شهر دوستدار کودک زمینه‌ساز رشد و ارتقا ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی شامل امنیت، نشاط و سلامت و پاسخی به سوالات کلیدی کودکان است.  

نشاط کودکان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اهمیت داشتن موضوع کودک و تشویق به یک زندگی جمعی، زمینه‌سازی برای تعالی فکری و تربیتی او و تحلیل چگونگی ارتباط مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه شهری با مسائل کودک به‌ویژه در ابعاد اجتماعی، مسألە‌ای مهم است که مورد توجه جامعه شناسان در جوامع امروزی قرار گرفته و از نظر شهروندی و حقوق شهروندی قابل طراحی است.  

وقتی از شهر دوست دار کودک سخن گفته می‌شود، اغلب منظور شهری است که امکانات و ویژگی‌هایی برای‌زیست کودکان دارد؛ امکاناتی مانند پارک‌ها و اماکنی برای بازی کودکان با امنیت کافی، وسایل بازی متناسب با مراحل رشد کودکان، محل‌های عبور مرور امن در خیابان، مبلمان شهری مناسب، دسترسی راحت به فضاهای آموزشی رسمی و فوق‌برنامه، دسترسی به امکانات ورزشی مناسب، وجود مراکز ارائه خدمات به کودکان دارای نیازهای ویژه و توانایی‌های متفاوت از جمله موارد مهم آن است.  

شهر دوستدار کودک، شهری است که نیازهای کودکان را در کانون توجه قرار داده و تلاشی در راستای توسعه، مناسب‌سازی و بسترسازی از منظر کالبدی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی شهر برای فعالیت کودکان است تا آنها نیز مانند سایر شهروندان منطبق با نیازهایشان بتوانند در شهر زندگی کنند.  

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان گفت: کودکان امروز آینده سازان فردا هستند و در راستای حرمت نهادن به آینده سازان ایران اسلامی باید با همت جمعی و با اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شهری را برای آنها پیش‌بینی و اجرا کنیم.  

ناهید سلیمانی‌احمدی در دیدار با شهردار بندرعباس که در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان با محوریت طرح پیوستن بندرعباس به شهردوستدار کودک اظهارداشت: بنیان تمام برنامه‌ریزی‌های شهری مباحث فرهنگی است و اگر فرهنگ را در تمام ابعاد مد نظر قرار بدهیم، سرمایه‌گذاری‌های دیگر راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر به ثمر خواهد نشست.  

وی ادامه داد: کودکان عامل پیوند نسل‌های گذشته و آینده در هر جامعه محسوب می‌شوند، لذا انتقال اعتقادات و پیشینه‌های هویت بخش و در صورت لزوم اصلاح محیط اجتماعی در هر جامعه از طریق کودکان میسر امکان‌پذیر است.  

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان افزود: رشد و توسعه‌ شهری و هم‌سویی فعالیت‌های کانون با شهرداری در خصوص شهر کودک از مهم‌ترین مواردی نام برد که می‌توان با تعامل و همفکری به آن پرداخت.  

سلیمانی‌احمدی با بیان این‌که طرح شهر دوستدار کودک، تلاشی برای تحقق خواسته‌های کلیدی کودکان از شهر محسوب می‌شود، بیان داشت: کانون هرمزگان با حضور ظرفیت‌ها و نیروهای متخصص برای ساختن شهر دوستدار کودک آمادگی لازم را دارد.  

ظرفیت‌های کودکان شناسایی شود

شهردار بندرعباس نیز گفت: شهر دوستدار کودک شهری است که در آن تامین خواسته‌های کودکان در اولویت قرار می‌گیرد و وضع اجتماعی، فرهنگی و معماری آن همسو با نیازهای آنهاست و حقوق کودکان در سیاست‌ها، قوانین، برنامه‌ها و بودجه منعکس می‌شود.  

عباس امینی‌زاده گفت: در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی شهری یکی از موضوعاتی که در دنیا به عنوان شاخصه قابل توجه شناخته می‌شود، شهر دوست‌دار کودک است.  

وی بیان کرد: شهر خلاق نیز یکی از تفاوت‌ها ما با دنیای این است که شهرداری‌ها در خارج کشور یکپارچه هستند و ما نیز در دستور کار خود این کار را مورد توجه قرار داده‌ایم.  

 تاکید کرد: در شهر دوست دار کودک فضاهای شهری، پارک‌ها، معابر ایمن‌سازی شده و کودکان در کمال امنیت در این شهر زندگی می‌کنند.  

شهردار بندرعباس خاطر نشان کرد: به زمینه‌های همکاری دوجانبه در حوزه کودک اشاره کرد و گفت: ظرفیت خوبی در راستای ایجاد زیرساخت‌های مخصوص کودکان در شهر وجود دارد که می‌توان با استفاده از فرصت‌های پیش روی شهرداری و کانون و در راستای شهر دوستدار کودک گام‌های اساسی برداشت.  
 

کد خبر 467688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha