دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اردبیل گفت: امسال ۳۲ نفر در استان بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در استان جان باخته‌اند که ۲۷ نفر آنها مرد و پنج نفر زن هستند.  

اعتیاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بهنام بهشتی چهارشنبه ۱۳ آذر در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان بیله‌سوار، اردبیل با اشاره به اینکه اعتیاد زنگ خطری برای همه خانواده‌هاست، آگاهی و مهارت در بحث پیشگیری از اعتیاد را از اولویت‌ها دانست.  

او ادامه‌داد: برنامه‌های فرهنگی پیشگیری از اعتیاد در چهار کانون مهم محله، منزل، مدرسه و مسجد در راستای کاهش آسیب و پیشگیری اولیه از اعتیاد در استان اجرایی می‌شود.  

بهشتی از تلاش ۷۰۰ نفر نیرو و کادر متخصص در حوزه آموزش و پیشگیری از موادمخدر در استان خبر داد و افزود: در هر مقطعی که ادارات و شهرستان‌ها به نیروی انسانی نیاز داشته باشند می‌توان از این ظرفیت در راستای آموزش و اجرای کارگاه‌ها استفاده کرد.  

وی اظهارداشت: بیش از ۲۰ هزار معتاد در این استان شناسایی شده و درچرخه درمان قرار گرفته‌اند.  

بهشتی افزود: اعتیاد ساختار فرهنگی جامعه را پایمال می‌کند و قطعا توجه ویژه به خانواده و مدرسه در کاهش آسیب اعتیاد نقش اساسی دارد.  

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل همچنین گفت: طرح یاری‌گران زندگی، تفاهم‌نامه‌ای بین ستاد مبارزه با موادمخدر کشور و وزارت آموزش و پرورش است که این طرح باید تا پایان برنامه ششم در تمام مدارس استان اجرا شود و در آن از ظرفیت‌های رسانه‌ای، هنرمندان، ورزشکاران و فعالان برای اطلاع‌رسانی و پیشگیری از موادمخدر استفاده می‌شود.  

او افزود: بر اساس رویکرد ستاد مبارزه با موادمخدر رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری در استان برعهده مدیرکل آموزش و پرورش استان و به تبع آن در شهرستان‌ها بر عهده روسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق خواهد بود.  

بهشتی با تاکید بر اینکه نیازمند همکاری سمن‌ها در حوزه مبارزه با موادمخدر هستیم تشریح‌کرد: با افزایش سازمان‌های مردم‌نهاد شاهد کاهش آسیب‌های حوزه اعتیاد و موادمخدر خواهیم بود و حمایت‌های لازم از این سازمان‌ها صورت خواهد گرفت.  

 فرماندار بیله‌سوار نیز در این جلسه گفت: منشاء اصلی گرایش و تمایل قشر جوان به سوی اعتیاد و مواد افیونی، وجود مشکلات فرهنگی و اجتماعی در درون خانواده‌ها و جامعه است.  

حسن قبادی افزود: با توجه به پیامدهای شوم اعتیاد در جامعه و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن، مبارزه و پیشگیری از اعتیاد باید از خانواده‌ها آغاز شود.  

وی گفت: نزدیکی و همراهی و محبت والدین نسبت به فرزندان و نظارت مستمر بر رفتارهای اجتماعی آنها باید مورد توجه قرار بگیرد.  

قبادی با اشاره به درگیر بودن تمام سنین با معضل اعتیاد بیان‌کرد: طبق اعلام سازمان مبارزه با موادمخدر، ایران پیشرفت خوبی در مبارزه با مواد مخدر داشته و شهدا و جانبازان زیادی در این مسیر تقدیم نظام اسلامی شده است.  

پیش‌تر نیز سرپرست معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر گفته بود، اگر جمعیت زنان کشور را ۲۷ میلیون نفر در نظر بگیریم، ۶ دهم درصد آنها که معادل ۱۵۶ هزار نفر و ۹ درصد معتادان کشور است، گرفتار اعتیاد هستند.  

بر اساس آمار، در ایران ۲ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۸۰۰ نفر مصرف‌کننده مستمر موادمخدر در سن ۱۵ تا ۶۴ سال هستند و از این تعداد ۱۵۶ هزار نفر زن هستند.  

کد خبر 467679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha