دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

گروه سیاسی: اعلام نتایج قطعی بیش از 150حوزه انتخابیه در سراسر کشور و شمارش آرای افزون بر یک سوم از صندوق‌های تهران، ترکیب مجلس هشتم تا حد زیادی مشخص شده و به تبع آن آرایش سیاسی حاکم بر فضای «بهارستان» قابل ارزیابی است.

صرف نظر از این مولفه مهم مجلس یعنی برآیند نیروهای سیاسی موجود در آن- که در روزهای آینده و با قطعی شدن نتایج تهران قابل تحلیل و بحث کامل‌تر است- حضور نداشتن برخی چهره‌های نسبتا شاخص و «خبرساز» مجلس هفتم در مجلس هشتم نیازمند تأمل بیشتر است.

در این میان برخی از این چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب یا اصولگرا مانند اکبر اعلمی، شهریار مشیری، ولی‌الله شجاع پوریان و ربانی با دریافت مهر رد صلاحیت از حضور در چرخه انتخابات بازمانده و برخی نیز مانند عماد افروغ – چهره شاخص اصولگرایان منتقد دولت – عطای کسوت نمایندگی را به لقای آن بخشیدند. نکته جالب توجه اما به عدم کسب نصاب لازم از سوی چهره‌های شاخصی باز می‌گردد که چه در حوزه انتخابیه قبلی خود و چه با تغییر حوزه انتخابیه در میدان انتخابات حضور پیدا کرده بودند.

به هر تقدیر مردم این حوزه‌ها بهتر دیده‌اند تا «دیگرانی» را راهی «سرای بهارستان هشتم» سازند. وجود این چهره‌ها در میان نمایندگان اصلاح طلب اقلیت یا فعالان سیاسی ونمایندگان اصولگرایی اکثریت، از سوی صاحبنظران با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده است. برخی عملکرد ضعیف آنها در حوزه‌های انتخابیه خود در دوره هفتم یا وجود رقیبانی با ایده‌های نو و تازه را از جمله دلایل این اتفاقات می‌دانند.

ائتلاف اصلاح‌طلبان و نمایندگان‌ آنها

با مشخص شدن آرای یک سوم از صندوق‌های حوزه انتخابیه تهران، تاکنون هیچ یک از کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب نظیر مجید انصاری، اسحاق جهانگیری، سیدمحمدصدر ، نجفقلی حبیبی،‌سیدمحمود دعایی و نرگس کریمی در 30نفر اول حضور ندارند.

چهره‌های این جناح فراگیر اگرچه در استان‌ها، به صورت نسبی موفقیت‌هایی را کسب کرده اما برخی کاندیداهای شاخص آنها نظیر هادی حق‌شناس از بندرانزلی، غلامرضا تاج گردون از گچساران، ناصر نصیری از گرمی و مهرانگیز مروتی از خلخال امکان کسب آرای لازم برای راهیابی به مجلس هشتم را نیافتند.

سرنوشت داریوش قنبری از ایلام، رمضانعلی صادق‌زاده از رشت و حسین آفریده از مشهد نیز که در مجلس هفتم حضور داشتند در دور دوم رقم خواهد خورد. حزب اعتماد ملی در این میان اگرچه دارای تعداد زیادی نامزد مشترک با ائتلاف اصلاح طلبان بود اما ازکاندیداهای «حزبی» خود تعداد زیادی را با عدم اقبال عمومی مواجه دید.

کسب نکردن آرای لازم از سوی مهرانگیز مروتی نماینده خلخال در مجلس هفتم در انتخابات اخیر و حضور چهره‌های شاخص حزبی اعتمادملی در میان نظرات چهلم به بعد تهران، دومین تجربه انتخاباتی حزب مهدی کروبی را چندان امیدوارکننده نساخت.

ائتلاف فراگیر اصولگرایان

کاندیداها و لیست‌های انتخاباتی ائتلاف فراگیر اصولگرایان در استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه شهرستان‌ها اما وضعیت بهتری دارند.

بسیاری از کاندیداهای «اصولگرایان منتقد دولت» در شهرستان‌ها با اقبال عمومی مواجه شده و عده‌ای نیز به دور دوم راه یافته‌اند اما در میان نمایندگان فعلی مجلس – به غیر از تهران- که نتوانستند جایگاه خود را در مجلس هشتم را حفظ کنند نام‌های مشهوری به چشم می‌خورد: حسن سبحانی نماینده ادوار مختلف مجلس و از اقتصاددانان برجسته اصولگرای منتقد دولت از دامغان و تیمور علی عسگیری رئیس فراکسیون حزب‌الله مجلس از مشهد از جمله این چهره‌ها هستند.

محمود محمدی سخنگوی پیشین وزارت‌خارجه و از منتقدان اصولگرای سیاست خارجی دولت نیز که در قامت نماینده آباده در مجلس هفتم حضور داشت به دور دوم راه یافته است.

در تهران اما تاکنون نام هیچ یک از کاندیداهای اصولگرایان مستقل در 30نفر اول به چشم نمی‌خورد. محمد خوش چهره، حسین مظفر، سعید ابوطالب، رضا طلایی نیک و محمد میرمحمدی از جمله این کاندیداها هستند.

ائتلاف فراگیر اصولگرایان در کنار اصلاح‌طلبان اما از روزهای تبلیغات تا روز برگزاری انتخابات از برخی تخلفات صورت گرفته به سود یک ائتلاف سیاسی خاصی انتقاد کرده و خواستار دقت هرچه بیشتر مجریان و ناظران در شمارش آرا شده بودند.

جبهه متحد اصولگرایان

ائتلاف «پرنفوذ» اصولگرایان که از سه ضلع حامیان دولت، جبهه پیروان امام و رهبری و جمعیت ایثارگران تشکیل شده اما توانسته تعداد زیادی از کاندیداهای متبوع خود را راهی مجلس هشتم کند.

با وجود این عدم کسب آرای مورد نیاز از سوی علی‌زادسر نماینده جیرفت در مجلس هفتم و عبدالرضا رحمانی فضلی کاندیدای این جبهه در مشهد، از اتفاقات این ائتلاف است.

اینچنین است که اکنون بسیاری از چهره‌هایی که در مجلس هفتم ذیل تابلوی جمعیت آبادگران، موجب احیا و جلب آرای حامیان اصولگرایان شده بودند اکنون در تهران و برخی حوزه‌ها با برخوردهای ناخوشایند صورت گرفته با آنها تاکنون حائز رتبه لازم نشده‌اند.

«علی فلاحیان» وزیر اسبق اطلاعات نیز که در دسته‌بندی‌های انتخاباتی صورت گرفته، در لیست هیچ یک از گروه‌های اصولگرا قرار نگرفت نیز در رتبه پایینی در میان کاندیداهای مشهد قرار گرفته است.

بی‌شک پس از اعلام نتایج قطعی تهران که به احتمال زیاد تعدادی از کاندیداهای آن راهی دور دوم خواهند شد و مشخص شدن نتیجه کامل در اردیبهشت ماه می‌توان، تصویر کامل‌تری از صف‌بندی سیاسی مجلس هشتم ارائه کرد.

کد خبر 46760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز