معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: در حال حاضر در چهارمحال و بختیاری ۱۸۵ نفر مبتلا به HIV هستند.

تست ایدز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سید راشد جزایری ۱۲ آذرماه در همایش روز جهانی ایدز در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: انتظار سازمان بهداشت جهانی و وزارت این است که ۹۰ درصد بیماران درمان شوند، اما در این استان ۹۸ درصد افراد شناسایی شده در حال درمان هستند.

وی افزود: در شناسایی بیماران ضعف‌هایی در زمینه آموزش و  انگ‌زدایی نکردن وجود دارد، بنابراین باید رضایت، آگاهی، ابزار و وسایل آن را آماده کنیم که اکنون این ابزار و وسایل در استان ما آماده است و تمام مراکز جامع سلامت ما آمادگی دارند تست HIV را انجام دهند.

جزایری خاطرنشان کرد: در حال حاضر در چهارمحال و بختیاری ۱۸۵ نفر مبتلا به HIV هستند.

در ادامه مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار کرد: امروزه تقریبا HIV یک بیماری همچون دیگر بیماری‌های عفونی با اندکی تفاوت نسبت به سایر بیماری‌ها است که در همان رنج قابل کنترل و امید به درمان کامل است.

وی افزود: ممکن است در آینده‌ای بسیار نزدیک خبرهای مسرت بخش در مورد درمان و ریشه کنی کامل این بیماری منتشر شود.

شیرانی گفت: در کشور ما این بیماری در حال شیوع و روند رو به رشد دارد که به لحاظ افزایش بروز و شیوع آن و تغییر در فرایند انتقال از تزریقی و فرآورده‌های خونی به سمت روابط محافظت نشده جنسی می‌رود که جای تامل و نگرانی دارد.

وی تاکید کرد: باید این بیماری را از انزوا خارج کنیم زیرا قدرت ما در دانش و آگاهی است و اگر راجع به چیزی دانش و آگاهی نداشته باشیم قادر بر غلبه بر آن نیستیم، بنابراین باید خود ما و متولیان امر اطلاعات کافی داشته باشیم تا به جامعه اطلاعات منتقل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان کرد: اطلاعات خود ما نسبتا مطلوب است ولی محیط و جامعه را خوب آگاه‌سازی نکردیم، بنابراین ما هم مقصر هستیم.

وی افزود: نظام سلامت نباید تنها بر عفونت این بیماری تمرکز داشته باشد، بلکه بر نیازهای سلامت هر فرد به صورت منسجم و کاملا جامع تمرکز کند.

شیرانی تصریح کرد: با توجه به حساسیت‌های جامعه در چنار محمودی، حرف زدن در مورد HIV ظرافت خاص خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه این اتفاق را اگر یک مسابقه فوتبال در نظر بگیریم، بیان کرد: مسابقه سختی برگزار شد که خوشبختانه تیم دانشگاه بازیگر میدان بود و پیروز و سربلند از این مسابقه بیرون آمد.

شیرانی ادامه داد: این مسابقه تدارکاتی نشان داد که نقطه قوت‌های بسیار و نقطه ضعف‌هایی وجود دارد.

در ادامه رحمانی متخصص بیماری‌های عفونی در چهارمحال و بختیاری گفت: اتفاقات اخیر در استان زنگ خطری بزرگ بود که به صدا درآمد، تنها حسن این اتفاقات این بود که بی‌توجهی که نسبت به این بیماری شده بود به گونه‌ای کنار گذاشته شود و تمام ادارات درگیر این بحث شوند.

وی گفت: سطح آگاهی و دانش در منطقه ما به گونه‌ای است که می‌تواند از انتقال و گسترش آن طی سال‌های آینده جلوگیری کند.

رحمانی افزود: بیمارانی که حمایت نمی‌شوند و نا امید هستند، درمان آن‌ها سخت است اما کسی که امیدوار باشد پاسخ به درمان، مطلوب است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در دمان بیماران مبتلا به HIV وجود دارد عدم همکاری بیماران است که اگر این همکاری افزایش یابد پاسخ به درمان آن‌ها افزایش می‌یابد.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: نباید نوع ابتلای فرد به این بیماری پرسیده شود، زیرا این امر موجب می‌شود انگ‌های اجتماعی در جامعه به آن‌ها افزایش یابد.

کد خبر 467577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha