به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، اله مراد عفیفیپور با تشریح طرحی موسوم به "کنترل دسترسی"( (Access Control ) در بندر شهید رجایی، هدف از این اقدام مهم را هوشمندسازی دروازههای ورودی منطقه ویژه اقتصادی به منظور ساماندهی ورود کامیون و تریلرها برای بارگیری کالا عنوان کرد.
وی افزود: بنابر تجزیه و تحلیلهای آماری انجام شده در حال حاضر روزانه بیش از ۴ هزار دستگاه کامیون حمل بار وارد این بندر شده و یا از آن خارج میشود که بخش عمدهای از این آمار مربوط به جابجایی کالاهای وارداتی، ترانزیتی و کالاهای اساسی است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: در قالب گام نخست طرح الکترونیکی کردن روند ورود و خروج کامیونها، طی سال جاری جلسات متعددی بین مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی و راهداری و حملونقل جادهای برگزار شده است.
وی ادامه داد: بر اساس توافق صورت گرفته بین این دو دستگاه اجرایی، از تاریخ ۲۰ آذرماه جاری فقط آن دسته از کامیونهای حمل کالای بین شهری امکان ورود به بندر شهید رجایی را دارند که مستندات و مدارک لازم را از پایانههای باربری دریافت نموده و پایانهها این اطلاعات را به اداره کل بنادر و دریانوردی ارسال کرده باشند.
عفیفی پور، اطلاعرسانی ابعاد مختلف طرح «کنترل دسترسی» و تبادل اطلاعات الکترونیکی در بستر نرمافزاری ایجاد شده بین دو سازمان و بخشهای صنفی مربوطه را عامل کلیدی در موفقیت این طرح دانست و گفت: تاکنون به منظور ایجاد این ارتباط سیستمی، جلسات مشترکی برگزار شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان محور اصلی توافقات را توزیع عادلانه بار در بنادر بازرگانی کشور دانست و گفت: در گام نخست، بندر شهید رجایی کالا و کانتینر موجود در محوطههای بندر را فقط به کامیونهای بین شهری که از طریق سامانه راهداری و حملونقل جادهای تایید شدهاند، تخصیص خواهد داد و یگان حفاظت از ورود کامیونهای بدون مجوز، به محوطههای بندری جلوگیری می کند.
نظر شما