رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر می‌خواهیم نظام و ایران، اسلامی بماند؛ باید صدای نارضایتی و مشکلات مردم را بشنویم و فراتر از تظاهر و تبلیغات به آن توجه کنیم، از تضییع حقوق عمومی بپرهیزیم و با مردم صادق و در برابر آن‌ها متواضع باشیم.

محسن هاشمي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، محسن هاشمی در یکصد و هشتادمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به روز قانون اساسی اظهار کرد: دقیقا ۴۰ سال از تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۸ می‌گذرد، قانون اساسی یک میثاق ملی است و بالاترین سندی است که میان ملت و حاکمیت برای تحقق اهداف نظام و وظایف و اختیارات حکومت و اجزای آن منعقد می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه قانون اساسی ایران، با وجود برخی انتقادات جزئی، چه در زمان تصویب و چه امروز در مجموع متنی مترقی و دربردارنده حقوق اساسی ملت است، اضافه کرد: اگر قانون با دقت و درستی اجرا شود، بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما در حوزه معیشت، بهداشت، آموزش، آزادی‌های مدنی و سیاسی تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: امروزه دو جریان افراطی و تفریطی، قصد تضعیف قانون اساسی را دارند، یک جریان می‌خواهد با حذف و تضعیف ارکان مترقی قانون اساسی، کشور را به سوی تحجر و انحطاط ببرد و جریان دیگر می‌خواهد با حذف قیود اسلامی، جامعه را به سوی درگیری و تضعیف استقلال و حاکمیت ملی سوق دهد.

رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: همه شهروندان و جریانات سیاسی باید بپذیرند که اجرای بی کم و کاست قانون اساسی فعلی، می‌تواند تامین‌کننده امنیت، آزادی و حقوق ملت و حاکمیت باشد و اگر جایگاه همه ارکان قانون اساسی در همان حد که در این سند میثاق ملی تصریح شده است، پاس داشته شود، توزان و تعادل در مدیریت کشور برقرار می‌شود.

هاشمی افزود: در قانون اساسی، ملت و حاکمیت حقوقی مشخص دارند و بین اجزای حاکمیت از مقام رهبری تا قوای سه‌گانه و سایر دستگاه‌های اجرایی، نظامی و نظارتی، روابطی منظم و مهندسی شده وجود دارد که باید حق و وظیفه هر جایگاه به درستی تبیین و اجرا شود؛ از جمله شوراها که فصل هفتم قانون اساسی به آن‌ها اختصاص یافته و متاسفانه با سپری شدن چهل سال، تنها یک چهارم وظایف قانونی به شوراها تفویض شده است.

وی با بیان اینکه ناآرامی‌های اخیر نشان داد که اگر از قانون اساسی تنازل و به مفاد آن بی‌توجهی کنیم، فصل مشترک و جای دیگری برای ایجاد یک میثاق و توافق ملی باقی نمی‌ماند، تصریح کرد: بخش عمده نارضایتی و مشکلات امروز مردم به پاس داشته نشدن حقوق آن‌ها در قانون اساسی بازمی‌گردد، حقوقی که برای هر شهروند ایرانی از نظر آموزش، بهداشت، معیشت، اشتغال، مسکن و فعالیت‌های مدنی و سیاسی در فصول و اصول مختلف قانون اساسی تصریح شده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: اگر می‌خواهیم نظام و ایران اسلامی بماند، باید صدای نارضایتی و مشکلات مردم را بشنویم و فراتر از تظاهر و تبلیغات به آن توجه کنیم، از تضییع حقوق عمومی که تنفس هوای پاک یکی از نخستین مصادیق آن است بپرهیزیم و با مردم صادق و در برابر آن‌ها متواضع باشیم.

کد خبر 467448
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha