دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر خارجه سوئیس که برای عقد قرارداد گازی به ایران سفر کرده است، دوشنبه (27 اسفند) همراه با همتای ایرانی خود در یک نشست خبری شرکت کرد.

به گزارش ایسنا، میشلین کالمی ری، (Micheline Calmy-Rey) وزیر امور خارجه سوئیس که برای امضای قرارداد گازی و بحث تبادل نظر در خصوص مسایل مختلف به ایران سفر کرده است ظهر امروز بعد از حدود دو ساعت مذاکره با همتای ایرانی خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی حاضر شد و گفت: امیدواریم موافقتنامه خرید گاز به شرکت ایرانی و سوئیسی با موفقیت انجام شود چرا که این مساله آینده دو کشور مهم است.

وی با بیان اینکه امضای این موافقتنامه میان ایران و سوئیس مطابق با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای سازمان ملل درباره ایران است، گفت: سیاست انرژی در روابط بین‌المللی اهمیت زیادی دارد و گاز برای ما نیز مهم است. چرا که سوئیس در وسط اروپا قرار گرفته و ما باید منابع نفت و گاز خود را از کشورهای دیگر وارد کنیم. همچنین امنیت تامین گاز برای ما مهم است. سوئیس سعی دارد به منابع انرژی خود و مراکز تامین‌کننده آن تنوع ببخشد. ما متعهد هستیم تا به شرکت‌های سوئیسی در این زمینه کمک کنیم.

وزیر خارجه سوئیس ضمن تشکر از میهمان‌نوازی ایران اظهار داشت: در مذاکرات با آقای متکی درباره موافقتنامه همکاری دو شرکت ایرانی و سوئیسی برای انتقال گاز به سوئیس و نیز موضوع هسته‌یی و حقوق بشر بحث و تبادل‌نظر شد.

وی گفت: کشور سوئیس کشوری بی‌طرف است و دستور کار مخفی ندارد. همچنین سوئیس نسبت عدم اشاعه سلاح کشتار جمعی تعهد دارد.

کالمیری گفت:‌ ما همچنین برای حل مسایل ایران با طرف مقابل در بحث هسته‌ای قبلا کمک کرده‌ایم و از مکانیزم‌های چندجانبه برای حل این مساله کمک گرفته و نیز حمایت می‌کنیم.

وی ضمن حمایت از همکاری‌های ایران و آژانس گفت: ما ایران را تشویق می‌کنیم به همکاری بیشتر با آژانس تا جهان را نسبت به ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌‌ای خود مطمئن کند.

وی ادامه داد: ما حرف‌های یکدیگر را شنیدیم اگرچه اختلاف‌نظرهایی داشتیم اما فکر می‌کنیم در موضوع هسته‌ای کار دیپلماسی تمام نشده است و می‌توان به راه‌حلی مسالمت‌آمیز امیدوار بود.

وزیر امور خارجه سوئیس با اشاره به بخش دیگری از مذاکراتش با همتای ایرانی خود گفت:‌ احترام به حقوق بشر بسیار مهم است. نقض حداقل احترام به کرامت انسانی موجب عدم ثبات و آرامش در دنیا می‌شود و فکر می‌کنیم اهمیت سیاسی حقوق بشر در دنیا رو به افزایش است. سوئیس سرزمین صلیب‌سرخ است و به این مسایل توجه دارد.

وی ادامه داد: ایران و سوئیس مذاکرات درباره حقوق بشر را از اکتبر 2003 آغاز کرده‌اند و ضروری است که این مذاکرات ادامه یابند.

به گفته وی، دو طرف نگران نقض حقوق بشر هستند و در این خصوص مذاکرات خوبی تاکنون داشته‌اند و موضوعات حقوق بشر را به طور صریح و شفاف مورد توجه قرار داده‌اند.

وزیر امور خارجه سوئیس ادامه داد: سوئیس همواره مخالف اعدام بوده است و به حقوق اقلیت‌ها احترام می‌گذارد. همچنین مخالف هرگونه تنبیه بدنی است.

وی گفت: ما عضو سازمان ملل هستیم و شعارهای ضداسراییلی برای سوئیس قابل قبول نیست.

کالمی ری با اشاره به مذاکراتش با متکی اظهار داشت: ما درباره دور آینده مذاکرات بر سر حقوق بشر صحبت کردیم و توافق شد جلسه مقدماتی که همین امروز شروع می‌شود را داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به گزارش البرادعی موضوع مبهم و ناتمامی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران باقی نمانده است با این حال برخی کشورهای خاص و نیز برخی کشورهای اروپایی موضع متفاوت گرفتند؟ موضع سوئیس درباره همکاری‌ ایران و آژانس چیست؟ گفت:‌ ما از ایران به خاطر همکاری‌هایش با آژانس تشکر می‌کنیم این اقدامات بسیار خوب بود. همچنین ایران را به همکاری‌های بیشتر تشویق می‌کنیم اما معتقدیم ایران با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد؛ مگر آن که مسایلش را با جامعه جهانی و نه فقط با آژانس حل کند.

وی گفت: ایران اگر می‌خواهد مساله هسته‌‌ای‌اش حل شود به اقدامات اعتمادساز نیاز دارد.

کد خبر 46744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز