محققان دانشگاه اراک موفق به کشت نیمه انبوه گونه‌ای ریزجلبک تک سلولی شده‌اند که در صنایع آرایشی، بهداشتی و علوم پزشکی کاربرد دارد.

جلبک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مجید مهدیه با بیان اینکه این ریزجلبک‌های تک سلولی در گروه جلبک‌های قرمز رنگ قرار دارند، اظهار کرد: ازآنجاکه این جلبک در تنش‌های محیطی شدیدی زیست می‌کند، پلی ساکارید خارج سلولی سولفاته را به عنوان مکانیزمی برای دفاع از خود ایجاد کرده است. این پلی ساکارید در محیط آزاد می‌شود و ثابت شده است که در صنایع آرایشی، بهداشتی و همچنین علوم پزشکی کاربرد زیادی دارد.

وی افزود: همچنین این پلی ساکارید در برابر تشعشعات UV مقاوم است و از ورود ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا به پوست بدن جلوگیری می‌کند. همه این خواص باعث شده اند این ریزجلبک‌ها در شرکت‌های مطرح دنیا از جمله در کمپانی‌های آرایشی و بهداشتی بزرگ آمریکا تولید شوند.

مهدیه این نوع ریزجلبک‌ها را منبعی غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع امگا ۶ نظیر آراشیدونیک عنوان کرد و گفت: از آنجاکه اسید آراشیدونیک نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت ماهیچه اسکلتی دارد، این ماده یکی از اجزای رژیمی مهم در فرایند آنابولیک عضله بوده و بعنوان یک مکمل غذایی بدنسازی کاربرد دارد.

عضو هیأت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه اراک با اشاره به اینکه نمونه اولیه این جلبک ها به دلیل نبود آن در کشور از کلکسیون کشت جلبک ها در دانشگاه گوتینگن آلمان خریداری و به آزمایشگاه دانشگاه اراک منتقل شده است، خاطر نشان کرد: کشت این گونه خاص از ریز جلبک‌ها از یک سال گذشته در آزمایشگاه‌های دانشگاه اراک شروع شد و اکنون پس از گذشت یک سال به تولید نیمه انبوه رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه کشت این گونه از ریزجلبک‌ها برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده است، ادامه داد: روش کشت حوضچه‌های روباز و کیسه‌های آویزان دو سیستمی بودند که برای کشت این محصول استفاده می‌شدند که با توجه به نتایج حاصل شده، مشخص شد روش کشت کیسه های آویزان مقرون به‌صرفه‌تر است؛ هرچند در هر دو سیستم نتایج مطلوبی حاصل شد.

مهدیه با اشاره به هزینه‌های اجرای این طرح، تصریح کرد: بخشی از هزینه‌های اجرای این طرح توسط گرنت‌های پژوهشی تامین شد که بنده موفق به اخذ آنها شده بودم و بخش دیگری از آن نیز از طریق طرحی که به انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه ارائه شده بود، تأمین شد.

عضو هیأت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه اراک بیان کرد: این طرح در حال حاضر در مرحله ثبت اختراع است و در صورتیکه در سطح کشور به تولید انبوه برسد، می‌تواند ذخایر ارزی و خودکفایی لازم را در صنایع آرایشی، بهداشتی و پزشکی کشور به ارمغان بیاورد.

کد خبر 467420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha