دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
۰ نفر

جهانگیری با بیان اینکه آمریکایی‌ها نفت، پتروشیمی، فلزات، بانک و کشتی‌رانی ایران را تحریم کرده‌اند گفت اما اقتصاد ایران سرپا ایستاده است، گفت: امروز ماهیت ایران در خطر است.

جهانگيري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا،  معاون اول رئیس‌جمهوری، در مراسم روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با اشاره به رسالت و نقش صادرکنندگان در شرایط فعلی اقتصاد کشور گفت: هر کسی که امروز برای کشور صادرات انجام می‌دهد خوب تشخیص داده که نیاز کشور کجا است و در آن قسمت فعالیت می‌کند. ای کاش این مراسم در روز ملی که در تقویم درج شده برگزار می‌شد هرچند مهم تجلیل از این بزرگواران است.

وی ادامه داد: نزدیک به دو سال است که از فشار جدید دولت آمریکا علیه ملت ایران می‌گذرد. آمریکایی‌ها پس از اینکه برجام امضا شد و فضا برای توسعه و پیشرفت کشور مهیا گردید و تعاملات بین‌المللی در شکل مطلوبی قرار گرفت، آنها به بهانه تغییر رئیس جمهور به برجام پشت پا زدند و با خروج از آن فشار زیادی را به مردم ایران وارد کردند و بدون هیچگونه پرده‌پوشی اعلام کردند که می‌خواهیم بیشترین فشار را به نظام و ملت ایران وارد کنیم.

جهانگیری گفت: تفکر آنها این بود که با این فشارها، نظام به فروپاشی خواهد رسید و حتی تمامیت ارضی ایران از بین خواهد رفت. حتی آنها به مرحله‌ای رسیدند که بانک مرکزی را که قبلا تحت موضوع دیگری تحریم شده بود این بار به اسم تروریسم تحریم کردند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به صحبت‌های مقامات آمریکا مبنی بر به صفر رساندن فروش نفت ایران گفت: آنها در این کار عقیم ماندند. با اینکه به کشورهای دوست فشار آوردند و کاری کردند که جرأت خرید نفت از ما را نداشته باشند اما ما با استفاده از دیگر روش‌ها به فروش نفت خود ادامه دادیم و امروز اعلام می‌کنم که آنها نتوانستند فروش نفت ما را به صفر برسانند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها حتی پس از تحریم نفت برای آنکه فشار را بیشتر کنند، پتروشیمی و فلزات را نیز تحریم کردند اما با وجود تمام این مشکلات، ما امروز می‌توانیم ادعا کنیم که اقتصاد ایران سرپا ایستاده است. آنها حتی سراغ جنگ روانی نیز رفتند و شبکه‌های تلویزیونی را با پول سعودی‌ها و اماراتی‌ها تاسیس کردند اما باز نتوانستند کاری از پیش ببرند. با وجود تحریم‌های بانکی و کشتیرانی بازهم کالا صادر کردند و ارز واردات کشور را تامین می‌کنند، باید دست آنها را بوسید.

جهانگیری تصریح کرد: هر اتفاقی که امروز در منطقه رخ می‌دهد در راستای ضربه زدن به ایران است. ما باید این را بپذیریم که شرایط زندگی قشر متوسط و فقیر در سخت‌ترین دوران خود پس از انقلاب قرار گرفته است. ما دو شوک اقتصادی در سال ۹۱ و ۹۷ داشتیم. در سال ۹۱ به ما اجازه فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت را دادند اما در سال ۹۷ با وجود تحریم‌ها ما هنوز نفت خود را می‌فروشیم که عدد آن را اعلام نمی‌کنم تا برخی خوشحال نشوند.

وی ادامه داد: مردم بیشترین فشارها را اکنون تحمل می‌کنند اما اقتصاد و شرایط عمومی کشور خیلی بهتر از آنی است که آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند. ما در بخش معیشت مردم باید کارهای جدی‌تری انجام دهیم. ما باید سر تعظیم فرود بیاوریم؛ در برابر ملت ایران که با تحمل سختی‌ها این روزها را پشت‌سر گذاشته و حاضر نیست کاری کند که نظام در خطر قرار گیرد. امروز مردم با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند اما به نظام و آرمان‌های آن وفادار هستند و سختی‌های بیش از این را نیز تحمل خواهند کرد.

جهانگیری با اشاره به لزوم انسجام و اجتماع ملی گفت: ما برای اینکه از این شرایط سخت عبور کنیم، نیازمند انسجام و اجتماع ملی هستیم. هیچ‌کس نباید به دنبال فرصت‌طلبی باشد و فکر کند اکنون فرصتی ایجاد شده تا تسویه‌حساب سیاسی خود را انجام دهد. امروز ماهیت ایران در خطر است. آمریکایی‌ها و سعودی‌ها ما را تهدید می‌کنند و تنها راه مقابله با آنها اجماع است. ما باید به افزایش سرمایه اجتماعی کشور کمک کنیم. اعتماد، امید مردم و مشارکت آنها را که نماد آن همین انتخابات پیش‌رو است، باید بالا ببریم. باید همه جریان‌های کشور باید حفظ کنند که در بین کاندیداها نماینده دارند.

وی با اشاره به حمایت‌های دولت از صادرکنندگان گفت: مقرر شده که تسهیلات بانکی به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان در مرحله اول به واحدهایی تعلق بگیرند که صادرات‌محور هستند. در بحث اگزیم بانک نیز مقرر شد کمیته‌ای طرح ادغام بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات را بررسی کنند و طرح نهایی را به دولت ارائه دهند.

معاون اول رئیس جمهور در پایان با اشاره به اهمیت کشورهای همسایه گفت: ما باید تمرکز خود را برروی صادرات به کشورهای همسایه قرار دهیم. فلسفه اصلی پیوستن ما به اتحادیه اوراسیا بر همین اساس بود. صادرکنندگان ما باید از این فرصت استفاده کنند و نگذارند که بازار یکطرفه شود.

کد خبر 467340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha