کارشناس ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: الگوی انتقال ویروس زنانه و جنسی شده است و تمامی آزمایشات ابتدایی و پیشرفته ویروس HIV و ایدز، خدمات دارویی و مشاوره‌ها در این خصوص به طور رایگان و کاملا محرمانه انجام می‌شود.

ایدز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مرتضی سعادتخواه، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این مطلب اظهار کرد: نتیجه آزمایشات چه منفی و چه مثبت حتی با همسر، پدر، مادر و فرزندان فرد هم در میان گذاشته نمی‌شود، مگر با رضایت خود فرد. پس از دریافت نتیجه آزمایش، مشاوره‌های مربوط به بیماری و همچنین مواردی در خصوص محرمانه و رایگان بودن تمامی مراحل، به فرد ارائه می‌شود.

وی با اشاره به آمار مبتلایان به ویروس HIV در آذربایجان‌شرقی کرد:  از ابتدای آغاز برنامه غربالگری تا کنون و طی برنامه بلند مدت، ۴۶۰ نفر مبتلا به HIV در آذربایجان‌شرقی شناسایی شده است که اکنون ۲۳۸ نفر از این تعداد شامل ۱۸۰ آقا و ۵۸ خانم در قید حیات هستند. این آمار شامل سراب و مراغه نمی‌شود و آمار این شهرستان ‌ها جدای از آمار دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.

سعادتخواه به تفاوت ایدز و HIV اشاره کرد و گفت: ایدز سومین مرحله از آلوده شدن به ویروس است، اولین مرحله از آلودگی فاقد علامت بوده و حتی با انجام آزمایش هم آلودگی مشخص نمی‌شود، این مرحله به مرحله پنجره معروف است.

سعادتخواه بیان کرد: در دومین مرحله از آلودگی که پنج الی ۱۰ سال نیز طول می‌کشد، آزمایشات مثبت، ولی فرد هچنان فاقد علامت است، اما در سومین مرحله که به ایدز معروف بوده، هم نتیجه آزمایش مثبت بوده و هم فرد دارای علامت است.

وی اضافه کرد: کنترل بیماری در مرحله سوم سخت‌تر بوده و احتمال این‌که بیماری منجر به مرگ شود، وجود دارد، اما اگر فردی در مرحله یک یا دو مراجعه کرده، شناسایی شده و خدمات دارویی و درمانی را دریافت کند، می‌تواند عمر طبیعی داشته و هیچ وقت وارد مرحله سوم نشود و با ویروس HIV زندگی کند.

وی با اشاره به راه‌های انتقال ویروس خاطرنشان کرد: ویروس‌ها برای زنده ماندن و تکثیر شدن نیاز به سلول دارند و ویروس HIV هم در گلبول سفید تکثیر شده و از طریق خون یا ترشحات منتقل می‌شود.

کارشناس ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: خون، وسایل آلوده به خون و استریل نشده و  سرنگ مشترک در معتادان تزریقی از راه‌های انتقال این ویروس است.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: ترشحات جنسی و به طور کلی تمامی روابط جنسی حفاظت نشده نیز از دیگر راه‌های انتقال ویروس به شمار می‌آید.

وی با اشاره به انتقال ویروس از مادر به کودک اظهار کرد: دوران بارداری، حین زایمان و بعد از زایمان از راه‌های انتقال ویروس از مادر به کودک بوده و در صورت شناسایی به موقع، می‌توان از انتقال ویروس به مادر جلوگیری کرد، در این صورت زایمان باید به صورت سزارین باشد.

سعادتخواه در ادامه با بیان این‌که در سال‌های اخیر۳۰ الی ۴۰ درصد از موارد شناسایی شده جدید را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: این مطلب به معنی این نیست که تعداد زنان آلوده بیشتر شده است، بلکه تعداد زیادی از موارد جدید شناسایی شده را زنان تشکیل می‌دهند.

وی متذکر شد: با توجه به قرار گرفتن در دوره گذار و تغییر شکل اعتیاد و ظهور مواد اعتیاد آور صنعتی و سنتی جدید، الگوی انتقال از طریق سرنگ‌های آلوده کم‌تر شده و به سمت انتقال از طریق روابط جنسی حفاظت نشده در حال حرکت است و با توجه به اینکه زنان در این جا گیرنده هستند، احتمال بیشتری برای آلوده شدن وجود دارد.

این مسئول اظهار کرد: افراد در صورت شک به آلودگی به این ویروس، به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده و نسبت به انجام تست اقدام کنند. مثبت بودن نتیجه اولیه مبنی بر آلودگی نبوده و نیاز به آزمایشات تکمیلی است.

کارشناس ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: در صورت نبود رفتارهایی که فرد را در معرض خطر قرار می‌دهد و در صورت منفی بودن نتیجه آزمایش، نیازی به تکرار آن نیست، اما اگر خود فرد اذعان کند که رفتاری را انجام داده است که او را در معرض خطر قرار دهد، آزمایشات دوباره تکرار می‌شوند.

کد خبر 467256

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha