واردات برنج به کشور به تازگی بر اساس مصوبه وزارت صمت و ابلاغیه گمرک آزاد شد، این درحالی است که برنج مازندران با وجود فراوانی در بازار به میزان مناسب خریدار ندارد. از سویی دیگر ارزان‌تر بودن برنج وارداتی نسبت به برنج مازندران جز ضرر به تولید داخل نتیجه دیگری در پی ندارد.

ورادات برنج

به گزارش همشهری آنلاین-مریم ورشوئی، نماینده حوزه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی در مجلس شورای اسلامی درباره بلامانع بودن واردات برنج گفت: اکنون شرایط بازار برنج چندان مناسب نیست. در چنین شرایطی واردات برنج نیز مشکل را دوچندان می‌کند. برنج روی دست کشاورزان به دلیل نداشتن خریدار مانده است.

«عبدالله رضیان» افزود: حجم زیادی از برنج در بازار هنوز به فروش نرفته است. از سویی دیگر اوضاع اقتصادی مردم طوری است که ترجیح می‌دهند برنج ارزان‌تری بخرند. با وجود این‌که از کیفیت برنج مازندران آگاه هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری‌آنلاین مبنی بر این که آیا سرنوشت برنج ممکن است مانند چای شمال شود و فقط عده محدودی آن را خریداری کنند؛ نیز گفت: مصرف‌کننده برنج داخلی خواص هستند. توان اقتصادی مردم پایین است و برای همین گرایش به سمت برنج خارجی بیشتر شده است، در این میان بیشترین ضرر را کشاورز و تولیدکننده می‌کند.  

رضاییان گفت: برنج حتی از هندوستان نیز وارد می‌شود. اگر ما نمی‌توانیم چنین وضعیتی را کنترل کنیم باید صادرات را در پیش بگیریم. ما با مازاد برنج رو به رو هستیم و در همین شرایط به واردات هم روی می‌آوریم، بنابراین دولت باید در زمینه صادرات همکاری کند.  کشورهای همسایه مشتری برنج با کیفیت ما هستند.

وی در پایان افزود: در مازندران با تکمیل و ساخت پایانه صادراتی وشهرک صنفی برنج در آمل تا حدودی این مشکل حل می‌شود. اهداف احداث پایانه صادراتی و شهرک صنفی برنج آمل ساماندهی تولید، توزیع، بازاریابی و فروش محصولات برنج و محصولات وابسته در بین خریداران است. از طریق این پایانه، صادرات برنج بسیار مرغوب و سالم به کشورهای هدف وخرید برنج از کشاورزان به قیمت مناسب انجام خواهد شد که تا حدی از مشکلات برنجکاران مازندرانی می‌کاهد.  

کد خبر 467244
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha