مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مسولان استانی و مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی کشور برگزار شد.

نمایشگاه کتاب زنجان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، چهارصدمین نمایشگاه کتاب استانی و دهمین نمایشگاه کتاب زنجان با حضور ۲۸۰ ناشر و نمایندگی و ۱۵ ناشر در حوزه نشر الکترونیک با عرضه بیش از ۶۵ هزار عنوان کتاب و لوح فشرده از سراسر کشور در محل دائمی نمایشگاههای بین‌المللی زنجان آغاز به کار کرد.

برای این نمایشگاه مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان بن یارانه‌ای خرید کتاب در نظر گرفته‌شده است که با تخفیف ۲۰ درصدی از طریق بانک عامل مستقر در نمایشگاه در بین بازدیدکنندگان توزیع خواهد شد.

برگزاری نشست‌های تخصصی با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی، نمایش تابلوهایی در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب، رونمایی از تازه‌های نشر استان، مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران حوزه کتاب، ایستگاه نقاشی و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان، نشست تخصصی در حوزه سبک زندگی و آسیب‌های اجتماعی و... از برنامه‌های جنبی در نظر گرفته برای این نمایشگاه است.

  • برگزاری نمایشگاه مطبوعات در قالب ۲۰ غرفه

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اظهار کرد: دهمین نمایشگاه کتاب استان زنجان طی روزهای ۱۱ تا ۱۶ آذرماه برگزار می‌شود.

فاطمه کرباسی با اشاره به اینکه گران‌سنگترین هدیه الهی به مخلوقات همان کتاب الهی است، گفت: در واقع نخستین پیام خداوند به آخرین فرستاده خود کتاب یعنی همان قرآن کریم است.

وی با اشاره به روند برگزاری نمایشگاه کتاب استان گفت: امروز نمایشگاه کتاب در کنار دو نمایشگاه دیگر برگزار می‌شود.

کرباسی با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب یکی از رویدادهای مهم در کشور محسوب می‌شود، گفت: همواره شاهد این هستیم که اهل قلم ماه‌ها انتظار نمایشگاه کتاب را می‌کشند اما خوشبختانه با دستور وزیر قرار شده است که این نمایشگاه تقریبا در همه استان‌ها برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به حضور ۲۸۰ ناشر در ۲۲۰ غرفه و نمایشگاه مطبوعات در ۲۰ غرفه در این نمایشگاه بیان کرد: این نمایشگاه فرصتی است که اهل مطالعه و کتاب کنار هم حضور داشته باشند، اما در کنار این موضوع برنامه‌های جانبی دیگری نیز برگزار خواهد شد.

وی از برگزاری نشست با احزاب به لحاظ مقارن شدن زمان نمایشگاه با ثبت‌نام انتخابات خبر داد و گفت: همچنین به مناسبت روز دانشجو نیز برنامه ویژه داریم.

کرباسی از تهیه بن کتاب و ارائه تخفیف در نمایشگاه خبر داد و افزود: امیدواریم امسال نیز شاهد رونق این نمایشگاه باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در پایان از همکاری همه عوامل اجرایی نمایشگاه تقدیر کرد.

  •  نمایشگاه کتاب در همه استان‌ها برگزار می‌شود

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی نیز در این مراسم اظهار کرد: طبق تفاهم‌نامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه کتاب در همه استان‌ها برگزار می‌شود و یک میلیون کتاب و ۴۰ میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه‌های کتاب به فروش رفته است.
قادر آشنا با اشاره به اینکه حرکت اخیر مردم زنجان بعد از اغتشاشات روزهای گذشته ستودنی بود، گفت: این امر نشان از بصیرت بالای مردم زنجان دارد.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی کشور با اشاره به اینکه حرکت مردم زنجان نه تنها برای حمایت از انقلاب اسلامی نیست، گفت: این حرکت، اقدامی برای مقابله با توطئه های دشمن بود.

  • زنجان در حوزه مطالعه دومین استان کشور است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه امروز یک حرکت فرهنگی بزرگ به معنای عام شکل گرفته است، گفت: برگزاری این نمایشگاه اهمیت بسیاری دارد چرا که با اندیشه و تفکر پیوند خورده است.

خدابخش مرادی نافچی با اشاره به اینکه زنجان در حوزه مطالعه دومین استان کشور است، گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب باب جدیدی در مطالعه ایجاد و موجب افزایش سرانه مطالعه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امروز وظیفه مسئولان این است که مردم را به مطالعه تشویق کنند، گفت: اقدام فرهنگی فقط مخصوص دستگاه برگزار کننده نیست و اگر معتقدیم که نمایشگاه کتاب به ارتقای مطالعه کمک می‌کنند از دستگاه‌ها انتظار همکاری بیشتر را داریم.

وی با اشاره به اینکه همین بهره‌گیری از فضای ایجاد شده و نمایشگاه کتاب به توسعه یافتگی استان کمک خواهد کرد، گفت: زنجان دیار علما، شعرا و فرهیختگان بسیاری است و یقینا با این پیشینه نسل جدید نیز باید به عرصه فرهنگ توجه بیشتری کنند.

  • ۵ کتاب برتر سال استان زنجان معرفی شد 

 در حاشیه مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه کتاب ۵ کتاب برتر سال استان زنجان معرفی شد.

در این مراسم کتاب «نسبیت خاص و عام» یوسف ثبوتی، «شرح زیارت جامعه کبیره» از هوشنگ خسروی، «ترجمه صدا در سینما» از فتاح محمدی و در بخش کودک و نوجوان" مهناز خان‌ احمدی در بخش تاریخ نیز «پژوهشی بر عهدنامه‌های قاجار استان» از پرستو قاسمی به عنوان کتاب برتر معرفی شدند...

همچنین در ادامه از ذبیح‌الله شاه‌محمدی به عنوان پیشکسوت عرصه کتاب تقدیر شد.

  • توسعه نشر به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک شایانی خواهد کرد

مدیرعامل خانه کتاب ایران نیز در این مراسم با قرائت بیانیه هیات داوران کتاب سال استان زنجان اظهار کرد: استان زنجان دارای ادبا، شعرا، اساتید و مشاهیر بسیاری است.

نیکنام حسینی پور با اشاره به اینکه استان زنجان با این سرمایه فرهنگی باید در صنعت توسعه نشر و کتابخوانی گام‌های بلندی بردارد، گفت: قطعا توسعه نشر به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک شایانی خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به رده‌بندی نخستین جایزه  کتاب سال استان زنجان اظهار کرد: داوری و ارزیابی آثار توسط ۲۰ تن از اساتید دانشگاه و فرهیختگان انجام شد.

مدیرعامل خانه کتاب ایران با تشریح داوری در بخش‌های مختلف بیان کرد: در برخی بخش‌ها استان قدرتمند وارد عمل نشده بود.

نیکنام حسینی پور با اشاره به اینکه طبق آمار از سال ۵۸ تاکنون ۲ هزار و ۲۵۳ عنوان کتاب توسط ۴۰ ناشر چاپ و منتشر شده است، گفت: ۲ هزار و ۱۰ عنوان از این کتاب‌ها تالیفی بوده و مابقی ترجمه شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال و سال قبل ۴۲۰ میلیون تومان کتاب توسط شهروندان خریداری شده است، گفت: ۹۰ میلیون تومان ابن مبلغ یارانه تخصیص یافته به کتابفروشی‌های استان بوده است.

کد خبر 467234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha