مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: متاسفانه از لحاظ پسماند در وضعیت خوبی نیستیم و در این بخش توسعه متوازنی در شهر شکل نگرفته و انتظار داریم اصلاح ساختاری در حوزه پسماند شهری ایجاد شود.

پسماند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمدجواد اشرفی در پنجاه و دومین جلسه کارگروه مدیریت پسماند خوزستان اظهار کرد: وضعیت پسماند در استان خوزستان به شکل تاسف‌باری منفی و نامطلوب است.

وی این وضعیت را ناشی از نوع عملکرد مدیران خصوصا شهرداران دانست و ادامه داد: برای اینکه به نقطه مطلوب برسیم باید تغییر در ساختار و نگرش داشته باشیم و جایگاه محیط زیست را در توسعه پایدار به خوبی درک و رعایت کنیم.

اشرفی توجه به ظرفیت‌های محیطی و جوامع انسانی در حوزه پسماند را مهم دانست و گفت: اگر این ظرفیت‌ها رعایت نشود هم در جوامع شهری و هم منابع خدادادی مانند آب، خاک و هوا دچار مشکل خواهیم شد. مردم از وضعیت پسماندها ناراضی هستند و شکایت‌های متعددی به محیط زیست در این خصوص ارسال شده است.

وی ادامه داد: انتظار ما این است که شهرداری همان گونه که به وضعیت آسفالت معابر و موضوعات دیگر توجه می‌کند، موضوع پسماندها را نیز مورد توجه قرار دهد چرا که یک جامعه سالم نیازمند سلامت و رعایت بهداشت در حوزه پسماند است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: متاسفانه از لحاظ پسماند در وضعیت خوبی نیستیم و در این بخش توسعه متوازنی در شهر شکل  نگرفته و انتظار داریم اصلاح ساختاری در حوزه پسماند شهری ایجاد شود. مسئولان ارشد استانی از جمله استاندار و معاونت عمرانی از محیط‌ زیست خواستند تا با اهرم‌های قانونی برای حفظ سلامت مردم و حقوق شهروندی از همه ظرفیت‌هایی که در چارچوب قانون مشخص شده برای مدیریت پسماند استفاده کند.

  • تعیین مهلت دو ماهه برای جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز در این جلسه در خصوص عملکرد در حوزه مدیریت پسماند شهری گفت: در این حوزه خوب عمل نشده است و باید از تجارب استان‌های موفق در این زمینه الگوبرداری شود.

وی ادامه داد: وضعیت نخاله‌ها در سکونت‌گاه‌های مردمی بسیار نامطلوب است و تخلیه نخاله‌های ساختمانی در کنار سکونت‌گاه‌های مردمی موجب ایجاد بیماری خواهد شد. متاسفانه بیشتر این نخاله‌ها در حاشیه شهر هستند و موجب مشکلات برای مردم شده‌اند.

استاندار خوزستان از شهرداران استان ‌خواست که در طرحی ضربتی این نخاله‌ها را از سکونت‌گاه‌های مردمی جمع‌آوری کنند و این کار از طریق معاونت امور عمرانی استانداری و شهرداری‌های استان به جدیت پیگیری و ساماندهی شود و به گونه‌ای عمل شود که بعد از انجام این طرح از تخلیه نخاله‌های ساختمانی در این گونه مناطق جدا جلوگیری شود.

وی گفت: در یک برنامه‌ریزی جهادی حداکثر ظرف مدت دو ماه کلیه نخاله‌ها از سکونت‌گاه‌های مردمی جمع‌آوری شوند و اگر نیاز باشد از امکانات شرکت‌های بزرگ در استان از قبیل ماشین‌آلات جهت جمع‌آوری نخاله‌ها کمک گرفته شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: کار جمع‌آوری و ساماندهی پسماندهای شهری باعث افزایش ضریب سلامت در جوامع شهری می‌شود. ساماندهی پسماندها و زباله‌ها فلسفه وجودی شهرداری‌ها است که باید این وظیفه به خوبی انجام شود.

وی در خصوص پسماندهای آبادان نیز گفت: باید هرچه سریعتر این پسماندها از داخل تالاب تخلیه شوند؛ چرا که تالاب محل تخلیه پسماند نیست و این عمل جرم محسوب می‌شود. پسماندهای شهر آبادان باید طبق برنامه و تصمیم‌گیری‌های قبلی به محل پسماندهای شهرستان خرمشهر منتقل شوند.

  • عذرخواهی شهردار اهواز بابت کم‌کاری در حوزه پسماند

موسی شاعری شهردار اهواز نیز در این جلسه گزارشی از پسماندهای کلانشهر اهواز ارائه داد و گفت: از بابت کم‌کاری‌هایی که در این حوزه داشته‌ایم از مردم عذرخواهی می‌کنیم.

وی ادامه داد: اقدامات انجام شده در این حوزه، مطلوب ما نیست و به همین خاطر از همه مردم به خاطر کوتاهی‌ها در این حوزه عذرخواهی می‌کنیم. برای عملیاتی شدن برنامه مطلوب پسماند نیازمند اعتبارات لازم هستیم تا هرچه سریعتر مشکل پسماندها در شهر اهواز برطرف شود.

در این کارگروه وضعیت پسماند شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، ماهشهر و دزفول با حضور شهرداران و نمایندگان فرمانداری این شهرها مورد بررسی قرار گرفت.

کد خبر 467210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha