مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

واردات برنج به کشور بر اساس مصوبه وزارت صمت و ابلاغیه گمرک، آزاد شد؛ این درحالی است که در مهرماه معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌ بود که کشوردر تولید برنج خودکفا شده‌است.

ورادات برنج

به گزارش همشهری آنلاین-مریم ورشوئی: آمار گمرک نشان می‌دهد در ۶ ماهه نخست امسال میزان واردات برنج ۹۶۰ هزارتن به ارزش ۱/۱ میلیارد دلار بوده که با تأمین بازار توسط تولید داخلی، دیگر نیازی به واردات برنج نیست. همچنین معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفته بود که میزان تولید برنج سفید کشور به ۲میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسید که بر اساس آمار رسمی مرکز آمار، نیاز سالانه کشور به برنج نیز همین میزان است. (صداوسیما- ۱۶ مهر)  با این وجود واردات برنج به کشور آزاد شد که این موضوع نمایندگان مردم و به‌ویژه شالیکاران و کشاورزان شمالی را نگران کرده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج ایران در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین گفت: وقتی خودکفایی برنج در سال جاری اعلام شده است، واقعا چه نیازی به واردات داریم.

«جمیل علیزاده شایق» افزود: ورود برنج خارجی به کشور جز انباشت برنج در انبارها، هدر رفتن زحمات کشاورزان، خارج شدن ارز از کشور نتیجه‌ای دیگر ندارد.

‌نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه به خبرنگار همشهری آنلاین گفت: بلامانع بودن واردت برنج صد در صد روی قیمت برنج داخلی و به تبع برنج گیلان تاثیر خواهد گذاشت. چگونه مسئولان جهادکشاورزی اعلام می‌کنند که ما در تولید برنج خودکفا شده‌ایم، اما با این وجود اجازه واردات برنج را می‌دهند؟

«ذبیح نیکفر لیالستانی» افزود: باید ضریب امنیت غذایی مردم بالا برود. چنین دستوراتی نفعی برای کشاورزان هم ندارد. با توجه با هزینه‌های بالای تولید ضرر واردات به شالیکاران می‌رسد. واردات کالاهای اساسی مانند برنج در حالی که باتوجه به بارندگی‌های سال جاری تولید خوبی در این زمینه داشته‌ایم اشکال دارد.

وی ادامه داد: به طور قطع وقتی کشاورز در هر زمینه آسیب ببیند و محصولش آنگونه که باید به قیمت مناسب به فروش نرسد، از کاشت دل‌زده می‌شود. نتیجه واردات برنج این است که برنج شالیکاران شمالی به دلیل ارزان‌تر بودن برنج خارجی روی دست می‌ماند.

نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی کشاورز سود مناسبی از کاشت برنج نبرد، ما با مشکلاتی که هم‌اکنون هم به چشم می‌خورد مواجه می‌شویم؛ مشکلاتی مانند فروش زمین‌های کشاورزی، افزایش ویلاسازی، تغییر کاربری شالیزارها و اراضی کشاورزی.

کد خبر 467180
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha