دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: حزب سوسیالیست فرانسه در دور دوم انتخابات شوراهای شهر و شهرداری‌های این کشور پیروز شد.

به نوشته ال پاییس، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد: احزاب توسعه گرا  با کسب 49.34 در برابر 47.55 درصد آرا بر محافظه کاران پیروز شدند. گفته می‌شود می‌شود  38.3 درصد از واجدان شرایط رای نیز در انتخابات شرکت نکردند که این خود یک رکورد محسوب می‌شود.در این دور از انتخابات نیز سوسیالیست‌ها تقریبا با همان میزان اختلاف امتیاز دور اول انتخابات شوراهای شهر فرانسه، برابر محافظه کاران به پیروزی رسیدند. [شکست حزب سارکوزی در انتخابات شوراهای شهر فرانسه]

همانگونه که در نظر سنجی‌ها نیز پیش بینی شده بود عدم محبوبیت سارکوزی بار دیگر باعث شکست حزب محافظه کار اتحاد  برای نهضت مردی(UMP) شد.

ده ماه پس از پیروزی نیکلا سارکوزی از حزب اتحاد برای نهضت مردمی، در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه می‌گذرد. اما کاهش شدید محبوبیت وی سبب شد تا راستگرایان محافظه کار در انتخابات شوراهای شهر و شهرداری‌های فرانسه در برابر سوسیالیست‌ها متحمل دو دور شکست شود.

در انتخابات اخیر، سوسیالیست‌ها، شورای شهر و شهرداری  پاریس را همچنان برای خود حفظ کردند.علاوه بر این چپ گرایان فرنسوی توانستند در انتخابات محلی شهر‌های استراسبورگ و تولوز نیز به پیروزی برسند. اداره شهر‌های استراسبورگ و تولوز از 37 سال پیش در دست راستگرایان بوده است.

حزب اتحاد برای نهضت مردمی اما توانست برای حفظ وجهه و اجتناب از شکستی تحقیر آمیز در رقابتی تنگاتنگ با سوسیالیست‌ها در مارسی به پیروزی برسد.

بر اساس نتایج به دست آمده حزب سوسیالیست ، پس از شکست در انتخابات شورای شهر سال 2001 ، این بار توانست در اغلب 41 شهر دارای جمعیت بیش از 20 هزار نفر به پیروزی برسد که یکی از مهم ترین این شهر‌ها استراسبورگ است. استراسبورگ تا پیش از این انتخابات یکی از مهمترین پایگاه‌های حزب راستگرای اتحاد برای نهضت مردمی محسوب می‌شد.

کد خبر 46716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز