عرضه بنزین آزاد در‌جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور از 28 اسفند ماه آغاز می‌شود و در مدت تعطیلات نوروز به‌مدت 30 روز به‌خودروهای شخصی عرضه می‌شود.

عرضه بنزین آزاد در قانون سهمیه بندی بنزین که در چارچوب بودجه سال‌جاری تصویب شد به دولت ابلاغ شده بود ولی دولت به دلایل مختلف اجرای آن را به تاخیر انداخت.

این طرح   از فردا در کشور اجرایی می‌شود و به گفته ستاد تبصره‌13 درصورت مثبت بودن اجرای آن در این مدت پس از تعطیلات نیز ادامه می‌یابد.

برای آگاهی از تسهیلاتی که شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای عرضه بنزین در روزهای تعطیل سال نو اندیشیده با احمد تولایی، معاون سامانه هوشمند سوخت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  •  عرضه بنزین آزاد به چه ترتیب در مراکز فروش عملی می‌شود؟

کارت‌های هوشمندی با توجه به پیش‌بینی فروش هر‌جایگاه و توان فروش بنزین آنان تهیه شده است. این کارت‌ها امکان سوختگیری به‌صورت مکرر برای خودروهای شخصی را دارند و در هر‌جایگاه به تعداد لازم کارت در اختیار جایگاه‌داران قرار خواهد گرفت که از تشکیل صف برای بنزین آزاد جلوگیری شود.

  • برخی از جایگاه‌ها اعلام کردندکه هنوز کارت‌های عرضه بنزین آزاد را دریافت نکرده اند؟

کارت‌ها آماده شده ولی اکنون در نواحی پخش است و در زمان تعیین شده به جایگاه‌ها تحویل می‌شود. نباید در این مورد نگرانی وجود داشته باشد. ما برای عرضه آزاد بنزین بررسی‌ها و برآورد‌های لازم را انجام داده‌ایم.

هدف از این طرح حل مشکل مردم در روزهای تعطیل و هنگام سفر است تا بدون نگرانی در سطح کشور سفر کنند. کارت‌های عرضه بنزین آزاد می‌تواند برای کسانی که دچار مشکل‌هایی مثل گم‌شدن کارت و اختلال در عملکرد کارت سوخت می‌شوند راهگشا باشد.

  • قیمت بنزین‌ آزاد چه زمانی اعلام می‌شود؟

قیمت قرار است  فردا همزمان با عرضه بنزین آزاد اعلام شود. مسئولیت اعلام قیمت با ستاد تبصره 13 است که بر‌اساس تصمیمی که اعضای ستاد خواهند گرفت قیمت را مشخص می‌کنند.

براساس قیمتی که این ستاد اعلام خواهد کرد بنزین عرضه می‌شود. پس از اعلام قیمت شرایط لازم برای عرضه آن نیز از ساعت‌های اولیه صبح روز 28 اسفند در جایگاه‌ها فراهم می‌شود.

باید توجه کرد که براساس تصمیم ستاد تبصره 13 سهمیه اردیبهشت و خرداد نیز از ساعت صفر روز 28 اسفند که معادل 240 لیتر است به کارت سوخت خودرو‌های شخصی افزوده می‌شود.

این سهمیه علاوه بر 100لیتر بنزین سفر است که بیش از پیش مشکل تامین سوخت مسافران نوروزی را در روزهای تعطیلات کاهش می‌دهد.

  • اگر کسی کارت هوشمند سوخت خود‌را در روزهای تعطیل به هر‌دلیلی از دست بدهد و نیاز به صدور کارت باشد آیا برای ارائه خدمات برنامه ریزی شده است؟

برای تامین نیاز آن گروه از صاحبان خودرو که کارت هوشمند سوخت خودرا به هر دلیل از دست می‌دهند دفاتر خدمات کارت به‌صورت کشیک در نظر گرفته شده که در دفتر‌های پستی منتخب مستقر می‌شوند.

ساعت کار آنان مشخص شده است و مردم می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی شرکت پخش به نشانی www.niopdc.ir یا پایگاه اینترنتی پست و پلیس   از نشانی و زمان کار این مراکز آگاه شوند. خوشبختانه با عرضه بنزین آزاد این افراد تا زمان دریافت کارت که سهمیه آنان نیز در آن محفوظ است با مشکلی مواجه نخواهند شد.

کد خبر 46708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز