پاریس، لندن و برلین از پیوستن شش کشور جدید اروپایی شامل بلژیک، دانمارک، فنلاند، نروژ، هلند و سوئد به اینستکس استقبال کردند.

instex

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز سه کشور اروپایی که در سال ۲۰۱۵ بخشی از توافق هسته‌ای ایران بودند، در بیانیه‌ای مشترکی اعلام کردند: «فرانسه، آلمان و بریتانیا به‌عنوان سهامداران موسس اینستکس (ابزار حمایت از معامله‌های تجاری) از تصمیم دولت‌های بلژیک، دانمارک، فنلاند، نروژ، هلند و سوئد برای پیوستن به این ساز و کار به عنوان سهامدار به گرمی استقبال می‌کنند.»

اینستکس با هدف تهسیل مبادلات تجاری اروپا و ایران در چارچوب برجام و با هدف کاهش تبعات تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران در اوایل فوریه سال ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) توسط فرانسه، آلمان و بریتانیا نهایی و ثبت شد. مقر این گروه در پاریس فرانسه است، مدیریت اجرایی آن را آلمان بر عهده دارد، بریتانیا نیز رئیس کمیته نظارت است. سه ماه پس از ایجاد اینستکس، شرکت ایرانی آن نیز ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) نیز به ثبت رسید. اما تاکنون هیچ تراکنش مالی از طریق این سیستم انجام نشده است.

در بیانیه مشترک این سه کشور اروپایی تاکید شده است که پیوستن شش کشور جدید به اینستکس باعث تقویت بیشتر آن می‌شود و تلاش‌های اروپایی برای تسهیل تجارت مشروع بین اروپا و ایران را نشان می‌دهد.

این سه کشور در بیانیه خود این اقدام را نشانه‌ای از تعهد آن‌ها به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ عنوان کرده‌اند. فرانسه، بریتانیا و آلمان همچنین به ایران هشدار دادند که باید به تعهدات خود در این توافق بدون هیچ گونه تأخیری برگردد.

این سه کشور همچنین در بیانیه مشترک به آمادگی خود برای بررسی ساز و کار حل اختلاف (مکانیستم ماشه) اشاره کردند و افزودند: «ما همچنان به ادامه تلاش‌های خود برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک در چارچوب برجام متعهدیم.»

کد خبر 467040

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha