نشر نو به تازگی ۴ عنوان از کتاب‌های طلایی را بعد از ۵۶ سال تجدید چاپ و منتشر کرده است. کتاب‌های طلایی روایت ساده‌شده ادبیات کلاسیک و داستان‌های مشهور برای کودکان و نوجوانان است.

کتاب‌های طلایی

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، کتاب‌های طلایی عنوان کتاب‌هایی بود که انتشارات امیرکبیر در دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ برای کودکان و نوجوانان منتشر می‌کرد. این کتاب‌ها خلاصه آثار ادبی کلاسیک یا داستان‌های مشهوری بودند با زبانی ساده و روان، که محبوبیت بسیاری میان کودکان و نوجوانان داشتند.

این کتاب‌ها شامل ۸۶ عنوان از داستان‌های مشهور از جمله دن‌کیشوت، تام سایر، آلیس در سرزمین عجایب، جادوگر شهر زمرد، صندوق پرنده، رابین‌هود و... بود. نویسندگان این کتاب‌ها، نویسندگان انگلیسی‌زبان هستند و مترجم بیشتر این آثار، محمدرضا جعفری است. محمدرضا جعفری، مترجم و ویراستار و فرزند عبدالرحیم جعفری، مدیر انتشارات امیرکبیر است که اکنون مدیر انتشارات نشر نو است. به غیر از ترجمه، انتخاب کتاب‌ها و پیگیری همه امور فنی چاپ و نشر کتاب‌های طلایی هم بر عهده محمدرضا جعفری بود. این کتاب‌ها جلد و صفحه‌آرایی یکسانی داشتند. ویراستاری ترجمه‌ها را اسماعیل شاهرودی انجام می‌داد و طراحی فرم و شکل کتاب‌ها به عهده محمد بهرامی بود. اسماعیل شاهرودی، شاعر ایرانی بود که مدتی با لغت‌نامه دهخدا و مدتی هم برای تدوین فرهنگ معین همکاری کرد. محمد بهرامی، طراح و گرافیک و از پایه‌گذاران گرافیک نوین در ایران و مولف کتاب تاریخ هنر ایران است.

محمدرضا جعفری در جایی از خاطرات خود درباره اولین اثر ترجمه‌اش و شروع انتشار کتاب‌های طلایی گفته است که اولین کتابش را سال ۴۱ و زمانی که کلاس ششم را تمام کرده بود، ترجمه کرد. کتاب گرگ و هفت بزغاله عنوان اولین ترجمه او است که به گفته جعفری سادگیش و اینکه جایزه برده بود و نقاشی‌هایش که کار یک طراح سوئیسی بود، باعث شد آن را برای ترجمه انتخاب کند. او می‌گوید که سال بعد از ترجمه گرگ و هفت بزغاله، ترجمه مجموعه کتاب‌های طلایی را آغاز کرد. جعفری می‌گوید: اولین ترجمه‌ام را ابراهیم یونسی و  مهدی آذریزدی خواندند و ایراداتش را برطرف کردند. قرار شد پدرم آنها را چاپ کند. حتی پدرم برای چاپ هر کتاب به من ۵۰ تومان حق‌التالیف نیز می‌داد. من در دبیرستان‌مان تنها بچه‌ای بودم که دستم در جیب خودم می‌رفت.

کتاب‌های طلایی را کسانی که کودکی‌شان در دهه ۴۰ و ۵۰ گذشته به خاطر دارند. کسانی که امروز ممکن است این کتاب‌ها را برای نوه‌ها یا فرزندانشان تهیه کنند. کتاب‌هایی که این سال‌ها در کتابخانه مجموعه‌دارها، بساط کهنه‌فروش‌ها و یا به صورت نسخه الکترونیک در سایت‌ها یافت می‌شد. نشر نو قرار است سری کتاب‌های طلایی را به نوبت، با ویراست جدید منتشر کند. از این مجموعه اکنون ۴ جلد اول با عنوان‌های کفش بلورین، اردک سحرآمیز، نهنگ سفید و فندق‌شکن منتشر شده است. کتاب‌های طلایی امروزی، نسخه‌های به‌روز شده کتاب‌های قدیمی با همان سر و شکل گذشته هستند.

کد خبر 466985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha