مدیرعامل بنیاد باران گفت: زمینه‌ها و روزنه‌ها را بسته‌اند، اگر نبسته بودند اعتراض صنفی تبدیل به بحث‌های سیاسی و امنیتی نمی‌شد، اما چون ما روزنه‌ها را بسته‌ایم و اجازه ندادیم این مطالبات مطرح شوند، مطالبات حجیم و تلنبار شده و در نهایت از یک جایی بیرون می‌زند.

جواد امام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، جواد امام کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب درباره اینکه چرا احزاب و جریان‌های سیاسی نسبت به اعتراض‌ها و ناآرامی‌هایی مانند آنچه چند روز گذشته داشتیم یا واکنش نشان نمی‌دهند و یا به یک بیانیه دیرهنگام اکتفا می‌کنند، گفت: متاسفانه این جایگاه برای احزاب دیده نشده است، در صورتی که وظیفه احزاب این است که صدای مردم و جامعه باشند و آن را به حکومت منتقل کنند و همچنین جامعه را نمایندگی کنند.

وی افزود: جایگاه واقعی و یکی از ماموریت‌های اصلی احزاب نمایندگی مردم و انعکاس صدای آنها به حاکمیت است، اما تا الان به هیچ حزب سیاسی چنین اجازه‌ای داده نشده است و اگر حزب اسلامی کار و خانه کارگر فعالیتی دارند به واسطه این است که بیشتر یک نگاه صنفی نسبت به آنها وجود دارد و قشر کارگری را نمایندگی می‌کنند.

دبیرکل حزب مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه آمادگی ایجاد تجمع در احزاب وجود دارد ولی پذیرش و ساز و کار آن وجود ندارد تا جایی که احزاب نمی‌توانند صدای مردم و جامعه باشند، گفت: اگر احزاب بیایند درخواست تجمع اعتراضی را داشته باشند همین دستاویزی برای برخورد با آن‌ها شده و حساب آنها را با موارد حاشیه‌ای پیوند می‌زنند.

وی یادآور شد: اتفاقی که در حال رخ دادن است، بسیار بد است به طوری که می‌گوییم اعتراض حق قانونی است، اما این حق قانونی موقعی به رسمیت شناخته می‌شود که ما منتقد و مخالف را به رسمیت بشناسیم.

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان افزود: اشکال کار این است؛ ساز و کار بروز این اتفاق وجود ندارد با وجود اینکه اصل ۲۷ قانون اساسی تعریف مشخصی از شیوه تجمعات دارد، مسئولان باید بیایند بگویند به احزاب مجوز می‌دهیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به اینکه ملانوری مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفته است که هیچ درخواستی از سوی احزاب برای تشکیل تجمعات داده نشده است، گفت: بستر آن فراهم نشده است. آقای ملانوری به جای اینکه بگویند درخواستی نشده، با توجه به اینکه رسمی هستند، رسانه و جایگاه قانونی دارند، آمادگی خود را برای دادن مجوز به احزاب اعلام کنند و بگویند که بستر آماده شده است.

مدیرعامل بنیاد باران با بیان اینکه شورای شهر و دولت مکانی را برای تجمعات و اعتراض‌ها معرفی کردند که توسط دیوان عدالت رد شد؛ این یعنی بستر و زمینه‌ای که برای اعتراض فراهم باشد وجود نداشته و فراهم نشده است، تصریح کرد: اگر آزادی رسانه‌ها و احزاب وجود داشته باشد  همه چیز اینگونه تلنبار نمی‌شود تا بنزین را بهانه قرار بدهند و یک عده‌ای هم  بیایند و از آن بهره‌برداری کنند.

امام ادامه داد: زمینه‌ها و روزنه‌ها را بسته‌اند، اگر نبسته بودند اعتراض صنفی تبدیل به بحث‌های سیاسی و امنیتی نمی‌شد، اما چون ما روزنه‌ها را بسته‌ایم و اجازه ندادیم این مطالبات مطرح شوند، مطالبات حجیم و تلنبار شده و در نهایت از یک جایی بیرون می‌زند و نمونه آن در همین مناسبت‌ها است، این یکی از بحث‌های مشخص جامعه است.

وی با بیان اینکه ما باید بستر اعتراضات را فراهم کنیم تا جامعه تخلیه شود و همچنین رسانه‌ها دستشان آزاد باشند، تاکید کرد: وقتی ما از رسانه‌ها هر روز می‌خواهیم که فلان کار را بکنند یا نکنند، مطالبات مانده و باز نمی‌شوند.

این کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب در مورد اینکه چگونه حق برخی تجمع‌ها محترم شمرده شده اما اجازه دیگر تجمع‌های اعتراضی داده نمی‌شود، با اشاره به تجمع روز چهارم آذرماه، گفت: درست است که مردم در این تجمع شرکت کردند اما در اینگونه تجمعات هم چیزهایی که باید گفته نمی‌شود و از جایی دیگر به بیرون سر می‌زند. انجام این تجمعات عیب ندارد اما اعلام کنند که احزاب هم می‌توانند درخواست تجمع کنند و بستر آن را نیز فراهم کنند.

وی با طرح این سوال که یک حزب کجا باید تجمع داشته باشد؟، خاطرنشان کرد: اگر بخواهد به خیابان بیاید آنها می‌گویند خیابان جای اعتراض نیست، محل دیگری هم که برای تجمع وجود ندارد و مردم باید صبر کنند که حکومت یا دولت تجمع راه بیندازد؛ بسیار خب در همان روزی که یک تجمع با سخنران رسمی گذاشته است، اعلام کنند و به نمایندگان احزاب تریبون بدهند که آنها هم صحبت کنند.

دبیر حزب مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی با اشاره به اعتراضات روزهای گذشته، گفت: در بسیاری از مواقع وقتی چنین اتفاقی می‌افتد مسئولان به میان معترضان رفته و با نماینده آنها صحبت و مذاکره می‌کنند.

وی ادامه داد: روزهای گذشته راهپیمایی گذاشتند و مردم هم در آن شرکت کردند، در آنجا به احزاب اعلام می‌کردند که قطع‌نامه پیشنهادی شما چیست، مگر این کار مردمی نیست؟ کدامیک از احزاب ما در پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای که خوانده شد، هماهنگی، همراهی و در اجرای آن نقش داشتند. اگر می‌خواهیم احزاب، مردم را نمایندگی کرده و آنها فضا را مدیریت کنند، باید حتما جایگاه لازم را برایشان قائل باشیم.

کد خبر 466973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha