معاون وزیر بهداشت می‌گوید مشکل اصلی در کشور برای مهار ایدز نگاه غلط در حوزه اطلاع‌رسانی درباره این بیماری است و هر وقت می‌خواهیم به مردم آموزش بدهیم یا تصمیمی در این زمینه بگیریم می‌گویند می‌خواهند فحشا را ترویج کنند.

دکتر رئیسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا روز شنبه ۹ آذر در همایش روز جهانی ایدز در وزارت بهداشت گفت: «نگذاشته اند اطلاع رسانی درباره ایدز را در کشور به درستی انجام دهیم. وظیفه شرعی و قانونی من که معاون وزیر بهداشت هستم این است که با این رویکرد غلط مبارزه کنم و این کار را انجام می‌دهم و پای تبعات آن هم ایستادهام هر تاوانی داشته باشد، هم میدهم. باید محدودیتهای اطلاعرسانی درباره ایدز را برداریم. »

رئیسی ادامه داد: «البته می‌دانیم ما در اروپا و آمریکا نیستیم، محدودیت‌های فرهنگی را درک می‌کنیم، اما چرا نباید با دختر و پسرمان صحبت کنیم و راه های صحیح پیشگیری از ایدز را آموزش دهیم. تناقض‌های عجیب و غریبی در کشور داریم تا حرف می‌زنیم، هیاهو می‌کنند.»

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: «بهترین راه کنترل ایدز پیدا کردن فرد مبتلا و آموزش دادن به او و شروع درمان است. با شروع درمان دو اتفاق مهم می‌افتد، اول اینکه این فرد می‌تواند عمر طبیعی داشته باشد و به اندازه همه مردم ۷۵ سال امید به زندگی داشته باشد و دوم اینکه دیگر ناقل نیست. »

  • انتقال از راه جنسی و شیوع بیماری در زنان رو به افزایش است

به گفته دکتر رئیسی تاکنون ۴۰ هزار و ۵۷۳ فرد مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۹۳۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۲۱ هزار و ۶۳۵ نفر زنده هستند. او درباره ترکیب جنسیتی مبتلایان توضیح داد: «در مجموع کل مبتلایان شناسایی شده ۸۲ درصد مرد و ۱۸ درصد زن هستند، اما در موارد جدید و درخصوص موارد شناسایی‌شده سال ۹۷ و نیمه امسال ۶۹ درصد مرد و ۳۱ درصد زن هستند و شیوع این بیماری در زنان رو به افزایش است.»

رئیسی ادامه داد: «موارد ابتلا به ایدز با سرنگ مشترک در کل موارد ۶۰ درصد،  انتقال جنسی در کل ۲۲ درصد و انتقال از مادر به نوزاد ۱.۷ درصد است، اما در بین مبتلایان شناسایی شده سال ۹۷ و نیمه امسال ابتلا با سرنگ مشترک به ۳۱ درصد کاهش یافته و موارد انتقال جنسی به ۴۸.۶ درصد افزایش یافته و انتقال مادر به نوزاد به ۲.۶ درصد رسیده است. »

  • استراتژی ۹۰-۹۰-۹۰ و مشکل شناسایی بیماران ناشناخته

معاون بهداشتی وزیر بهداشت به استراتژی ۹۰-۹۰-۹۰  توصیه‌شده سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با شیوع ویروس اشاره کرد: «یعنی شناسایی ۹۰ درصد مبتلایان به ویروس ایدز، شروع درمان برای ۹۰ درصد افراد شناسایی شده و ادامه و پیگیری درمان برای این ۹۰ درصد شناخته شده است. در ایران در بخش اول یعنی شناسایی ۹۰ درصد افراد مبتلا ضعیف هستیم، اما در دو مورد دیگر موفق بوده‌ایم. »

رئیسی گفت: «برای کنترل ایدز نیازی به کمک خارجی نداریم، مهم این است که اجازه دهیم اطلاع رسانی و آموزش در جامعه به درستی انجام و برنامه بیماریابی و پیشگیری اجرا شود. »

وی گفت: «در دنیا برای کنترل ایدز منابع گذاشته اند. اعتبار کنترل ایدز در دنیا از ۴.۸ میلیارد دلار (در سال ۲۰۰۰) به ۱۹ میلیارد دلار (در سال ۲۰۱۸) افزایش یافته و به این ترتیب تعداد موارد مرگ از ۲.۸ میلیون نفر در سال به ۱.۷ هزار نفر کاهش یافته و البته هنوز ۵۴ درصد موارد مرگ این بیماری در منطقه مدیترانه شرقی (که ایران هم در آن قرا دارد)  رخ می‌دهد.»

معاون وزیر بهداشت افزود: «مشکل کشور ما شناسایی بیماران ناشناخته است، عده ای از افراد تحت درمان که عمدتا افراد بی‌خانمان هستند، بعد از مدتی گم می‌شوند و دسترسی به آنها قطع می‌شود و اکنون ۷۲ درصد افراد شناسایی شده تحت درمان هستند.»

به گفته رئییس، با وجود همه این مشکلات و تحریم ها، ۱۹ آزمایشگاه قطب تشخیص ایدز در کشور فعال است، آزمایش CD۴ برای بررسی میزان گلبول های سفید افراد (اچ‌آی‌وی مثبت)  در ۴۱ مرکز انجام میشود و ۱۰ مرکز تشخیص سریع نیز در کشور وجود دارد.

کد خبر 466950

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha