مازندران چهارمین استان تولید قطعات خودرو در کشور است و کوک نبودن ساز دستگاه‌ها و بانک‌ها با ستاد تسهیل، آژیر خطر بیکاری کارگران را در این رسته به صدا درآورده است.

تولید قطعات خودرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، تولیدکنندگان قطعات خودرو، پرداخت نشدن مطالباتشان از سوی خودروسازهای کشور را مهم‌ترین مشکل فراروی عنوان می‌کنند و معتقدند در صورت تداوم این وضعیت آینده شغلی فعالان این بخش به مخاطره خواهد افتاد.

 برخی تولیدکنندگان قطعات خودرو پرداخت نشدن معوقات از سوی خودروسازها، مشکلات مالیاتی، دارایی و تامین اجتماعی را از جمله مشکلات این صنعت در استان اعلام کردند و خواستار رفع آن از سوی مسئولان استانی و ملی شدند.

محمد ناظری،  تولیدکننده قطعات خودرو در استان مازندران با عنوان این‌که میزان مطالبات به حدی شده که پرداخت نشدن آن کارگاه‌های قطعه‌سازی را به تعطیلی می‌کشاند گفت: اگر تا آخر ما به داد ماه نرسند، به مشکل برمی‌خوریم.

وی با اظهار اینکه خودروسازها به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و در حال حاضر وضعیت بازپرداخت مطالبات ۱۶ ماهه انجام می‌شود گفت: چگونه با این وضعیت می‌توان کارگاهی را مدیریت کرد درحالی که امکان خرید مواد اولیه به صورت دین یا معوق را نداریم.

ناظری با بیان اینکه به نظر می‌رسد یک بی‌عدالتی در مجموعه خودروسازها در پرداخت مطالبات وجود دارد و به برخی شرکت‌ها در بازه زمانی کمتری مطالبات پرداخت می‌شود ادامه داد: تاکنون ۲۹ درصد از ارزش کالاهای ارسال کرده را دریافت کردیم.

این تولیدکننده تصریح کرد: ما دنبال تسهیلات نیستیم اما وقتی مطالبات را از خودروسازی های نگرفتیم دچار مشکل شدیم و تداوم این روند، سبب می‌شود تا خط تولید متوقف شود.

میرزایی دیگر تولیدکننده قطعات خودرو نیز می‌گوید: برای پرداخت بدهی‌ها، تقسیط ۱۰ ماهه قائل شدند و اگر نقدینگی داشته باشیم پرداخت حقوق پرسنل اولویت است اما با شرایط فعلی امیدی به نگهداری پرسنل نیست.

  • تعدیل نیرو به قطعات خودروسازی رسید

او با بیان اینکه تعداد پرسنل ما در اول سال ۳۳۰ نفر بود و اکنون به ۲۲۰ نفر رسیده است، مطالبات از شرکت‌های خودروسازی را از مشکلات بیان کرد و با بیان اینکه جزو پنج قطعه ساز برتر ایران هستیم یادآور شد: از صنایع دیزل و خودروسازها مطالبات داریم و عدم دریافت آن ما را در تامین حقوق پرسنل با مشکل مواجه کرده است.

این تولیدکننده یادآور شد: دریافتی ما یک سوم مواد اولیه نیست درحالی که هزینه‌ها چندبرابر شده است و مطالباتی که داریم مربوط به یکسال قبل است و هنوز چک خودروسازان پاس نشده است و این مسائل سبب معوقات بیمه‌ای و مالیاتی شده است.

علی مولایی دیگر تولیدکننده با اظهار این‌که ۳۶ سال سابقه تولیدی داریم؛ عنوان کرد: اگر خودرو به قیمت تمام شده فروخته شود مسائل حل می‌شود اما زمانی که خودرو به نرخ حقیقی فروخته نشود مشکل خودروساز بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین بانک مرکزی گشایش‌ها را تایید نکرده است اگر گشایش‌ها را تایید نکند برخی واحدها ظرف چند هفته آینده تعطیل می‌شود.

تولیدکننده دیگری با بیان این‌که یک هفته دیگر کارخانه من تعطیل می‌شود، خواستار رفع مشکلات فراروی شد و عنوان کرد: صندوق توسعه ملی باید حمایت لازم را به عمل آورد.

در عین حال احمد حسین زادگان، استاندار مازندران خواستار تمکین بانک‌های خصوصی نسبت به مصوبات ستاد تسهیل شد و گفت:اگر بانک‌ها مصوبات ستاد تسهیلات را اجرا نکنند مشکلات حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه بانک‌های خصوصی حمایت لازم به عمل نمی‌آورند و برای برخی واحدها اجراییه صادر کرده است و اگر همکاری دادگستری و استانداری نبود یک واحد تولیدی با ۲۰۰ نیرو تعطیل می‌شد.

همچنین حسینقلی قوانلو، رئیس سازمان صمت مازندران نیز گفت: مازندران چهارمین استان تولید قطعات خودرو در کشور است و برخی تولیدکنندگان بزرگ در استان وجود دارد اما کاهش تولید خودروسازهای بزرگ مشکلاتی را برای استان ایجاد کرده است.

  • ورود وزیر به ماجرای خودروسازی

وی یادآور شد: برخی فشارهای دستگاه‌های اجرایی و مشکلات دیگر نشانه‌هایی از خطرات برای کاهش اشتغال در صنعت قطعات خودرو را ایجاد کرده است و باید مسائل این بخش را برطرف کرد.

رضا رحمانی، وزیر صمت نیز در جریان سفر به مازندران و بازدید از واحدهای تولید قطعات خودرو به جریان خودرو اشاره کرد و گفت: اینکه می‌گویند ارزان می‌فروشیم حرف نادرستی است زیرا در حوزه تولید خودرو ضرردهی نداریم و مشکلات موجود در آن ناشی از مسائل مدیریتی و شرکت‌های چندلایه است و واگذاری این شرکت‌ها به جد در دستور کار قرار گرفته است و اگر این شرکت‌های چندلایه و زیان ده جمع‌آوری شود مشکل حل می‌شود و موافق افزایش قیمت خودرو نیستم.

کد خبر 466937
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha