مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی قم گفت: ۲۱ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی قم هستند که معلولان جسمی حرکتی با هفت هزار نفر بیشترین تعداد را شامل می‌شوند.

معلوليت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدعلی مقدم خواه امروز (یکشنبه) با بیان این مطلب‌ افزود: معلولان ذهنی با پنج هزار و ۷۰۰ در رتبه بعدی قرار دارد و هشت هزار و ۳۰۰ نفر نیز معلولان ناشنوا، نابینا، سالمند و اعصاب و روان زیرپوشش بهزیستی قم هستند.

وی اضافه کرد: این معلولان خدمات مختلف از جمله کمک‌ هزینه‌های بلاعوض و خدمات مددکاری از بهزیستی دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: اقدامات مطلوبی برای مناسب‌سازی معابر استان قم در راستای تسهیل در استفاده معلولان صورت گرفته و برای ادامه این روند جلسه‌های مختلفی با دستگاه‌های مرتبط با مناسب‌سازی با معاونت عمرانی استانداری برگزار می‌شود.

مقدم‌خواه افزود: همچنین با مناسب‌سازی پارک‌های سطح شهر قم نیز امکان استفاده معلولان از فضای سبز و بوستان‌ها بهتر از گذشته شده‌است.

وی بیان کرد: سهمیه خاصی برای مسکن معلولان در نظر گرفته نشده، ولی قرار است کمک هزینه مسکن برای خانواده‌هایی که ۲ یا سه معلول دارند، ‌ لحاظ شود.

وی با بیان این‌که ۴۲ مرکز روزانه و شبانه‌روزی در قم به ۲ هزار و ۲۰۰ معلول خدمات می‌دهند، ‌ افزود: برای معلولان جسمی- حرکتی و ذهنی با سن بالای ۱۵ سال مهارت‌های مختلف در مراکز حرفه‌آموزی آموزش داده می‌شود.

معاون بهزیستی قم خاطرنشان کرد: چهار مرکز نیز برای بیماران اُتیسم،  ۲ مرکز برای کودکان جسمی- حرکتی و یک مرکز ویژه ناشنوایان زیر ۶ سال خدمات توانبخشی آموزش داده می‌شود و دغدغه خانواده‌ها را برطرف نموده‌است.

وی افزود: سه مرکز شبانه‌روزی ویژه نگهداری سالمندان، ۲ مرکز نگهداری معلولان ذهنی مردانه، ۲ مرکز شبانه‌روزی نگهداری معلولان ذهنی دخترانه، یک مرکز به‌صورت ایزوله برای معلولان زیر ۱۵ سال، یک مرکز نگهداری بیماران روانی مزمن خواهران و یک مرکز نیز ویژه برادران در قم فعال است.

وی گفت: سال‌گذشته ۷۰۰ نفر از معلولان تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال از وام خوداشتغالی با سود چهار درصد استفاده نمودند.

مقدم‌خواه افزود: بر اساس تفاهم‌نامه‌هایی با برخی مراکز کاریابی، این مراکز با برگزاری کلاس‌های آموزشی فرد معلول را نسبت به وام خوداشتغالی و یا شغل موردنظر آگاه می‌کنند تا فرد راحت‌تر تصمیم بگیرد.

کد خبر 466882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha