یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
۰ نفر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان گفت: اجرای عملیات کپه کاری در سطح ۲۰۰ هکتار از مراتع روستاهای گوریچه و دره هرد از توابع این شهرستان انجام شد.

جنگل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شاهرخ محمودی روز یکشنبه دهم آذرماه اظهار داشت: عملیات کپه کاری در مراتع با هدف اصلاح و احیای مراتع تخریب شده، افزایش تولید علوفه، جلوگیری از فرسایش خاک و تقویت جنگل انجام می‌شود.  

وی اضافه کرد: عملیات کپه کاری با استفاده از بذرهای سازگار با مناطق اقلیمی حوزه سد آزاد در سطح ۲۰۰ هکتار از مراتع فقیر از نظر پوشش گیاهی در روستاهای گوریچه و دره هرد با موفقیت اجرا شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان با بیان اینکه کپه کاری رایج ترین روش اصلاح مراتع کوهستانی در کشور است، افزود: تعداد و فاصله چاله ها در مراتع مختلف، متفاوت بوده و معمولا بین یک و نیم تا ۲ متر است و در این طرح بطور میانگین در هر هکتار ۲ هزار و ۵۰۰ چاله برای عملیات حفر شده است.

محمودی با بیان اینکه اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این پروژه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است، یادآور شد: برای اجرای این پروژه در مجموع بیش از ۲۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.  

وی تاکید کرد: برای بازدهی بیشتر عملیات کپه کاری، طرح با همکاری و همیاری دهیاران، شوراها و اهالی این روستاها اجرا و منطقه به مدت یک فصل چرا حفاظت و قرق می‌شود.

کپه کاری یکی از روش های بذر کاری، تقویت پوشش گیاهی و مدیریت در مراتع است، مراتع کوهستانی به علت فشار چرای دام در دراز مدت از نظر کمی و کیفی تحلیل رفته و گیاهان خوش خوراک آن با گونه های نامرغوب جایگزین می شود.

این پروژه با کندن چاله های کوچک با تراکم سطحی مناسب و کاشت بذور گیاهان مرتعی در آن و پوشاندن آنها با خاک انجام می شود، در این پروژه نیروی کار از جوامع محلی تامین و بالتبع دارای مشارکت مردمی بالایی است، کپه کاری باعث تقویت پوشش گیاهی، تثبیت خاک، کاهش فرسایش، افزایش ذخیره آبی خاک و تقویت ظرفیت مراتع و افزایش تولید علوفه می شود.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکو توریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های این استان که بخشی از جنگل‌های غرب کشور را تشکیل می‌دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

شهرستان مریوان با جمعیت بیش از ۱۵۰ هزار نفری در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

کد خبر 466865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha