طرح سازگاری با کم‌آبی با صرفه‌جویی ۷۲۶ میلیون مترمکعبی آب به کمک منابع آبی استان زنجان می‌آید.

منابع آبی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سی و چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان زنجان شامگاه شنبه نهم آذر با ۲ دستور کار آغاز به کار کرد و ارائه گزارش شرکت آب منطقه ای زنجان در خصوص وضعیت منابع آبی، اقدامات انجام شده و تصویب طرح سازگاری با کم آبی از جمله موارد مورد بررسی در این جلسه بود.

  • زنجان یک میلیارد مترمکعب اضافه مصرف آب دارد

مشاور طرح سازگاری با کم آبی شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: آب قابل برنامه ریزی برای استان زنجان در این برنامه ۷۲۸ میلیون مترمکعب در بخش‌های مختلف است.

داوود رضا عرب افزود: مصارف آب در این استان که باید ۷۵۸ میلیون مترمکعب باشد یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون مترمکعب است که اضافه مصرف یک میلیاردی داریم.

وی با بیان اینکه اضافه برداشت از آب‌ها نیز یک میلیارد و ۱۷۳ میلیون مترمکعب بوده و در بخش کشاورزی بیشترین برداشت‌ها انجام می شود، اظهار داشت: ۷۲۶ میلیون مترمکعب در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات، فضای سبز باید جبران شود.

مشاور طرح سازگاری با کم آبی شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: مهمترین مساله در این طرح تحقق صرفه جویی ۷۲۶ میلیون مترمکعبی آب در استان زنجان است که این مهم باید تا سال ۱۴۰۵ محقق شود.

عرب تاکید کرد: ۴۰۲ میلیون مترمکعب از این میزان صرفه جویی باید از طریق تقویت آبخوان‌ها و عملیات کنترل سیلاب تحقق یابد.

به گفته وی، ۶۸ درصد بارندگی‌ها در سطح کشور تغییر یافته و الگوی بارندگی‌ها نیز به دلیل تغییرات اقلیمی تغییر کرده است.

مشاور طرح سازگاری با کم آبی شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت:  ۴۲ هزار و ۱۸۶ میلیارد ریال کل اعتبار برنامه سازگاری با کم آبی در بخش‌های مختلف است که این برنامه موجب صرفه جویی و تغذیه آب‌های زیرزمینی می‌شود و ارزش اقتصادی آب در برنامه ۳۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است.

عرب یادآوری کرد: در استان زنجان ۶۷ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی در مناطق شهری تولید می‌شود که ۵۰ میلیون مترمکعب آن آشامیدنی است و ۲۵ درصد تلفات دارد.

وی با بیان اینکه در مناطق روستایی نیز ۳۸ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی تولید می‌شود افزود: ۲۱ میلیون مترمکعب از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و  ۴۵ درصد آن تلف می‌شود.

  • طرح سازگاری با کمآبی نظام پایش داشته باشد

معاون عمرانی استاندار زنجان نیز گفت: ابعاد برنامه و کار آن بسیار وسیع است و نمی‌توان گفت با این گزارش به همه جوانب موضوع اشراف پیدا شده باشد.

مهرداد سلطانی اظهارداشت: عدد ۷۵۰ میلیون مترمکعب عدد تجمعی در برنامه سازگاری با کم آبی است که باید طی هفت سال در ۱۴۰۵ به این میزان برسیم.

وی تاکید کرد: انتقادات برای برنامه سازگاری با کم آبی به جا بود و عمده آن در خصوص ابهام تحقق پذیری آن است.

معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: با توجه به ابعاد، مولفه‌ها و پارامترهای متعددی که در اجرای برنامه تاثیر می‌گذارد از جمله بودجه مصوب سالانه، استانی، برنامه‌های اجرایی در بخش‌های مختلف هرکدام به درستی اجرا نشود برنامه سازگاری با کم آبی محقق نخواهد شد.

سلطانی اظهار داشت: مجبوریم این برنامه را تصویب کنیم چرا که سالانه ۱۱۳ میلیون مترمکعب کسری آب داریم و کسری تجمعی نیز به بیش از ۲ میلیارد مترمکعب رسیده است بنابراین چاره ای جز صرفه جویی و تزریق آب به سفره‌های زیرزمینی را نداریم.

وی ادامه داد: فشار بیشتر این برنامه بر بخش کشاورزی، طبیعی است چرا که بیش از ۹۰ درصد آب در این بخش مصرف می‌شود.

معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: باید به پیوست برنامه سازگاری با کم آبی نظام پایش ارائه و پیشنهاد شود چرا که این برنامه در زمان حاضر برنامه پایش ندارد.

سلطانی تاکید کرد: برنامه سازگاری با کم آبی به عنوان ویرایش اول مصوبه فرستاده شود و این فرصت ایجاد شود تا در خلال تصویب آن بتوانیم ویرایش‌های بعدی را قبل از تصویب نهایی کارگروه ملی انجام دهیم.

  • افزایش ۱۸ درصدی میزان بارندگی‌ها در زنجان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: تا ۹ آذر امسال میزان بارندگی ها با ۷۳ میلی متر نسبت به بلند مدت رشد ۱۸ درصد یافته است.

یوسف رضاپور به وضعیت سدهای استان اشاره کرد و اظهار داشت: امسال سد تهم ۶۸ درصد، گلابر ۱۹ درصد، کینه ورس چهاردرصد و تالوار نیز ۶۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل پر هستند.

به گفته وی، برای تحقق برنامه تعادل بخشی ۳۵۰ حلقه چاه بدون پروانه در استان زنجان بسته و ۲۰۸ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های دارای پروانه نصب شده است.

کد خبر 466794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha