مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان گفت: این صندوق با ارائه سه طرح جدید از توسعه اشتغال خرد در روستاها حمایت می‌کند.

اشتغال

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، احسان مهدوی هزاوه روز یکشنبه در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری فریدن که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود:  «هر روستا یک محصول»، «روستای بدون بیکار» و «صندوق‌های خرد محلی » از طرح‌های اختصاصی صندوق برای تحقق اقتصاد مقاومتی در روستاها به عنوان کانون‌های تولید محسوب می‌شوند.

به گفته وی در طرح «روستای بدون بیکار» و «هر روستا یک محصول»، در ابتدا اولویت با ظرفیت نیروی انسانی و طبیعی روستاست و سپس با کمک دستگاه تخصصی  بر اساس جمعیت روستا و همچنین نظر کارشناسانِ صندوق، حلقه‌های مفقوده کسب و کار مهیا می‌شود.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اصفهان افزود: طرح یک روستا یک محصول در چندین روستای استان انجام شده واین امکان وجود دارد یک یا چند روستا در فریدن که زیرساخت‌های لازم مانند جاده و مخابرات را داشته باشد برای اجرای این طرح شناسایی شود.

مهدوی هزاوه با بیان اینکه آیین‌نامه ایجاد صندوق خرد در روستا از سوی وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده است، افزود: صندوق خرد محلی نیازهای مالی اهالی روستا و افراد علاقه‌مند به تولید و کارآفرینی را با شرایط راحت‌تر تامین می‌کند.

به گفته وی ارکان هر صندوق روستایی سه نفر و تعداد اعضا ۲۵ نفر و بیشتر است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اصفهان افزود: تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه باید ۱۰ هزار صندوق روستایی در کشور ایجاد شود.

مهدوی هزاوه افزود: استفاده مطلوب از این فرصت‌ها نیازمند مشارکت دهیاران است.

وی افزود:علاوه بر این طرحها، اگر در روستاها طرح قابل توجیه اقتصادی در رسته هایی که قانون مصوب کرده تعریف شود این ظرفیت درصندوق وجود دارد که آن طرح شناسایی، ثبت و حمایت شود.

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید افزود: آمادگی داریم ظرف ۱۰ روز آینده طرح های اشتغال روستایی متناسب با فریدن را به میزان حداقل سه میلیارد تومان دریافت و در سامانه ثبت کنیم.

مهدوی هزاوه با بیان اینکه تا اکنون ۹۸ درصد تسهیلات پرداختی این صندوق منجر به اشتغال پایدار شده است، افزود: این صندوق سیستم نظارتی دارد و براساس آن کسب و کار طی سه سال پایش می شود و اگر در این مدت دچار مشکل شد، صندوق به عنوان حامی آن کسب کار، موضوع را بررسی می کند.

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان گفت:  نرخ بیکاری شهرستان فریدن بیش از ۱۲درصد است اما به دلیل اینکه در این منطقه بیکاری پنهان وجود دارد در واقع نرخ واقعی رقمی بیشتراز این است.

وی تصریح کرد: مشکل بیکاری و مشکل اعتبارات جذب نشده در این شهرستان باید مورد توجه و ریشه‌یابی قرار بگیرد.

به گفته وی دولت به تنهایی نمی‌تواند بیکاری را از بین ببرد و بخش خصوصی، مردم، بانک‌ها، بسیج، صاحب‌نظران و روحانیان باید گوشه‌ای از کار را به دست بگیرند.

وی افزود: باید مزیت‌ها و فرصت‌های هرمنطقه را شناسایی کنیم، جوامع محلی را پای کار بیاوریم، صندوق‌های خرد محلی ایجاد کنیم، دولت نیز دریافت مجوزها و حمایت‌های مالی را تسهیل کند تا اقتصاد خرد را به اقتصاد جهانی متصل کنیم.

مهدوی هزاوه توسعه مدل‌های مبتنی بر کسب و کارهای بومی و محلی را ضروری دانست و افزود: در هر منطقه ظرفیت‌هایی هست که باید شناسایی و براساس نیاز بروزرسانی شود.

وی گردشگری، کشاورزی و پرورش دام را از ظرفیت های مهم فریدن برای سرمایه گذاری برشمرد و افزود: ایجاد اشتغال خرد یک روند تدریجی و گام به گام است اما مهم این است که نتیجه اش ملموس و برای خانوار عایدی داشته باشد.

  • نگرش به مقوله کار اصلاح شود

 فرماندار فریدن در ادامه این جلسه  با بیان اینکه ایجاد اشتغال، رفع بیکاری، سرمایه‌گذاری و تولید از اولویت‌های دولت است، افزود: در این راستا به ویژه در سال‌های اخیر ریل‌گذاری‌های خوبی از طریق اعطای تسهیلات کم بهره و شرایط آسان اخذ آنها انجام شده، اما با این وجود هنوز انتظاراتی که در این بخش بوده برآورده نشده است.

سید تقی معین الدینی اصلاح نگرش به مقوله کار را نخستین گام برای رونق تولید بیان کرد و افزود: باید واکاوی کرد چرا برغم امکانات و منابع تسهیلاتی برای رفع موانع اشتغال، استقبال بخش خصوصی از این فرصت چندان چشمگیر نبوده است.

وی با بیان اینکه امروز تعبیر «شغل‌های پشت میزنشینی» به کار در همه دنیا منسوخ شده است، افزود: باید نگاه سنتی به کار با فرهنگ‌سازی اصلاح شود که البته دراین راستا در شهرستان کارهایی انجام شده ولی کافی نیست.

فرماندار فریدن افزود: همه مدیران، صاحب‌نظران و به ویژه دهیاران باید در راستای تحقق این موضوع تلاش کنند، چرا که اگر قرار باشد تحول اقتصادی اتفاق بیفتد گام اول اصلاح نگرش به کار است؛ اگر چه فرهنگ‌سازی برای این موضوع کاری زمان بر و پیچیده است.

 سهم شهرستان فریدن در سال گذشته از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی با نرخ سود ۶ درصد، ۷۵ میلیارد ریال تعیین شد که تاکنون ۷۰ درصد آن یعنی نزدیک به۳۰ میلیارد ریال آن جذب شده است.

این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد جمعیت این شهرستان را روستاها تشکیل می‌دهد و بسترخوبی برای رونق اشتغال روستایی فراهم است.

از اواخر سال ۱۳۹۶ صندوق کارآفرینی امید به عنوان عامل پرداخت تسهیلات توسعه اشتغال روستایی و عشایری طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی معرفی شد، اخذ این تسهیلات از پروتکل خاصی برخوردار است و در ابتدا باید به سامانه کارا مراجعه و ثبت اطلاعات نمایند و طرح خود را بارگذاری کنند، در ادامه نسبت به طرح ارائه شده به دستگاه مربوطه معرفی می‌شود سپس از تاییدیه دستگاه تخصصی به کمیته فنی کارگروه اشتغال شهرستان خود ارجاع داده می شود و در کمیته فنی طرح مجدد بررسی می‌شود، در صورت تایید به صندوق کارآفرینی امید ارائه شده و سرانجام بعد از بررسی اهلیت فنی کارآفرین تسهیلات به دلیل نظارت بر روند اجرای پروژه به صورت مرحله‌ای پرداخت می‌شود.

به گفته مسئولان، میزان تسهیلاتی که این صندوق در سال ۹۷ جهت اشتغال پرداخت کرده نزدیک ۷۵۰ میلیارد ریال بوده و  در ۵ ماه ابتدای امسال ۲۱۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

تعداد تسهیلات روستایی  پرداخت شده از ابتدای سال تاکنون توسط صندوق کارآفرینی امید اصفهان، ۱۳۲ فقره به مبلغ ۱۱۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال بوده است و  ۱۷۰ نفر مشغول به کار شدند.

فریدن با جمعیت افزون بر ۴۹ هزار نفر در ۱۴۰ کیلومتری غرب استان واقع است.

کد خبر 466788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha