طبق نظر کارشناسان بهداشتی، هرمزگان به واسطه مرزی بودن، رفت وآمد خارجی به‌ویژه به کشورهای حاشیه خلیج فارس در شمار مناطق آسیب‌پذیر کشور است که این عوامل در افزایش موارد ابتلا به بیماری ایدز موثر هستند.  

ایدز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، الگوی انتقال ویروس ایدز در کشور تغییر یافته و از سرنگ‌های آلوده به تماس‌های جنسی محافظت نشده رسیده و متاسفانه این تغییر الگو در هرمزگان نیز بسیار جدی و قابل تامل است و با توجه به مهاجرپذیری بالای آن، زنگ خطری برای استان و کشور است.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دراین زمینه می‌گوید: روند انتقال ایدز در هرمزگان از طریق تماس جنسی محافظت نشده ۴۸ ممیز ۶ دهم درصد، تزریق و سرنگ مشترک ۲۹ درصد، انتقال از مادر مبتلا به کودک ۱ ممیز ۴ دهم درصد و سایر موارد ۲۱ درصد است.  

دکتر محمود حسین‌پور تصریح کرد: مردان در هرمزگان با ۷۳ درصد بیشترین میزان مبتلایان به اچ. آی. وی نسبت به زنان را به خود اختصاص می‌دهند اما زنان با آمار ۲۷ درصد نسبت به متوسط کشوری در جایگاه مناسبی قرار ندارند.  

وی خاطر نشان کرد: تمامی این آمار بر اساس نرم افزار ورود داده‌های مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استخراج شده و تمامی موارد تکراری و مهاجرت‌ها لحاظ گردیده و از کل آمار حذف شده است.  

  • احتمال ابتلای بیش از سه هزار نفر در هرمزگان به ایدز

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تعداد کل آمار مبتلایان به اچ. آی. وی در استان را یک هزار و ۳۷۲ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۹۹۲ مرد و ۳۸۰ زن می‌باشند.  

حسین پور بیان داشت: موارد زنده مبتلا به اچ. آی. وی در هرمزگان ۶۳۹ نفر (۴۱۵ مرد و ۲۲۴ زن)، افراد تحت درمان ۴۱۱ نفر (۲۲۳ مرد و ۱۸۸ زن) و تعداد فوت شدگان ناشی از این بیماری ۵۱۱ نفر است. رئیس مرکز بهداشت هرمزگان خاطرنشان کرد: احتمال می‌رود حدود ۳ هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به اچ. آی. وی در استان وجود داشته باشد.  

  • انگ‌زدایی از بیماران مبتلا به ایدز از راهبردهای اساسی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان است

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اهمیت توسعه آموزش در جهت پیشگیری از بیماری ایدز گفت: تمرکز جدی ما توسعه آموزش‌ها در مناطق پرجمعیت و آسیب‌پذیر است، زیرا این رویکرد در دنیا جواب داده و بسیاری کشورها از جمله تایلند که با شیوع گسترده بیماری ایدز روبرو بودند هم‌اکنون با رویکردهای واقع‌بینانه رشد این بیماری را منفی و مهار کرده‌اند.  

دکتر فاطمه نوروزیان تاکید کرد: پنهان کاری در این زمینه، چالش‌های موجود را تشدید می‌کند و به همین دلیل، انگ زدایی از مبتلایان به HIV از سیاست‌های وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان است.  

وی در خصوص برنامه‌های این دانشگاه برای پیشگیری از شیوع بیماری ایدز در استان، گفت: این دانشگاه به سهم خود گام‌هایی را برداشته که گسترش فعالیت‌های آموزشی و افزایش مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری از جمله این اقدامات است.  

نوروزیان با اشاره به اهمیت مقوله فرهنگسازی و آموزش به‌ویژه برای نسل جوان و نوجوان به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری، گفت: همه مسوولیت‌ها در این مسیر بر دوش حوزه بهداشت نیست و دیگر حوزه‌ها از جمله صدا و سیما، آموزش و پرورش و رسانه‌ها نیز باید با جدیت بیشتری وارد عمل شوند.  

  • ایدز را با آموزش و آگاهی به زانو درآوریم

 ایدز یا اچ‌ای وی یک بیماری ویروسی نوپدید و نقصی در سیستم ایمنی بدن با همه‌گیری جهانی می‌باشد و حوزه شیوع آن بسیار وسیع و در حال گسترش است.  

پژوهش‌های ژنتیکی نشان می‌دهند که HIV در اوایل قرن بیستم میلادی با جهش در غرب آفریقا پدید آمده و اولین بار در سال ۱۹۸۱ توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) شناسایی و عامل آن (عفونت HIV) در اوایل آن دهه شناخته شد.  

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ایدز یکی از بزرگترین معضلات حوزه سلامت عمومی به‌ویژه در کشورهای فقیر و کم درآمد است و شمار مبتلایان به آن تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۳۶. ۹ میلیون نفر از سوی این سازمان گزارش شده و براساس آمارها فقط در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۱. ۸ میلیون نفر به این ویروس آلوده شدند.  

کد خبر 466748

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha