یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
۰ نفر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با بیان این‌که زلزله ۷/۳ ریشتری که آبان ۹۶ در کرمانشاه به ‌وقوع پیوست، به نسبت بزرگی، در کل ایران طی ۵۰ سال گذشته سابقه نداشته است، گفت: این حادثه حدود ۱۱ هزارمیلیارد تومان برای مردم و دولت هزینه برجا گذاشت و از نظر سرعت عمل و میزان بازسازی رکوردی جدید در کشور محسوب می شود..

زلزله كرمانشاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گروه ایرانشهر، جلیل بالایی در گفت‌وگو با همشهری افزود: حدود ۱۵ هزار کیلومتر مربع، یعنی بیش از ۶۰ درصد مساحت استان، شامل ۸ شهرستان، ۲ بخش، ۲۲ شهر و ۱۶۳۲ روستا تحت تاثیر این زلزله قرارگرفت.

وی یکی از ویژگی‌های این زلزله را حضور رسانه‌ها، شبکه‌ها و گروه‌های اجتماعی دانست و اظهارکرد: این گروه‌ها از یک‌سو احساس نگرانی مردم زلزله‌زده را با سرعت به خانه‌های ایرانیان در سراسرکشور و خارج از کشور بردند و از سوی دیگر ابراز احساسات و همدلی آنها را به سمت ما هدایت کردند. مدیریت این فضا فوق‌العاده سخت بود، این حجم از حضور رسانه‌ها و فضای مجازی کم‌نظیر و بسیارهم تاثیرگذار بود.

بالایی به حضور رهبر معظم انقلاب در مناطق زلزله‌زده اشاره کرد و گفت: حضور ایشان نه‌تنها بسیار آرامش‌بخش بود، بلکه ادبیات، اندیشه و استراتژی تبدیل تهدید زلزله به فرصت توسعه کرمانشاه، در ذهن و نگاه مردم و مسئولان جا افتاد.

این مسئول ادامه داد: اگر استراتژی فرصت‌سازی از تهدید زلزله از سوی رهبرمعظم انقلاب نبود، شاید تنها می‌توانستیم ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی و غیرمسکونی را به سرانجام برسانیم و کارمان آنجا تمام می‌شد و پرونده بازسازی بسته می‌شد، اما با این اندیشه ۱۳۰ هزارواحد مسکونی، تجاری، صنفی، دامی و اداری را از نو ساختیم.

بالایی همچنین به انسجام ملی بین ارکان حاکمیت هم اشاره کرد و گفت: این انسجام در نوع خود بی‌نظیر بود. سران سه قوه در این ایام به کرمانشاه آمدند و دستور لازم را برای افزایش سرعت و کیفیت بازسازی صادر کردند. همه وزرایی که به نوعی با موضوع زلزله و بازسازی زلزله مرتبط بودند، حداقل یک‌بار به کرمانشاه آمدند.  

وی با بیان اینکه در این ایام برای اولین بار به موضوع بازتوانی روانی و اجتماعی و اقتصادی مردم توجه شده است، ‌ افزود: توجه به بازتوانی روانی و اجتماعی مردم، از مهم‌ترین اقدام‌هایی بود که مدیریت بحران و مدیریت اجرایی استان بعد از زلزله به خوبی از پس آن برآمد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با بیان اینکه دولت برای اولین‌بار در ۳ روز بعد از حادثه تصمیم مالی خود را برای بازسازی مناطق زلزله‌زده گرفت، عنوان کرد: در همان هفته منابع مالی به استان تزریق شد. ازنظر سرعت تصمیم‌گیری چنین تجربه‌ای در کشور نداشته‌ایم که دولت همان هفته هزینه‌های بازسازی را به استان تزریق کند. همچنین بعد از ۷۲ ساعت ما پایان عملیات نجات و شناسایی و انتقال مصدومان و مجروحان را در مناطق زلزله‌زده اعلام کردیم. در همین زمان ۶۲۱ متوفی را شناسایی و خاکسپاری کرده بودیم.  

کد خبر 466740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha