در۷ماه ابتدای سال در سامانه مدیریت شهری۱۳۷ منطقه۱۷ بیش از ۲۵ هزار و ۸۰۰پیام ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳هزار و ۵۰پیام افزایش داشته است. بالارفتن شمار پیام های ثبت شده و نتایج بازخوردسنجی سامانه، از افزایش ارتباط و اعتماد شهروندان به این پل ارتباطی مدیریت شهری حکایت می کند.

سامانه 137

همشهری آنلاین-رابعه تیموری: مدیر سامانه مدیریت شهری۱۳۷منطقه۱۷ می ­گوید: «بسیاری از شهروندان تصور می­ کنند سامانه۱۳۷ وظیفه رسیدگی به مشکلات شهروندان را برعهده دارد، در حالی که انتقال پیام ­های شهروندی به واحدهای مدیریت شهری برعهده این سامانه است.» در گفت وگوی زیر «سیدابراهیم خوشحال» به عملکرد سامانه مدیریت شهری۱۳۷ در ۷ماه گذشته پرداخته است.

بسیاری از شهروندان انتظار دارند پس از تماس با سامانه۱۳۷، درخواست آنها پیگیری شود یا علت به سرانجام نرسیدن درخواستشان توضیح داده شود، ولی این انتظار برآورده نمی شود.

بسیاری از شهروندان، سامانه۱۳۷ را مجری خواست ها و انتظارات خود از مدیریت شهری می پندارند، در حالی که این سامانه برای انتقال پیام های شهروندی به مدیریت شهری راه اندازی شده و وظیفه دارد نتیجه بررسی موضوع توسط مدیران شهری را به شهروندان اطلاع دهد، اما گاهی کمبود بودجه و اعتبارات مالی مدیریت شهری امکان اجرای خدمات مورد تقاضای شهروندان را نمی دهد. گاهی برای اجرای پیشنهادات و درخواست های شهروندی منع قانونی وجود دارد یا به دلایل دیگر قابل اجرا نیست. در این موارد با شهروند تماس گرفته و بررسی پیام توسط مدیران شهری اطلاع داده می شود، ولی این پاسخ برای شهروندان قانع کننده نیست. بیش از ۹۸درصد پیام های ثبت شده در سامانه این مراحل را طی می کنند و رسیدگی می شوند. کمتر از ۲درصد پیام ها را که به دایره خدمات رسانی مدیریت شهری مربوط نمی شوند یا مراحل ثبت پیام به درستی طی نشده، نمی توانیم رسیدگی کنیم.

اغلب پیام ­های دریافت شده به کدام حوزه مدیریت شهری مرتبط است؟

۶۵درصد پیام­ های ثبت شده در ۷ماه گذشته به حوزه خدمات شهری و ۲۳درصد پیام ها  به حوزه خدمات عمرانی مرتبط بوده است. ۱۰درصد پیام ها به حوزه معاونت شهرسازی ارتباط داشته و پیام های مرتبط با سایر حوزه ها درصد ناچیزی از کل پیام ها را دربرگرفته اند. در چند سال اخیر این ترتیب، تقریباً ثابت بوده و تغییرات زیادی نداشته است.

شهروندان چه خدماتی را بیشتر تقاضا کرده اند؟

درخواست رسیدگی به آسفالت و نظافت معابر، لایروبی و طعمه­ گذاری نهرها و کنترل جانوران موذی، بیشترین حجم پیام ها را تشکیل می دهند.

میزان رضایت شهروندان از عملکرد سامانه را مورد سنجش قرار داده اید؟

در سامانه۱۳۷ بخشی به نام «بازخوردسنجی» وجود دارد که میزان رضایت شهروندان از پاسخگویی سامانه را می سنجد. سامانه۱۳۷ مدیریت شهری منطقه۱۷ در بازخوردسنجی­ ها نتایج خوبی داشته است. بالارفتن تعداد پیام های شهروندی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم نشان دهنده افزایش رضایت شهروندان منطقه از عملکرد این سامانه مدیریت شهری است.

بیشترین پیام ها از کدام ناحیه و محله منطقه۱۷ ثبت شده است؟

ناحیه۳ بیشترین تعداد پیام را داشته است. به دلیل حجم بالای پیام ها، امکان تفکیک آنها در مقیاس محله وجود ندارد.

چه عواملی باعث می شود مراحل ثبت پیام به درستی طی نشود؟

شهروندان باید موضوع مورد درخواست و نشانی صحیح خود را به صورت دقیق و کامل اعلام کنند. بعضی از شهروندان نام و آدرس یا شماره تلفن خود را غیرواقعی اعلام می کنند که در مراحل پیگیری پیام مشکل به وجود می آورد.

۳۶ هزار و ۸۵۲ پیام شهروندی در سال ۹۷ در سامانه مدیریت شهری ۱۳۷ منطقه ثبت شده است.

کد خبر 466676

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha