یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

مخلوط‌کردن برنج باکیفیت با انواع برنج‌های نامرغوب خارجی موضوعی است که خریداران برنج مازندران را نگران کرده‌است. گفته می‌شود در سال‌های اخیر این کار رواج بیشتری یافته است.

برنج

به گزارش همشهری آنلاین- مریم ورشوئی، اداره کل تعزیرات حکومتی مازندران در سال ۹۴ به صورت رسمی وجود تخلفات فروش برنج و مخلوط کردن آن در استان را تایید و اعلام کرد که از سال ۹۳ که موضوع به صورت جدی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت، پرونده‌هایی در این زمینه تشکیل شد که مربوط به مخلوط کردن برنج بوده است.

این در حالی است که با وجود تاکید مسئولان بر نظارت سفت و سخت در این زمینه، اما هنوز مخلوط کردن برنج خارجی با برنج باکیفیت استان انجام می‌شود. برخی شالیکوبی‌های کوچک که به صورت فصلی فعالیت دارند در این روند نیز بی‌ثاثیر نبوده‌اند. با نزدیک شدن فصل برداشت و واردات برنج خارجی این موضوع شدت می‌یابد. به همین دلیل برخی خانواده‌های مازندرانی به دنبال تهیه برنج به صورت مستقیم از مزرعه بوده‌اند تا با اطمینان برنج مصرفی خود را تهیه کنند. دراین‌باره با «عبدالله مهاجر» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران به گفت‌وگو نشستیم که می‌خوانید.

-کیفیت برنج مازندران برکسی پوشیده نیست، اما در سال‌های گذشته اختلاط برنج خارجی با برنج استان در خریدان ایجاد شائبه کرده است. این اختلاط را شما تایید می‌کنید.

۵۰ درصد برنج کشور را به تنهایی مازندران تولید می‌کند. به‌ویژه که در سال جاری ما با فراوانی آب روبه رو بوده‌ایم. بنابراین چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی بازهم پیشتاز بوده‌ایم. درباره اختلاط برنج نیز نمی‌توان آن را انکار کرد. اما باید گفت که تولیدکننده یا کشاورز هیچ نقشی در این موضوع ندارد. با وجود این‌که ممنوعیت ورود برنج به استان در فصل برداشت وجود داشت، اما میزان واردات برنج در کشور بیش از ظرفیت نیاز بود که تاثیر منفی در این زمینه داشته است.

-باتوجه به این‌که تولیدکننده یا کشاورز به گفته شما هیچ نقشی در اختلاط برنج ندارد، پس بیشتر چه کسانی اقدام به این کار می‌کنند؟

برخی افراد سودجو و دلالان با این شیوه می‌خواهند پول بیشتری به جیب بزنند. آنها برنج‌های خارجی ارزان قیمت را با محصول استان مخلوط می‌کنند. این کار خلاف قانون و شرع است.

-آنها از چه روش‌هایی برای اختلاط برنج خارجی با ایرانی استفاده می‌کنند که تشخیص کارشناسان نظارت و بازرسان را سخت کرده است؟

برنج‌های خارجی معمولا توسط سودجویان خریداری می‌شود و درانبارهایی که خود تهیه کرده‌اند و شخصی است با برنج با کیفیت استان مخلوط می‌شود. این‌که گفته می‌شود بیشتر از برنج پاکستانی استفاده می‌شود هم درست نیست. هرنوع برنجی که که قد و اندازه آن با برنج باکیفیت مازندران حالا از هرنوع آن مانند هاشمی جور باشد مخلوط می‌شود. برخی نیز برنج خارجی را دودی می‌کنند تا هنگام تلفیق با برنج استان یک‌دست و خوش عطرتر به نظر برسد.

-گفته می‌شود که برخی شالیکوبی‌ها نیز در این امر دخیل هستند.

شالیکوبی‌های معتبر هرگز تن به این کار نمی‌دهند. زیرا بدنامی سبب رکود کسب و کار آنها می‌شود، اما ممکن است شالیکوبی‌هایی که فصلی مشغول هستند این کار را انجام دهند. با این حال بازهم تاکید می‌کنم که این کار در انبارهای خصوصی برخی دلالان و تاجران انجام می‌شود که از دید ناظران ما دور می‌ماند.  

-چنانچه متخلفی در این زمینه معرفی شود، برخورد قانونی با او چگونه است؟

این دسته از متخلفان مجازات نقدی می‌شوند که میزان آن بسیار بالاست. همچنین برنج مختلط این متخلف توقیف می‌شود. حتی مدعی العموم ورود می‌کند و زندانی نیز دارد.

کد خبر 466674
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha