بوی نامطبوع و مرموز در ۱۲دی۹۷ شهر تهران، بعد از بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) به مشام رسید. گرچه منشا بوی مرموز آن روز سرد زمستانی مشخص نشد و خیلی زود به پایان رسید، اما بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه همچنان بازخوردهای منفی دارد.

فرودگاه امام خميني

همشهری - محمود مولایی: چنانکه با دستور رئیس‌جمهور به شهردار تهران پیگیری‌ها برای دلایل شناسایی کانون‌های بو شروع شد. شهرداری تهران نیز با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست تحقیقات گسترده و بسیاری در این رابطه انجام داد. در این پروژه تا شعاع ۱۲کیلومتری از محور بزرگراه خلیج‌فارس مورد مطالعه قرار گرفت. بنابراین، تمامی کانون‌های احتمالی تولید بو شامل نقاط تخلیه فاضلاب، دامپروری‌ها، کشتارگاه‌ها، مراکز دفن زباله، مرغداری‌ها، صنایع لبنی، شرکت‌ها و واحدهای صنعتی و... در مسیر آزادراه خلیج‌فارس، حدفاصل عوارضی تا فرودگاه امام‌خمینی(ره) مورد بررسی قرار گرفتند. در این محدوده جهت باد غالب از شمال غربی به جنوب‌غربی و همچنین جهت باد نیمه‌غالب از غرب به شرق است.  

در این پروژه بیشتر از ۸۹کانون برای ایجاد بو شناخته شدند و ۸منبع تولید بو مشخص شده است. بدین ترتیب، تعداد نقاط تخلیه فاضلاب ۸۱عدد است، دامداری‌ها(۲۷)، کشتارگاه‌ها(۱۳)، مرغداری‌ها(۶)، مراکز دفن و پردازش پسماند(۲)، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب(۸)، واحدهای صنعتی بوزا(۲۵) و پسماندسوزی‌های صنعتی و کشاورزی نیز سطح محدوده منشا بو هستند.  در این پروژه حریم ۳کیلومتری، ۶کیلومتری، ۹کیلومتری و ۱۲کیلومتری بزرگراه در حد فاصل عوارضی تا فرودگاه، مبنای تحقیق قرار گرفت و جالب اینکه در حریم ۳کیلومتری با ۳۳مورد تخلیه فاضلاب، تصفیه‌خانه، شهرک صنعتی، واحد صنعتی، دامداری، مرغداری و... بیشترین تاثیر را در ایجاد بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه را داشتند. درحالی‌که در حریم ۱۲کیلومتری تنها ۱۲مورد برای ایجاد بوی نامطبوع شناخته شده است. همچنین میزان بو از ۳جنبه شدت، حالت‌پذیری و غلظت مورد بررسی قرار گرفته تا نوع گازهای منتشرشده نیز مشخص شود.

کد خبر 466672

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha