استاندار ایلام گفت: ۴۰ هزار هکتار از کانون‌های گرد و غبار در این استان بیابان زدایی شده و ۲۰ هزار هکتار دیگر نیز در دست اقدام و اجراست.

قاسم سلیمانی‌دشتکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، قاسم سلیمانی‌دشتکی شنبه نهم آذر در هفتمین نشست کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار که با حضور مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار کشور برگزار شد، افزود: طرح‌های بیابان‌زدایی با پروژه‌های مختلفی چون نهال و جنگل‌کاری، بذرپاشی، عملیات‌های آبخیز و آبخوان‌داری انجام گرفته است و با تزریق اعتبار بیشتر کانون‌های گرد و غبار در استان به طور کامل بیابان‌زدایی می‌شوند. 

وی افزود: حفظ جنگل‌ها و مراتع در کاهش یا عدم ایجاد پدیده گرد و غبار تاثیرگذار است و در این راستا در استان ایلام اقدام‌های موثری در زمینه احیای عرصه‌های جنگلی و مرتعی به ویژه در دامنه کوه‌ها و اراضی شیب‌دار که از سوی بهره برداران دستخوش تحول و تغیر شده انجام گرفته است که البته باید این طرح‌ها بیشتر شود.

استاندار ایلام یادآور شد: عشایر، جوامع روستایی و سایر بهره‌برداران در سال‌های اخیر دامنه‌ شیب‌دار کوه‌ها و جنگل‌ها را به اراضی کشاورزی تبدیل کرده‌اند و با شخم‌زنی‌های غلط به عرصه‌های طبیعی صدمه‌ وارد می‌کنند.

سلیمانی‌دشتکی با بیان اینکه شخم اراضی جنگلی و شیب‌دار کوه‌ها، سلامت جنگل و خاک را از بین می‌برد، اضافه کرد: این سنت غلط، جنگل‌ها را به مرور تبدیل به بیابان می‌کند اما با باید آبخیزداری و کشت جایگزین گیاهان سازگار با عرصه‌های طبیعی چون دارویی، گل نرگس و... در راستای حفظ جنگل و مراتع در بین جوامع محلی فرهنگ‌سازی شود.

وی آتش‌سوزی را در کنار آفات و امراض از عوامل تهدیدکننده جنگل‌ها و مراتع استان ایلام دانست و گفت: وجود پایگاه هوایی برای مهار آتش مراتع و جنگل‌های استان با توجه به کوهستانی و سخت‌گذر بودن کوه‌ها و مسیرها در صورت وقوع آتش‌سوزی برای تسهیل و تسریع در مهار آتش ضروری است.

استاندار ایلام از همه مدیران و مسوولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع گرد و غبار خواست: با ارتباط‌ گیری مستمر و مداوم با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه خود بر تخصیص همه اعتبارها از ‌سوی ورازتخانه‌ها برای موضوع پدیده گرد و غبار اشراف داشته باشند و سهم استان ایلام در این زمینه را مطالبه کنند.

بیش از ۱۰ سال است که استان ایلام و دیگر استان‌های نوار مرزی غرب کشور با پدیده گرد و غبار مواجه هستند و این معضل که عمده آن منشاء خارجی دارد از کانون‌های خارجی عراق، سوریه، اردن و عربستان وارد نوار مرزی ایران می‌شود.

خشکیدگی و آفت‌زدگی درختان بلوط، خسارت به کشاورزان در زیربخش‌های مختلف به ویژه زنبورداران، بروز بیماری‌های تنفسی و ریوی و... را به دنبال دارد.

کشور ایران افزون بر ۳۴ میلیون هکتار اراضی مستعد و منشا گرد و غبار داخلی دارد که از این میزان سهم استان ایلام ۲۱۵ هزار هکتار است.

کد خبر 466671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha