شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

خوزستان سال ۹۸ را درحالی آغاز کرد که بارش‌های سیل‌آسا بخش وسیعی از این استان را درنوردید.

برنج

 همشهری آنلاین_ علی خوشتراش:این حادثه طبیعی ضمن تلفات جانی، خسارت‌های مالی فراوانی درخوزستان  برجاگذاشت که عمده این خسارات شامل زیرساخت‌های شهری، روستایی و به‌ویژه بخش کشاورزی بود که طبق برآوردها، فقط  هزار و ۶۶۲ میلیارد تومان به بخش تولید کشاورزی، زیرساخت‌ها، نهرها، زهکش‌ها و شبکه‌های زهکشی این استان خسارت وارد شد(ایسنا-آبان ۹۸).

از آنجا که جبران فوری این ضررها امکانپذیر نبود، دولت دستور کشت جایگزین را به کشاورزان خوزستانی داد تا بتوانند در فصول گرم سال فعالیت‌های کشاورزی خود را از سر بگیرند. در همین راستا امسال با توجه به وضعیت خوب و مناسب منابع آبی در پشت سدهای استان به دستور استانداری خوزستان و همراهی و همکاری سازمان آب و برق استان کشاورزان خوزستانی  ۲۰۶ هزار هکتار از اراضی خود را به زیر کشت برنج بردند. این میزان کشت در مقایسه با پارسال که حدود ۶۲ هزار هکتار بود، بیش از ۳ برابر افزایش را نشان می‌دهد. امسال در ۱۷ شهرستان خوزستان کشت برنج انجام شد. بیش‌ترین سطح زیر کشت در شهرستان‌های شوشتر، اهواز، حمیدیه، شوش، دشت آزدگان، هویزه و باوی به ثبت رسید که رقم «عنبربو» بیشترین میزان کشت را به خود اختصاص داد. (باشگاه خبرنگاران جوان -آذر۹۸)

سال استثنایی

کارشناس برنج اداره‌کل جهادکشاورزی خوزستان درباره وضعیت تولید برنج امسال در این استان گفت:سیل بهاری خسارت جبران ناپذیری برکشاورزی استان وارد کرد. برهمین اساس دولت درصدد پیداکردن راهی برای جبران خسارت‌ها برآمد. ازآنجاکه میزان ذخیره آب پشت سدها کافی و مطلوب بود کشت برنج در این استان دردستورکار قرار گرفت که درپی آن باکشت سه بابری برنج درخوزستان مواجه شدیم که ازاین نظر سال ۹۸ یک سال استثنایی درمورد کشت برنج بوده است.

«یعقوب هاشمی» اظهار کرد:بعید است درسال آینده شاهد این حجم از تولید برنج دراستان باشیم. زیرا اکنون بخش زیادی از برنج استان دردست کشاورز باقی مانده و خریدار ندارد از سوی دیگر شیوه کشت و زرع استان هم به روال عادی خود برگشته است و اراضی ای که به کشت برنج اختصاص پیداکرده بودند به کشت قبلی خود بازمی گردند. درنتیجه درآن اراضی برنجی کشت نخواهد شد.

این کارشناس برنج ادامه داد:باوجود افزایش کشت برنج، سودچندانی نصیب کشاورزان نشده است. زیرا اکنون قیمت شلتوک برنج «عنبربو» که بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده بود ۴۲۰۰ تومان است.

انتقاد به طرح کشت برنج در خوزستان

باید توجه داشت که ارائه طرح جایگزین برنج اگرچه به ظاهر می‌توانست بخشی از خسارت‌ها را برآورده سازد، اما یک‌سری کمبودها و نبود به ویژه زیرساخت‌ها کشت ۳ برابری برنج، این استان جنوبی را با مشکل روبه‌رو کرد. از آنجا که برنج محصولی آب‌بر است، نیاز به شبکه‌های آبرسانی گسترده‌تری دارد که شبکه آب‌رسانی در بخش کشاورزی خوزستان جوابگوی این میزان آبرسانی در استان نبوده‌است. ازسوی دیگر وقتی میزان تولید به‌یکباره در منطقه ای افزایش می‌یابد، باید به بازار فروش و مصرف آن نیز توجه داشت که در این مورد هم بازار مصرف و فروش خوزستان ظرفیت این حجم از برنج تولیدی استان را ندارد. ازسوی دیگر کشاورزان هم از زیرساخت‌های لازم برای انبارکردن برنج را ندارند. این موارد به مراحل تولید نیز برمی‌گردد و شامل زمان برداشت و نحوه فراوری محصول برنج نیز می‌شود.

موضوعی که رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز به آن اشاره کرد و از غافلگیری مسئولین از پیش‌بینی برداشت ۹۵۰ هزار تنی شلتوک برنج در خوزستان خبر داد.

به گفته «شهلا عموری»، سال گذشته تنها ۲۶۵ هزار تن برداشت شلتوک داشتیم و خشک‌کن‌های استان قادر به خشک کردن ۳۰۰ هزار تن از این میزان هستند. حدود ۶۰۰ هزار تن برنج مازاد داریم و باید دست به دست هم دهیم تا مشکل حل شود.

عموری از راه حل‌هایی چون صادرات شلتوک به کشور عراق، خرید تضمینی دولت به منظور جلوگیری از زیان کشاورزان و کمک به سازمان جهاد کشاورزی در ارسال شلتوک ها برای خشک شدن به استان‌های دیگر خبر داد.

کشاورزانی که برای هر هکتار کشت برنج مبلغی بالاتر از ۲.۵ میلیون تومان هزینه کرده‌اند، اکنون نه تنها به بازگشت هزینه کَردِ خود امیدوار نیستند، بلکه سودشان را پیشکش مدبران امور کرده‌اند. (ایلنا -آبان ۹۸)

ایران در تولید برنج خودکفا شد

امسال  میزان تولید برنج سفید کشور به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسید که بر اساس آمار رسمی مرکز آمار، نیاز سالانه کشور به برنج نیز همین میزان است.

به گفته «عبدالمهدی بخشنده»، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی بر اساس آمار رسمی مرکز آمار، سرانه مصرف برنج هر نفر، ۳۵ کیلوگرم است و بر اساس نیاز جمعیت ۸۳ میلیونی کشور، تولید ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن برنج، کافی است و نیازی به واردات برنج نخواهیم داشت.

به گفته وی، با تلاش کشاورزان و منابع خوب آبی امسال، همچنین برنامه‌ریزی و تدارکات خوب در زمینه نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان، وضع تولید برنج در سال زراعی جاری بسیار مناسب بوده که حدود یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی از این میزان تولید به‌همراه داشته است. به گفته بخشنده، ‌ در ۶ ماه  نخست امسال، ۹۶۰ هزار تن برنج وارد شده و این درحالی است که امسال ۴۲ درصد تولید برنج بیشتر شده است و به‌طور متوسط ۱۲ درصد درگیلان و مازندران و ۳۰ درصد دیگر در سایر استان‌ها به‌دلیل افزایش زیر کشت تولید برنج داشته‌ایم. (تسنیم -مهر ۹۸)

با توجه به آمار مذکور چیزی نزدیک به ۳ میلیون ۶۰۰ تن برنج ایرانی و خارجی درکشور موجود است. حال باید دید چه میزان برنج وارداتی دیگر در راه است و این‌که تکلیف برج مازداد چه می شود؟ این‌ها پرسش‌هایی است که مسئولان ذی ربط کشورباید به آن پاسخ دهند.  

کد خبر 466665
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خوزستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha