سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرحهای مقاومتی در این استان گفت: هم‌اکنون این استان ۳۰ طرح در حوزه اقتصاد مقاومتی دارد.  

شهریار پور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی شهریارپور امروز شنبه ۹ آذر در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این استان در ابتدای سال ۱۴ طرح در حوزه اقتصاد مقاومتی داشت که پس از سفر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و وبودجه به شهرکرد ۱۶ طرح به مجموع طرح‌های اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری افزوده شد.  

شهریارپور تصریح کرد: برای ۱۶ طرح اقتصاد مقاومتی سفر معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به چهارمحال و بختیاری ۳۱ هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد که از این مبلغ تاکنون ۶ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال هزینه و ۶ هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال برای سال‌جاری اختصاص داده شده است.  

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: راه‌آهن، جاده‌های ترانزیتی، آب‌رسانی بن – بروجن، احداث ۲ هزار و ۴۴۰ واحد مسکونی روستایی ویژه محرومان، انتقال آب برای توسعه باغات در زمین‌های شیب‌دار، تامین آب آشامیدنی روتاها، مرمت و بازسازی ایل‌راه‌های عشایری، آبخیزداری و آبخوان‌داری، توسعه گردشگری و منطقه ویزه اقتصادی است.  

وی، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به بخش خصوصی جزو اولویت‌های چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.  

شهریارپور تاکید کرد: در چهارمحال و بختیاری ۴۲۲ طرح در حوزه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شناسایی و از این تعداد تاکنون ۳۲۱ طرح به بخش خصوصی واگذار شده است.  

وی افزود: سال گذشته ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل به سرمایه‌گذاران متقاضی سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری پرداخت شد.  

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار ابلاغی به این استان اختصاص یافت.  

وی رشد این میزان اعتبار نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن را ۴۸ درصد دانست و یادآور شد: این در حالی است که میانگین اعتبارات کشور در سال گذشته تنها ۹ درصد رشد داشته است.  

شهریارپور، با اشاره به وجود یک‌هزار و ۵۱۳ طرح نیمه‌تمام در چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌های حداقل ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.  

وی گفت: از مجموع طرح‌های نیمه‌تمام چهارمحال و بختیاری ۳۹۰ طرح دارای افزون‌بر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی با نیاز اعتباری ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در اولویت واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته است.  

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این استان در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ توانست رتبه دوم کشور در مبادله موافقتنامه‌ها را کسب و ۱۰۰ درصد بودجه اختصاصی خود را جذب کند.  

وی افزود: سال گذشته علاوه بر اعتبارات اختصاص یافته به چهارمحال و بختیاری ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر از سایر ردیف‌های ملی جذب و هزینه شد.  

شهریارپور، نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری در تابستان سال‌جاری را ۱۳. ۹ درصد اعلام و تصریح کرد: این استان هم‌اینک رتبه هفتم کشور در نرخ بیکاری را دارد.  

وی یادآور شد: نرخ بیکاری جمعیت جوان ایران در تابستان سال‌جاری ۲۲. ۹ درصد و در چهارمحال و بختیاری ۳۰. ۹ درصد اعلام شده و استان در رده پنجم کشور قرار گرفته است.  

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: نرخ جمعیت بیکار جامعه بانوان کشور در تابستان امسال ۱۷ درصد و در کشور ۱۸۰. ۲ درصد گزارش شد.  

وی گفت: در این مدت نسبت اشتغال چهارمحال و بختیاری ۳۶ درصد و در کشور ۳۵. ۶ درصد اعلام شده است.  

شهریارپور تاکید کرد: جمعیت فعال چهارمحال و بختیاری در تابستان سال‌جاری ۳۳۰ هزار و ۶۲۰ نفر و جمعیت شاغل استان در این بازه زمانی ۲۸۴ هزار و ۶۶۳ نفر بود و این آمار نشان می‌دهد علاوه بر فعالیت‌های صورت گرفته در راستای اشتغالزایی چهارمحال و بختیاری اما هنوز ۴۵ هزار و ۹۵۶ بیکار در این استان وجود دارد.  

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: افزایش نرخ رشد جمعیت در دهه ۶۰، رشد دانش‌آموختگان دانشگاهی، ورود زنان به بازار کار و تلاش بازنشستگان برای اشتغال بعد از دوران بازنشستگی از عوامل بالا رفتن نرخ بیکاری در این استان به شمار می‌رود.  

وی یادآور شد: اعتبارات استانی پاسخگوی نیاز طرح‌های توسعه‌ای در چهارمحال و بختیاری نیست.  

شهریارپور اظهار داشت: تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به منظور سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف توسعه‌ای چهارمحال و بختیاری در دستورکار مسئولان ارشد استان قرار دارد.  

چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های با نرخ بیکار بالا در کشور است و براساس گزارش مرکز آمار ایران در تابستان سال‌جاری در رده هفتم ایران قرار دارد.  

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ چهارمحال و بختیاری ۹۴۷ هزار و ۷۶۳ نفر جمعیت دارد.  

کد خبر 466646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha