مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

حدود ۲۰ ماه از آسفالت کردنِ بخشی از محوطه‌ تاریخی هگمتانه می‌گذرد؛ اقدامی که با طرحِ تبدیل شش رینگِ تاریخی همدان به مرکزیت میدان امام(ره) به پیاده‌راه آغاز شد و یکی از نتایجش ایجاد راه ورودی با آسفالت از وسط محوطه هگمتانه برای وسایل نقلیه‌ آهنگرهایی بود که بازارشان در پشت هگمتانه قرار دارد.  

پروژه هگمتانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، این پروژه‌ هرچند از همان ابتدا دادِ فعالان میراث فرهنگی و هنرمندان را درآورد، اما بی‌توجهی مسوولانِ شهری و میراثی به انجام آن کمک کرد. از جمله محمودرضا عراقی - معاون عمرانی استاندار همدان - در آن زمان بیشترین توجهش به «همدان ۲۰۱۸» بود و تمایل داشت تا توجه‌ها به سمت پیاده‌راه تاریخی همدان باشد نه آسفالت کردن بخشی از عرصه تپه هگمتانه؛ به همین دلیل هم در جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر (برای نوروز ۹۷) از همه استانداران و مسافران دعوت کرد تا این مسیر را که آن را پروژه‌ای ارزشمند می‌دانست از نزدیک ببینند.  

او اما در آن زمان خطاب به خبرنگارانی که آینده‌ هگمتانه را به چشم می‌دیدند و نگرانِ سرنوشتِ پرونده‌ای بودند که از چند سال قبل در فهرست موقت یونسکو برای تایید و بررسی در اجلاس سالانه یونسکو جا خوش کرده، در پاسخ به این پرسش که «خیابان آسفالت‌شده چطور قرار است جمع شود و آن منطقه چگونه به حالت اولیه خود برمی‌گردد»، گفت: «حالا یک آسفالت شده، مگر چه شده، زمین به آسمان رفته است!؟ آن‌جا قبلا پارکینگ بود. »

و سرانجام کارگران شهرداری همدان با حکم شورای تامین استان، از صبح روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ دست به کار شدند و از ابتدای جنوب غربی محوطه تاریخی هگمتانه، یعنی نقطه‌ای که ورودیِ گردشگرانِ این محوطه‌ ارزشمند است، بخشی از هگمتانه را آسفالت کردند تا راه را برای ماشینِ آهن‌فروش‌های شهر همدان باز کنند!

بعد از آن اما همچنان صحبت‌هایی هرچند اندک برای جهانی کردن هگمتانه از سوی مسوولان شهری مطرح می‌شد.  

امیر خجسته - نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس ‌- بیستم آبان‌ماه سال گذشته از مذاکره و مکاتبه با سازمان گردشگری کشور در زمینه ثبت جهانی هگمتانه خبر داد و گفت: متاسفانه با وجود پیگیری‌ها و مکاتبات متعدد هنوز هیچ تغییری و جدیتی برای ثبت جهانی آثار استان همدان وجود ندارد.  

چند ماه بعد یعنی نهم اسفند سال گذشته، عراقی - معاون استانداری همدان - صحبت‌های متفاوتی را نسبت به حرف‌های سال قبلش مطرح کرد؛ «ثبت جهانی تپه باستانی هگمتانه باید در اولویت میراث فرهنگی قرار گیرد، زیرا انجام این طرح، گردشگری همدان را ۲۰ سال جلو می‌برد». او با مطرح کردن این جملات نشان داد که گویا حرف‌های یک سال قبل خود را فراموش کرده است. شاید هم در زمان بیان صحبت‌های اعتراضی‌اش در واکنش به نارضایتی‌ها از آسفالت کردن هگمتانه به معیارهای ثبت جهانی محوطه‌های مهم و ارزشمند کشور توجه نداشت.  

حالا بعد از گذشت این مدت زمان به نظر می‌رسد بالاخره ورق برای هگمتانه برگشته که با ایجاد ستاد سامان‌دهی و آماده‌سازی هگمتانه برای ثبت جهانی جلساتی با این هدف در استانداری همدان تشکیل می‌دهند تا راهی را که یک سال و نیم قبل بدون توجه به درخواست‌ها و هشدارهای فعالان میراث فرهنگی در ورودی هگمتانه کشیدند و هگمتانه را قربانی طرحِ پیاده‌راه‌شان کردند، حذف کنند؛ راهی که هرچند آن را «موقتی» می‌دانستند و با هزینه کردن و آسیب زدن به بخش‌هایی از محوطه که هنوز باستان‌شناسان آنها را بررسی نکرده بودند، مسیری ماشین‌رو برای ماشین‌ها و بارهای سنگین آهنگرها ایجاد کردند با این ایده که «به محض رسیدن اعتبار برای اجرای طرح تفصیلی و ایجاد مسیر اصلی خیابان جمع می‌شود. »

هرچند جلسات کنونی با هدف بررسی راهکارها برای ثبت جهانی هگمتانه برگزار می‌شود، اما هنوز دقیقا هیچ‌کدام از مسوولان شهری یا میراثی حرفی از حذفِ بخشِ آسفالت‌شده‌ هگمتانه به زبان نیاورده‌اند.  
 
 

کد خبر 466583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha