سی و یکمین دوره جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد که هفته گذشته در شهرستان گچساران برگزار شد باعث رویش جوانه‌های امید در دل هنرمندان این دیار شد.

تیاتر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اگرچه جشنواره تئاتر استانی فجر به عنوان مهمترین رویداد هنرهای نمایشی سالانه کهگیلویه و بویراحمد صحنه رقابت هنرمندان برای راهیابی به مرحله کشوری است و معمولا دفتر این جشنواره‌ها با اشک و لبخندهای هنرمندان بسته می‌شود اما این بار به دلیل اینکه از هر ۲۶ اثر ارسال شده به دبیرخانه تئاتر فجر این استان حمایت مالی شد لبخندهایش پر رنگ تر از اشک‌های آن شد.

هنرمندان این استان با حضور موفق در جشنواره‌های بین المللی بارها توانمندی‌های خود را نشان داده اند.

مهرداد علی پور کارگردان نمایش صدمین سالگرد فتح گریه که نمایش او به عنوان اثر برتر جشنواره تئاتر استانی کهگیلویه و بویراحمد به مرحله نهایی جشنواره تئاتر فجر راه یافت می‌گوید: به تصویر کشیدن آئین‌های استان و شجاعت زن لر از مهمترین دلایل موفقیت نمایش صدمین سالگرد فتح گریه در جشنواره تئاتر فجر امسال بود.

وی تصریح کرد:حمایت از همه نمایش‌های تئاتر که اجرای خیابانی داشته اند و جوایزی خوبی که برای افراد شرکت کننده در نظر گرفته شده بود یکی از نکات برجسته جشنواره امسال تئاتر فجر استان بوده است.

او تأکید کرد: در این جشنواره نفرات اول ۱۰ میلیون ریال، نفرات دوم ۶ میلیون ریال و برگزیدگان سوم چهار میلیون ریال جایزه نقدی دریافت کرده اند ضمن اینکه همه نمایش‌ها از ۱۰ تا ۴۰ میلیون ریال کمک هزینه اجرا دریافت کردند.

علی پور از تلاش‌های مسئولان برای تحقق این امر امیدوار کننده در عرصه تئاتر استان قدردانی کرد.

این هنرمند برجسته به قرار داشتن هنرمندان در راس امور فرهنگی استان و شهرستان گچساران اشاره کرد و افزود: هنرمندان خاک صحنه خورده با استفاده از تجربیات خود می‌توانند به اعتلای فرهنگ و هنر کمک کنند.

وی بیان کرد: برگزاری دوره‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر در یکی از شهرستان‌ها و خروج از تمرکز در مرکز استان از دیگر نکات برجسته جشنواره تئاتر فجر است که در سال‌های اخیر محقق شده است.

علی پور ابراز امیدواری کرد: با بهره برداری از مجتمع بزرگ پردیس فرهنگی هنری شهر دوگنبدان که در مراحل پایانی ساخت است بتوان شاهد موفقیت‌های بیشتری در عرصه هنر و فرهنگ گچساران و حتی جنوب کشور باشیم.  

این هنرمند که از سال ۱۳۷۲ در زمینه تئاتر و موسیقی فعالیت دارد معتقد است که درخشش بیشتر هنرمندان استان در عرصه‌های ملی و بین المللی نیازمند آموزش‌های تخصصی هستند.

علی پور ادامه داد: در شرایطی تنها ۶ نمایش به مرحله مسابقه سی و یکمین دوره جشنواره تئاتر فجر استان راه یافت که در صورت صعود تیم‌های نمایشی بیشتر امکان راهیابی ۲ نمایش به مرحله پایانی وجود داشت.

وی از مرکز هنرهای نمایشی خواست تا با اعزام اساتید کشوری به کهگیلویه و بویراحمد در زمینه‌های مختلف به رونق و تخصصی شدن برنامه‌های فرهنگی در این خطه کمک کنند.

علی پور با یادآوری استقبال گسترده مردم فرهنگ دوست استان و به ویژه شهرستان گچساران در روزهای برگزاری جشنواره تئاتر فجر کهگیلویه و بویراحمد بر برنامه ریزی بهتر برای رونق بیشتر تئاتر در این خطه تأکید کرد.

وی ابراز داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد با پیشنیه فرهنگی کهن و آداب و رسوم غنی قابلیت‌های خوبی در زمینه هنرهای نمایشی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای نخستین بار در تاریخ ۳۱ دوره تئاتر استان همه ۲۶ اثر شرکت کننده در جشنواره حمایت مالی شدند.

محمد علی پیرسبزی افزود: توسعه علمی هنر تئاتر نیازمند بودجه، نیروی انسانی متخصص و کار مستمر است.

وی با بیان اینکه توجه به هنر نباید مقطعی باشد گفت: هنر تئاتر نباید فقط به جشنواره‌ها محدود شود.

پیر سبزی ابراز کرد: امسال ۱۷۲ ساعت اجرای خیابانی از سوی هنرمندان در استان انجام شده است و برای انجام نمایش‌های خیابانی از سوی هنرمندان استان تا پایان سال جاری برنامه ریزی شده است.

وی میزان آموزش‌های اجرا شده برای هنرمندان را ۱۲۰ ساعت در سال جاری عنوان کرد.

پیرسبزی گفت:۶ اثر نمایشی ماهی نه ماهی" به کارگردانی کورش شمش از گچساران، "چفترچین" به کارگردانی مسلم نارکی از گچساران، " صدمین سالگرد فتح گریه" به کارگردانی مهراد علی پور از گچساران، " گاوهای جنگی" به کارگردانی اعظم فرزین، " مادر مانده" به کارگردانی رامین حامدی از یاسوج و " شب ساعت هشت" به کارگردانی ثارالله آذریتون در بخش مسابقه حضور داشتند.

وی افزود: این آثار پس از ۲ روز نمایش از سوی سه داور برجسته کشوری علی عابدی بجنورد، آرش دادگر و وحید لک مورد داوری قرار گرفت.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی نخستین گام برای حمایت از هنرمندان است گفت: پردیس هنری این شهرستان ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این طرح تا پایان سال جاری به بهره‌برداری رسد.

امیر حسین نوروزی افزود: این پروژه در زمینی به مساحت ۱۰ هزار و ۳۰۰ مترمربع با زیربنایی بیش از ۶ هزار متر در ۲ و سه طبقه در ورودی شهر دوگنبدان در حال احداث است.

وی ادامه داد: این ساختمان دارای هشت سالن از جمله موسیقی، پلاتو، نگارخانه، گالری، موزه، سینما، گیم نت، کافی نت، کنفرانس، کتابخانه تخصصی، سینما تکس و سالن‌های ۱۵۰ و ۴۰۰ نفری است.

استان ۷۲۳هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

کد خبر 466561

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha