رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: کل بهای چغندرقند خریداری‌شده در استان، چهارهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بود که سه‌هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال آن شامل حدود ۷۷ درصد پرداخت شده‌ است.  

چقندر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رسول جلیلی شنبه ۹ آذر در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال از سطح ۲۶ هزار هکتار زمین کشاورزی اختصاص یافته به کشت چغندرقند در استان، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن از این محصول برداشت شده‌ است.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه از نظر پرداخت بهای چغندرقند خریداری‌شده نیز مشکلی وجود ندارد و پرداخت‌ها به روز است، اظهار داشت: انتظار می‌رود کشاورزان ظرفیت کشت را رعایت کرده و از میزان ظرفیت کارخانه‌های استان شامل حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن فراتر نروند.  

وی اضافه کرد: در حال حاضر متوسط عیار چغندرقند تحویلی کارخانه‌های قند بالای ۱۷ درصد برآورد می‌شود که در مقایسه با سال قبل که عیار آن ۱۵ تا ۱۶ درصد بود، از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار است.  

این مسئول در خصوص کشت نشایی این محصول در سطح استان بیان کرد: برای دومین سال متوالی کشت نشایی در چهار شهرستان ارومیه، بوکان، میاندوآب و نقده انجام شده که نتایج آن به‌ویژه در کاهش میزان آب مصرفی بسیار مهم است.  

برداشت چغندرقند از اول مهرماه در مزارع زیرکشت این محصول آغاز می‌شود و رعایت زمان برداشت محصول چغندرقند از مزارع توسط چغندرکاران الزامی است. آذربایجان‌غربی دارای رتبه اول تولید چغندرقند کشور به میزان سالانه ۱. ۸ تا ۲ میلیون تن در سال است.  

چغندرقند یکی از محصولات کشاورزی پرآب‌بر است که کشت آن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خسارت‌های بالایی به منابع آبی وارد می‌کند.  

این گیاه در بیشتر نقاط دنیا در فصل پاییز کشت می‌شود تا بیشترین حجم آب مورد نیاز خود را از باران‌های پاییزی تامین ‌کند و بخش کمی از آن با آبیاری کشاورزان تامین ‌شود.  

کد خبر 466444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha