مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شیوع آنفلوآنزای فصلی در موج اول فصل سرد امسال در این شهر به اوج خود رسید و شمار مراجعات به مراکز درمان سرپایی و بیمارستانی این شهر در هفته گذشته افزایش چشمگیری داشت ولی این بیماری با اقدامات انجام شده تحت کنترل قرار گرفت.

آنفلوانزا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر «محمد جمالیان» شنبه ۹ آذر با اعلام این خبر افزود: یک بخش در بیمارستان ولیعصر (عج) اراک به منظور خدمات احتمالی در شرایط بحرانی پیش بینی شد اما خوشبختانه شواهد بیانگر روند نزولی موج اول را دارد.

وی بیان کرد: سه مرکز درمان دولتی مهم اراک شامل بیمارستان‌های ولیعصر(عج)، امیرالمومنین(ع) و بیمارستان امیرکبیر (کودکان) در هفته گذشته شاهد رشد بیماران بستری با زمینه ابتلا به آنفلوآنزا بوده است و در سایه پیش آمادگی بیمارستانی این وضعیت به بهترین شکل کنترل شده است.

جمالیان اظهار داشت: افزایش شمار بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در مراکز درمانی اراک در هفته گذشته به حدی بود که ظرفیت بالایی از ضریب اشغال تخت را به خود اختصاص داد اما این شرایط در ۲ روز اخیر ثابت مانده و به نظر می‌رسد که تا دو ماه آتی روند نزولی موج اول آنفلوآنزا در این شهر  رخ دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: سرعت و کیفیت مهار آنفلوآنزا در شرایط فعلی به اقدامات خودمراقبتی و رعایت بهداشت فردی افراد بستگی دارد و مردم باید هشدارها را جدی گرفته و از روبوسی و دست دادن با دیگران به شدت بپرهیزند و دست‌هایشان را چندین نوبت در روز با آب و صابون بشویند.

دکتر جمالیان توضیح داد: پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه با دستمال یک بار مصرف و انداختن دستمال در سطل زباله دردارو همچنین خودداری از حضور افرادی که علایم آنفلوآنزا را دارند در اماکن عمومی و محیط کار و مدرسه برای مهار این بیماری ضروری است.

وی توضیح داد: موج اول آنفلوآنزا امسال زودتر از سال‌های گذشته رخ داد و مراجعات بستری و سرپایی بیشتر بود اما موج دوم آنفلوآنزا نیز نیمه زمستان به صورت خفیف‌تر رخ می‌دهد و کنترل دامنه این بیماری ارتباط تنگاتنگی با رعایت بهداشت فردی و توصیه‌های بهداشتی دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر نظیر کودکان، سالمندان، زنان باردار و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای و ضعف سیستم ایمنی توصیه می‌شود چرا که در صورت ابتلا ممکن است بر اثر شدت بیماری با مشکلاتی مواجه شوند.

وی بیان کرد: مصرف بی‌رویه و خودسرانه دارو در زمان ابتلا به آنفلوآنزا نه تنها کمک کننده نیست بلکه بدن را ضعیف کرده و مقاومت بدن در برابر ویروس‌ها را کاهش می‌دهد و مردم باید در صورت مشاهده علایمی چون سردرد، بدن درد، بی‌حالی و ضعف و سرفه به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

این مسئول گفت: آمار دقیقی از شمار مبتلایان انفلوآنزا در استان مرکزی وجود ندارد.

آنفلوآنزا  شایع‌ترین بیماری ویروسی فصل سرما است که دستگاه‌ تنفسی ‌را درگیـر می‌کند و  مسری می‌باشد که مدت‌ زمان‌ شروع‌ علایم‌ و زمان‌ وارد شدن‌ ویروس‌ به‌ بدن‌ ۲۴ تا ۴۸ ساعت‌ است.

کد خبر 466440

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha