جمعه ۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

مدیرجهادکشاورزی دلفان گفت: کارکشت رقم‌های اصلاح شده نخود با دستگاه‌های مکانیزه در این شهرستان آغاز شد.  

نخود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فرودساروقی امروز جمعه ۸ آذر افزود: تا کنون از رقم‌های نخود بومی در دلفان استفاده شده که کاشت، داشت و برداشت آن بصورت دستی و سنتی است.  

وی اظهار داشت: با ورود ادوات مکانیزه در سال جاری هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به کشت مکانیزه نخود خواهد رفت و امیدواریم با توجه به مزایای کشت مکانیزه و استقبال نخودکاران آن را در سال‌های آینده افزایش دهیم.  

ساروقی امکان وجین در دستگاه و برداشت با دستگاه کمباین، مقاومت در برابر آفت‌ها، عملکرد درصدی و کاهش نیروی انسانی را از مزایای کشت مکانیزه نخود دانست و بیان کرد: در سال زراعی گذشته عملکرد رقم‌های بومی ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار بوده در حالیکه عملکرد نخود اصلاح شده با کشت مکانیزه هزار و ۶۵۰ کیلوگرم در هکتاراست.  

وی اضافه کرد: در سال زراعی گذشته ۱۲ هزارتن نخود در دلفان تولید شد در حالیکه با کشت این ارقام جدید می‌توان آنرا به ۶۰ هزارتن افزایش داد.  

مدیر جهادکشاورزی دلفان از شهرستان دلفان به عنوان قطب مهم تولید نخود در استان  و کشور یاد کرد و ادامه داد: در سال زراعی جاری ۴۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به زیر کشت نخود رفته است.  

سارقی تاکید کرد: به سبب نبود صنایع بسته بندی و تکمیلی و مشکلات بازاریابی این محصول با نام دیگر مناطق به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌گردد.  

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲ واحد بسته بندی حبوبات در شهرستان دلفان فعالیت دارند که عمده ترین مشکل آنان نبود نقدینگی جهت رقابت برای فروش و مشکل بازاریابی است.  

در شهرستان دلفان ۱۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که گندم، جو و نخود از مهمترین تولیدات کشاورزان دلفانی است.  شهرستان دلفان با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در شمال استان لرستان قرار دارد.  

کد خبر 466348

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha