مدیر جهاد کشاورزی شهرستان البرز گفت: در سال زراعی جاری ۱۳۰۴ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان به کشت محصول کلزا اختصاص یافت.

کشت کلزا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، وحید یوسفلی روز جمعه ۸ آذر با اعلام این خبر افزود: بیشترین سطح کشت کلزا در مزارع روستاهای جهان آباد، کمال آباد، نصرت آباد و شریف آباد از توابع این شهرستان است.

وی اظهار داشت : کشاورزان کلزاکار می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات کشاورزی مربوطه و یا شعب بانک کشاورزی نسبت به بیمه اراضی زیر کشت خود اقدام کنند.

وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی جدید اهتمام ویژه‌ای به کشت کلزا دارد و باید این محصول استراتژیک بر اساس برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین کشت شود.

براساس اعلام کارشناسان جهاد کشاورزی، سال زراعی گذشته برنامه‌ریزی برای کشت  ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین برای کشت کلزا اختصاص یافت که به‌علت مسایل آب و هوایی و جوی و برخی مشکلات تنها ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار آن محقق شدو از این میزان اراضی، بیش از  ۱۱ هزار و ۸۰۰ تن کلزا در سطح این استان تولید شد که ۹ هزار و ۴۰۰ تن آن از کشاورزان خریداری گردید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز اوایل مهرماه امسال از کشاورزان خواست در کشت محصول استراتژیک کلزا مشارکت کنند تا دولت بتواند بخشی از نیاز کشور به روغن را در داخل تامین کند.

فاطمه خمسه افزود: امسال مشکلی در تامین آب و بذر مورد نیاز برای کشت کلزا در استان قزوین وجود ندارد و کشاورزان می‌توانند اقدام به کشت این محصول کنند.

خمسه یادآورشد: محصول کلزا با برنامه ریزی انجام شده حتی برای بخش الموت غربی و شرقی نیز کشت خواهد شد.

کلزا یکی از گیاهان دانه‌ روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است.

دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست بوده و به علت دارا بودن اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

روغن کلزا به‌دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای چرب اشباع همانند زیتون جزء با کیفیت ­ترین روغن‌های خوراکی است.

در ایران با جمعیت ۸۰ میلیون نفر سالانه حدود ۵۰ هزار عمل جراحی قلب انجام می‌شود. در حالی که در کشور چین با جمعیت ۱.۳ میلیارد نفر همین تعداد جراحی قلب انجام می­‌شود( ۱۶ برابر چین).

کد خبر 466313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha