مجموع نظرات: ۰
جمعه ۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
۰ نفر

نماینده تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجلس گفت: پس از پیگیری‌های ۳ سال اخیر لایحه منطقه ویژه اقتصادی میبد در جلسه علنی مجلس با ۱۵۶ رأی موافق، هشت رأی مخالف و هفت رأی ممتنع تصویب شد.  

نشست

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر کمال دهقانی فیروزآبادی درجمع خبرنگاران افزود: نمایندگان به لایحه دولت برای ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی رأی مثبت دادند.  

رئیس فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجلس با اعلام اینکه یکی ازمناطق، منطقه ویژه اقتصادی میبد است تصریح کرد: البته این لایحه ۶ ماه قبل مصوب شده بود اما ایراداتی داشت که شورای نگهبان آن را تایید نکرد و پس از رفع این ایرادات با هماهنگی دولت و فراکسیون مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی و کمیسیون اقتصادی مجدد در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته و تصویب شد.  

دکتر دهقانی با اشاره به مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی بیان کرد: معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات، ورود ماشین‌آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی و تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی از جمله این مزایاست.  

وی یادآور شد: دولت بار مالی ناشی از ۱۲مناطق ویژه پیشنهادی خود را تقبل کرده و بار مالی مناطق پیشنهادی نمایندگان را بر عهده سرمایه گذار بخش خصوصی قرار داد.  

نماینده تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی صدور مجوز ساخت و پایان کار به صورت رایگان و نبود محدودیت زمانی متروکه شدن کالا از دیگر مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی برشمرد و متذکر شد: منطقه ویژه اقتصادی به محدوده جغرافیایی در داخل مرز کشور اطلاق می‌شود که قوانین تجاری حاکم بر آن تا حد زیادی در قیاس با سایر نقاط کشور از محدودیت کمتری برخوردار است؛ این مناطق دارای چهارچوب مناسبی به منظور ورود و شروع به فعالیت کارآفرینان است.  

وی ادامه داد: زیرساخت‌های موجود در مناطق ویژه اقتصادی به‌گونه‌ای طراحی شده است که سرمایه‌گذاران دسترسی به انواع منابع آب و انرژی با قیمت مناسب داشته باشند.  

دکتر دهقانی رئیس فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار امیدواری کرد که در این مرحله ایجاد منطقه ویژه اقتصادی میبد به تایید شورای نگهبان برسد تا به قانون تبدیل شود.  

وی با اشاره به اصلاح قانون ارزش افزوده، گفت: به دنبال اصلاح این قانون برنامه ریزی برای انجام اموری مانند ساختن ساختمانی در خور شهرداری ضرورت دارد، باید به شدت ازهزینه کردن برای امور بی‌فایده به حال شهر پرهیز کرد.  

دهقانی تامین بودجه املاک معارض طرح عمرانی ملی مانند جاده سنتو از محل درآمد شهرداری خلاف قانون ذکر کرد و گفت: با عوارض گرفته‌شده از مردم نمی‌توان برای زمین‌هایی که ۵۰ سال پیش آزادسازی شده هزینه کرد.  

وی ادامه داد: در طول برنامه چهارم و پنجم توسعه از سال ۸۵ تا ۹۵مکانیزم وصول مالیات و توزیع آن به زیان شهرهای فاقد صنایع و معادن بود، چون مالیات ارزش افزوده هر شهرستانی در همان شهرستان هزینه می‌شد.  

دهقانی یادآور شد: در ۲ دوره پنج ساله از هر ۹ درصد مالیات ارزش افزوده وصول شده، پنج واحد آن سهم دولت شده و به‌دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و روستاهای فاقد دهیاری تخصیص می‌یابد.  

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی افزود: بر این اساس شهرهای دارای معادن و صنایع سهم بیشتری از مالیات ارزش افزوده داشتند و این تبعیض موجب شد تا بنا به پیشنهادات داده‌شده، مصوب شود تا همه وجوه اخذ شده از معادن و صنایع در حسابی در مرکز استان متمرکز و بر اساس شاخص جمعیت توزیع شود.  

وی اظهار داشت: به دنبال این طرح شهری مانند میبد که در سال ۹۵، ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ تومان می‌گرفت با اجرای این در سال ۹۶، ۱۸ میلیارد درآمد داشت و دهیاری‌های این شهر که یک میلیارد و ۶۰۰ تومان می‌گرفتند با جهش بیش از ۲ برابر درآمدی بالغ بر سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کسب کردند و روستای فاقد دهیاری نیز ۲۰۰ میلیون تومان گرفت.  

این مسئول درآمد میبد از مالیات ارزش افزوده را در سال ۹۷، ۲۵ میلیارد تومان ذکرکرد.  

وی به پروژه فاضلاب میبد با پیگری‌هایی که شده نیز اشاره کرد که در سال ۹۵ حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان قرارداد آن بسته‌شده و بهره برداری از آن نیز نزدیک کرد.  

دهقانی ادامه داد: با کمترین هزینه آب پساب میبد با بازگشتن به چرخه مصرف در بخش صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

نماینده مردم تفت و میبد همچنین به تخصیص اعتبار حدود چهار تا پنج میلیارد تومان از محل عوارض ارزش افزوده در طول سه سال به انجام امور زیرساختی درحوزه ورزش شهرستان و کمک به هیئت‌های ورزشی که در سال آینده صورت می‌گیرد نیز اشاره کرد.  

وی با اشاره به تخصیص ۳۵۰ میلیارد تومان جهت آبرسانی به روستاهای تفت طی سه سال و ۸۰ میلیارد ریال برای گازرسانی به روستاهای ده بالا و طزرجان از توابع تفت خاطرنشان کرد: کار اجرایی به دست من نداده‌اند، با برنامه ریزی پیگیر ارتباط برقرار کردن بین مسئولان میبد و وزیران چه در استان و چه در وزارتخانه‌ها بوده‌ام.  

این مسئول با اشاره به اینکه پیگیر اصلاح ساختار بودجه دانشگاه میبد با همراهی رئیس دانشگاه میبد شده است، خاطرنشان کرد: ۱۸۰ روز دیگر به پایان دوره نمایندگی من مانده که تا آخرین روز آن به مردم خدمت کرده و پیگیر انجام امور و پروژه‌های اولویت بندی شده با توجه به جلسات برگزار شده در بیت امام جمعه میبد درانتدای هر سال، هستم.  

مرکز شهرستان ۱۰۴هزارنفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.  

کد خبر 466311

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha