فقط ۹ درصد پلاستیک‌ها بازیافت می‌شوند و افزایش این رقم به تغییر قابل توجه سیستم بازیافت و بیش از هر چیز به تغییر سبک زندگی نیاز دارد. در این مطلب ۱۵ راه معرفی شده که با به‌کارگیری آنها زودتر می‌توان رد پای پلاستیک را از بین برد.

سبک زندگی - محیط زیست - مصرف - پلاستیک

به گزارش همشهری آنلاین، تولید پلاستیک روزبه‌روز در حال افزایش است و شواهد حاکی از آن است که سیستم بازیافت این نوع مواد ناموفق عمل می‌کند. کارشناسان محیط زیست همچنان خواستار کاهش مصرف پلاستیک هستند و معتقدند که این مواد در دریاها و اقیانوس‌ها و کشورهای فقیر جمع می‌شوند. چین هم که تا چند سال پیش بخش عمده زباله‌های آمریکا را به این کشور وارد می‌کرد، از این واردات صرف نظر کرده‌ است. این تغییر رویه باعث شده است که بیش از یک میلیون آمریکایی با اثرات مخرب سوزاندن پلاستیک دست‌وپنجه نرم کنند.

محققان می‌گویند کاهش تولید پلاستیک و از بین بردن اثرات مخرب آن به تغییرات سیستماتیک نیاز دارد. با این حال نکات ساده‌ و آسانی نیز وجود دارد که با به‌کارگیری آنها می‌توان از حجم پلاستیک تولیدی کاست. گاردین در جدیدترین مطلبش به این راه‌ها اشاره کرده و نوشته است که با تغییر سبک زندگی تک‌تک افراد می‌توانند در این مسیر قدم بردارند:

۱- از بطری، چنگال، قاشق و کیسه‌های چندبارمصرف استفاده کنید و در صورت امکان آنها را همراه داشته باشید.

۲- وقتی به کافی‌شاپ می‌روید و قهوه یا هر نوشیدنی بیرون‌بر سفارش می‌دهید، از فروشنده بخواهید درپوش پلاستیکی به شما ندهد. برای جلوگیری از ریختن نوشیدنی‌تان، چند جرعه از آن بنوشید.

۳- اگر حق انتخاب دارید، محصولاتی را انتخاب کنید که در قوطی شیشه‌ای یا فلزی هستند؛ چرا که بازیافت این مواد راحت‌تر از پلاستیک است. علاوه بر آن قابلیت چند بار استفاده را دارند.

۴- تا جایی که امکان دارد به جای سفارش غذای بیرون‌بر، در رستوران غذا بخورید.

۵- هنگام سفارش غذای بیرون‌بر به متصدی آن بگویید به لیوان یکبارمصرف، نی و پلاستیک نیاز ندارید. این گزینه در برخی اپلیکیشن‌های تحویل غذا وجود دارد.

۶- محصولاتی را انتخاب کنید که بسته‌بندی کم‌حجم دارند. سبزی‌ها و میوه‌هایی را که در بسته‌بندی کیسه‌ای هستند نخرید و محصولات تازه را بخرید.

۷- از فروشگاه‌هایی خرید کنید که محصولات را به‌صورت فله‌ می‌فروشند و در ظرف مخصوص خود قرار می‌دهند.

۸- برای خریدن صابون و شامپو فروشگاه‌هایی وجود دارند که دوستدار محیط زیست هستند و می‌توانید این مواد را در ظروف غیرپلاستیکی بریزید و سپس وزنشان کنید و بخرید.

۹- برای نظافت بدن از تیغی استفاده کنید که بدنه آن چندبارمصرف باشد و بتوان تیغ آن را تعویض کرد.

۱۰- از مسواک بامبو یا مسواکی استفاده کنید که مانند تیغ سر آن قابل تعویض باشد.

۱۱- به تمیزکننده‌های غلیظ آب اضافه کنید. فقط توجه کنید که برخی مواد شیمیایی را نباید با هم ترکیب کرد و به نکات ایمنی موجود در این زمینه دقت کنید.

۱۲- اگر می‌خواهید آبمیوه‌ کارخانه‌ای بخرید، از آنهایی استفاده کنید که در قوطی‌های مقوایی فروخته می‌شوند. خیلی از آنها علاوه بر این‌که طعم بهتری دارند، حمل‌کردنشان هم آسان‌تر است.

۱۳- بطری آب نخرید و همیشه مقداری آب همراهتان داشته باشید که مجبور به خرید پلاستیک نشوید. علاوه بر این محققان می‌گویند که این نوع آب‌ها سلامت کافی ندارند.

۱۴- لباس کمتری بخرید و لباس‌های خود را کمتر بشویید تا بیشتر عمر کنند. بهتر است بعد از شست‌وشو آنها را آویزان کنید تا خشک شوند. بیشتر لباس‌ها حاوی الیاف مصنوعی ساخته شده از پلاستیک هستند. این الیاف هنگام شست‌وشو به آبراه‌ها و درنهایت زمین نفوذ می‌کنند. با این حال، نمی‌توان منکر این موضوع شد که مواد مصنوعی به خاطر ماندگاری طولاتی‌تر ممکن است نسبت به مواد طبیعی مزایای بیشتری داشته باشند.

۱۵- هنگام خرید آنلاین سعی کنید همه خریدتان را در یک سبد قرار دهید. با این کار هنگام تحویل، پاکت و کیسه‌های کمتری مصرف می‌شود.

کد خبر 466224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha