کره‌جنوبی در تلاش برای کاهش آلودگی هوا در فصل زمستان از ماه آینده یک‌چهارم نیروگاه‌های برق فعال با سوخت زغال سنگ را به شکل موقت تعطیل می‌کند.

آلودگي هوا در كره جنوبي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، وزارت انرژی کره‌جنوبی روز پنجشنبه اعلام کرد دست‌کم ۱۵ نیروگاه سوخت زغال‌سنگ این کشور بین ماه‌های دسامبر تا فوریه به حالت تعطیل درمی‌آیند و انتظار می‌رود ۴۵ نیروگاه باقیمانده بتوانند برق مورد نیاز مردم و ساختمان‌ها را در طول زمستان تامین کنند.

کمیته ریاست‌جمهوری سپتامبر گذشته پیشنهاد کرده بود فعالیت ۱۴ نیروگاه از ماه دسامبر تعلیق شود و اگر نیاز شد، تعداد نیروگاه‌های زغال‌سنگی تعطیل‌شده به ۲۷ افزایش یابد. کره‌جنوبی چهارمین اقتصاد برتر آسیاست و ۶۰ نیروگاه زغال‌سنگی فعال دارد که ۴۰ درصد برق مورد نیاز این کشور را تامین می‌کنند اما کارشناسان معتقدند فعالیت این نیروگاه‌ها یکی از دلایل افزایش آلودگی هوا به ویژه در ماه‌های سرد سال است.

فعالیت برخی از نیروگاه‌های قدیمی نیمه جنوبی شبه‌جزیره کره پیش‌تر تعلیق شده و دیگر نیروگاه‌ها هم در ماه‌های سرد سال از دسامبر تا فوریه با ۸۰ درصد توان کار می‌کنند. انتظار می‌رود انرژی مورد نیاز کره‌جنوبی در اوج مصرف در چهارمین هفته ژانویه به ۸۷ هزار مگاوات برسد و اگر سرما به شکلی غیرمنتظره شدت یابد، این نیاز تا ۹۲ هزار مگاوات بالا می‌رود.

بهار امسال بخش‌هایی از کره‌جنوبی با خاکستر سفید پوشیده شده بود و کار به جایی رسید که نخست‌وزیر هشدار داد به شرط کاهش نیافتن آلودگی، این کشور با یک فاجعه اجتماعی مواجه خواهد شد. از جمعه این هفته استفاده غیرضروری از خودروها سه روز در هفته ممنوع می‌شود اما برخی می‌گویند این کارها در کاهش آلودگی هوا موثر نیست.

افزایش فزاینده میزان ریزگردها به ویژه در سئول تنش سیاسی میان کره‌جنوبی و چین را افزایش داده است. کارشناسان معتقدند منشاء دست‌کم ۵۰ تا ۷۰ درصد ریزگردهای پایتخت کره کشور همسایه یعنی چین است؛ ادعایی که پکن آن را رد و به کره‌ای توصیه کرده است مشکل را در نیروگاه‌ها، خودروها و کارخانه‌های خود بجوید.

کد خبر 466215

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha