مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
۰ نفر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اعلام کرد که طبق پیش بینی طرح ملی کاداستر در محدوده اراضی ملی و مستثنیات این استان تا پایان سال ۱۳۹۹ کامل می شود.

طرح کاداستر اراضی ملی البرز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حامد فرضی شامگاه چهارشنبه ششم آذر در کارگاه آموزشی دهیاران که در اجرای طرح توانمندسازی جوامع محلی و تشکل ها از محل صندوق توسعه ملی در مرکز آموزشی جوانشیر کرج برگزار شد، افزود: با اجرای طرح کاداستر و حدنگاری، محدوده اراضی ملی و اشخاص در سامانه کاداستر ثبت، شناخته و درج می شود و دیگر نیازی به استعلام از منابع طبیعی نخواهد بود.

وی اظهار داشت: سامانه کاداستر بین المللی بوده و در استعلام وضعیت اراضی از طریق ثبت اسناد گره گشای دهیاران و شوراهای اسلامی از لحاظ تغییر کاربری و تصرف اراضی است.

فرضی گفت:‌ حدود ۳۰ درصد پرونده های قضایی در بخش تصرف اراضی  ناشی از عدم آگاهی افراد نسبت به اراضی همجوار است و عملیات کاداستر می تواند بسیاری از این  مشکلات را به حداقل برساند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: مقرر شد تا نقشه  محدوده هایی که به عنوان پرخطر و قرمز از لحاظ تصرف غیرقانونی است در اختیار شوراها و دهیاران استان البرز قرار گیرد.

فرضی ادامه داد:  در روستاها اجرای برنامه های حفاظتی و احیاء اراضی ملی و مرتعی  بدون مشارکت و همراهی شوراها و دهیاران راه به جایی نخواهد برد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز تاکید کرد: باید شرایط را به گونه ای تدوین کرد که مهاجرت معکوس  در روستاها شکل بگیرد و برهمین اساس در طول ۲ سال اخیر از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری اعتبار اختصاص یافت که یکی از راهکارها برای رونق و توسعه گردشگری و کشاورزی در روستاها به شمارمی رود.

وی افزود: سال گذشته با اختصاص ۱۹ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به البرز طرح های خوبی در حوضه های آبخیز استان  انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد: این طرح ها در مناطقی که بیشترین چالش را از لحاظ سیل، کاهش شدید سفره های زیرزمینی، کاهش خاک و کاهش پوشش گیاهی داشتند به اجرا درآمد.

  • استان البرز ۲۵ هزار همیار طبیعت دارد

فرضی  با بیان اینکه یکی از افتخارات البرز داشتن ۲۵ هزار همیار طبیعت است که در اجرای طرح ها بسیار اثربخش است، گفت: تمام اقدامات در حوزه منابع طبیعی بر محور و مشارکت مردم بوده زیرا اعتقاد داریم که بدون مشارکت و همراهی مردم  اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

فرضی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در اجرای طرح های منابع طبیعی را بسیار کلیدی دانست و افزود: اطلاع رسانی در جذب مشارکت های مردمی تاثیر بسزایی دارد.

وی تصریح کرد: همچنین در سال جاری حدود ۳۷ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری در نظر گرفته شد که در حدود ۶۰ هزار هکتار از مناطق بحرانی استان این طرح ها اجرا می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اضافه کرد: اجرای این طرح ها بالغ بر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که اینزکار هم با مشارکت مردم است و امیدواریم که اثربخشی این کار را در بحث تقویت سفره های آب زیرزمینی، چشمه ها، قنوات و جلوگیری از سیل و تقویت بخش کشاورزی و توسعه بخش کشاورزی صورت بگیرد.

وی اظهار امیدواری کرد که مردم هم بتوانند علاقه مند بشوند تا به جای تغییر کاربری عرصه های کشاورزی در بحث تولید از آن استفاده کنند.

فرضی در ادامه بر اجرای بند «ب» ماده ۲۹ قانون احکام دایمی توسعه کشور اشاره کرد و گفت: اجرای این ماده قانونی یک اتفاق خوب در سازمان جنگل ها است که نقش و حضور مردم را در اجرای طرح های منابع طبیعی اجرایی و عملیاتی می کند.

وی یکی دیگر از برنامه های شاخص منابع طبیعی البرز را اجرای طرح تعادل چرای دام و مرتع دانست و اظهار داشت: این طرح که به صورت جدی از سال ۱۳۹۴ در استان اجرا شد که با این طرح ظرفیت حضور دام در مراتع به حدقابل قبولی رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان البرز گفت: پیش از آن ۲ تا سه برابر ظرفیت مراتع شاهد حضور دام بودیم به طوریکه در یک استان ۵۰۰ هزار هکتاری با مرتعی حدود ۳۷۳ هزار هکتار بالغ بر ۳۰۰ هزار راس دام را داشتیم.

وی افزود: حضور دام ها بیشتر در اراضی ملی مرتعی طالقان و آسارا که از بهترین اراضی مرتعی کشور هستند را شاهد بودیم که به شدت این مراتع را با تخریب روبرو کرد و خاک مستعد فرسایش شد که نمونه بارز آن سیل سیجان بود.

فرضی با بیان اینکه شرایط ما در حوضه های آبخیز بسیار بغرنج و خطرناک است، افزود: در این بخش سالانه حدود ۱۳.۵ تن فرسایش خاک داریم  و در بالادست سدهای طالقان و کرج پوشش گیاهی از بین رفته است.

استان البرز ۵۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که حدود ۴۳۰ هزار هکتار آن را اراضی ملی و منابع طبیعی و از این میزان نیز ۳۷۳ هزار هکتار را عرصه های مرتعی تشکیل می دهد.

کد خبر 466190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار البرز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha