نماینده مردم کلیبر، هوراند و خداآفرین در مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: ورود پساب‌های صنعتی از سوی جمهوری ارمنستان به رودخانه ارس فاجعه انسانی و زیست‌محیطی به بار آورده است.

الله قلی قلی زاده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، الله قلی قلی زاده امروز چهارشنبه ۶ آذر در نشست شورای اداری آذربایجان شرقی در حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه ورود این حجم پساب به ارس هشدارهای جدی زیست محیطی به همراه دارد، افزود: از دولت انتظار داریم نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و پیگیر موضوع شود.

وی به تذکرهای نمایندگان آذربایجان شرقی به وزیر نیرو پیرامون این موضوع اشاره کرد و اظهار داشت: به دلیل بی توجهی ارمنستان هم اکنون فاضلاب ها و پساب های مس و طلا از این کشور به ارس می ریزد که محیط زیست منطقه را به شدت تهدید می کند و در آینده نزدیک شاهد فاجعه انسانی و زیست محیطی خواهیم شد.

قلی زاده ادامه داد: جان انسان ها اهمیت بسیار زیادی دارد که باید از سو دولت پیگیری شود تا جلوی ورود پساب ها به رودخانه ارس گرفته شود.

وی به تعطیلی کارگاه سد خداآفرین  در مرز ایران و ارمنستان اشاره و اضافه کرد: به دلیل کمبود و نیاز مالی پروژه به ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار،  کارگاه پروژه خوابیده است و ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری معطل مانده است که جای تامل دارد و انتظار داریم ریاست جمهوری باید دستور ویژه ای در این خصوص صادر نمایند.

به گفته این نماینده مجلس جمهوری ارمنستان مدعی است که محدوده سد خداآفرین به دلیل تعطیلی کارگاه باید جزو مناطق جنگی به شمار رفته و ایران از این محدوده عقب نشینی کند.

قلی زاده جایگاه آذربایجان شرقی در نظام بودجه ریزی کشور را پایین تر از شان آن دانست و ادامه داد: باید در لایحه بودجه سال آینده بازنگری شود و اعتباراتی که شایسته این مردم و دیار است تخصیص داده و به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شود.

وی توجه ویژه به طرح های مهمی همچون آزادراه تبریز - بارزگان از سوی دولت را خواستار شد و گفت: این طرح در حقیقت کریدور شرق و غرب ایران و بلکه شرق و غرب جهان است که چندین سال است در دست احداث است ولی به سرانجامی نرسیده و لازم است دستورات لازم را ریاست جمهوری صادر نمایند.

قلی زاده، آزادراه تبریز - باکو را نیز در توسعه اقتصادی منطقه و کشور مهم برشمرد و با بیان اینکه این طرح سال ها معطل مانده است، افزود: این پروزه توجیه اقتصادی بالایی دارد و با توجه به توسعه محدوده کشت و صنعت مغان و افزایش ۱۵۰ هزار هکتاری کشت دیم به آبی،  توجیه اقتصادی این طرح فراتر رفته است.

وی به اختصاص اعتبارات لازم به پروژه های آزادراه تبریز - اهر، سهند - تبریز، میانه - بستان آباد و مراغه- هشترود اشاره کرد و از این محورهای مواصلاتی به عنوان قتلگاه های مردم آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل یاد کرد که نیازمند توجه ویژه و فوری است.

کد خبر 466126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha