رئیس گروه محیط‌ ‌زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام از اعطای نشان حدمجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی به یک بانوی کشاورز ایلامی برای اولین بار در استان خبر داد و نحوه ثبت نام در «سامانه صدور نشان حدمجاز آلودگی محصولات کشاورزی» را تشریح کرد.

حسین کاظم‌زاده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مهندس «حسین کاظم‌زاده» اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ از سامانه‌ای با عنوان «سامانه صدور نشان حدمجاز آلودگی محصولات کشاورزی» با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان ملی استاندارد با هدف تولید محصول سالم به مفهوم محصولی که حد مجاز از آلودگی را داشته باشد که دارای یک سری پارمترها و شاخص‌ها از جمله میزان نیترات، میزان باقیمانده آفت‌کش‌ها، باقیمانده فلزات سنگین و باقیمانده مایکو توکسین‌ها است، رونمایی شد.

رئیس گروه محیط‌ ‌زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام درباره فرایند ثبت‌نام در سامانه نشان حد مجاز آلودگی محصولات کشاورزی، تصریح کرد: ابتدا متقاضی باید در این سامانه ثبت نام و سپس نسبت به انتخاب مدیر کنترل کیفیت اقدام کند و مدیرکنترل میزان سم مورد استفاده را به متقاضی ارائه می‌کند و سفارش می‌دهد که چه میزان سم و کود و به چه روشی استفاده شود.

کاظم‌زاده با بیان اینکه کشاورز بر اساس نسخه مدیر کنترل کیفیت میزان سم و کود و نوع آن را در تولید محصول استفاده می‌کند، ادامه داد: ابتدا اطلاعات مربوط به کشاورز، زمین، گواهی پروانه بهره‌برداری در این سامانه کنترل می‌شود و بعد از تایید، اطلاعات مدیر کنترل کیفیت در سامانه ثبت می‌شود.

رئیس گروه محیط‌ ‌زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه مجوز مدیر کنترل کیفیت از طریق اداره استاندارد صادر می‌شود، تاکید کرد: بعد از بارگزاری مدارک مدیر کنترل کیفیت، متقاضی باید شرک بازرسی انتخاب کند و شرکت بازرسی هم زیر نظر استاندارد است.

کاظم‌زاده درباره ضرورت انتخاب مدیرکنترل کیفیت و شرکت بازرسی، گفت: تعریف این مراحل به خاطر نظارت بیشتر بر روند تولید محصول سالم و گواهی شده است و بعد از انتخاب شرکت نمونه‌ای از محصول توسط شرکت بازرسی جمع‌آوری و به آزمایشگاه‌های همکار ارسال می‌شود و این محصول از نظر باقیمانده سموم، نیترات، مایکوتوکسین‌ها و فلزات سنگین مورد آنالیز و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر محصول دارای حدمجاز آلودگی باشد از طریق شرکت بازرسی به جهادکشاورزی ارجاع داده می‌شود که بعد از این رئیس سازمان جهاد کشاورزی کد شناسه ۹ رقمی را برای این محصول صادر و آن را به استاندارد استان ارجاع می‌دهد و استاندارد در کمیته علائم موضوع را بررسی می‌کند و گواهی استاندارد تشویقی حد مجاز آلایندگی صادر می‌شود.

رئیس گروه محیط‌ ‌زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با قدردانی از روسای سازمان جهاد کشاورزی استان و اداره کل استاندارد استان به خاطر هماهنگی‌های ایجاد شده، گفت: امسال برای اولین بار در سطح استان اولین گواهی حدمجاز آلاینده‌ها برای محصولات سالم در سطح ۳۰ هکتار محصول نخود در چرداول به نام خانم «دولت رست» صادر شد.

کاظم‌زاده گفت: این گواهی سه سال معتبر است و برای کشاورز برند محسوب می‌شود و می‌تواند محصولات خود را به صورت بسته‌بندی با کد محصول سالم و گواهی شده به بازار عرضه کند.

وی تصریح کرد: چون این سامانه جدید است کارهای نرم‌افزاری آن توسط جهاد کشاورزی انجام می‌شود و امسال برای شروع کار ۲۲ نفر مدیر کنترل کیفیت دوره آموزشی را گذراندند و در آزمون پایانی شرکت کردند و صرفا این افراد که پروانه تایید صلاحیت دارند می‌توانند به عنوان مدیر کنترل کیفیت فعالیت داشته باشند.

رئیس گروه محیط‌ ‌زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: ماده ۷۲ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت را موظف کرده تا با همکاری وزارت جهاد کشاورزی نسبت به سنجش باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی عرضه شده در بازار اقدام کند و چنانکه آلودگی محصولات کشاورزی بالاتر از حد مجاز باشد مانع عرضه این محصولات شود.

کاظم‌زاده تصریح کرد: در این زمینه کارگروه سلامت و امنیت غذایی فعال است و اهدافی مهمی مانند پایش خاک‌های آلوده به فلزات سنگین است که به موسسه تحقیقات خاک و آب داده شده است.

وی یکی دیگر از وظایف این کارگروه را دستورالعمل MRL دانست و گفت: این دستورالعمل باقیمانده حد مجاز سموم را مشخص می‌کند که به موسسه گیاه پزشکی کشور داده شده است.

رئیس گروه محیط‌ ‌زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف این کمیته آموزش و اطلاع رسانی به کشاورزان و بهره‌برداران است، ادامه داد: وظیفه دیگر این کمیته توانمندسازی بهره‌برداران است که هدف آن ارائه تسهیلات برای کمک به توانمندسازی کشاورزان است.

کاظم‌زاده تصریح کرد: در این راستا ارتقاء سلامت ۸ محصول مهم کشاورزی شامل خیار گلخانه‌ای و مزرعه‌ای، گوجه مزرعه‌ای و گلخانه‌ای، پیاز، سیب‌زمینی وسیب و پرتقال ابلاغ شده وتلاش این است که این فعالیت‌ها در قالب این سامانه باشد تا استاندارد هم بتواند بر اساس قانون گواهی سلامت صادر کند.

کد خبر 466090
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha