رئیس بنیاد مسکن سلماس گفت: در حال حاضر از ۱۵۳ روستای این شهرستان، ۱۳۶ روستا با پوشش ۸۹ درصدی دارای طرح‌هادی است.  

سلماس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسین جعفری امروز چهارشنبه ۶ آذر در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح‌هادی روستایی همچنین تاکنون در بیش از ۳۷ روستای بالای ۲۰ خانوار این شهرستان اجرا شده است.  

وی تاکید کرد: طرح‌هادی روستایی از جمله اقدامات موثر دولت در توسعه و عمران زیربنایی روستاها و کاهش مهاجرت به شهرهاست و باید مورد توجه قرار گیرد.  

وی بیان کرد: اجرای سنگ فرش و آسفالت، احداث پیاده‌راه و اصلاح شبکه معابر، احداث سیل‌بند، آماده‌سازی اراضی پیش‌بینی شده برای گسترش روستا و تکمیل شبکه دفع فاضلاب از اقداماتی است که در قالب طرح‌هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار انجام می‌شود.  

وی اضافه کرد: طرح‌هادی روستایی برای ساماندهی و اصلاح بافت موجود، نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از جمله مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی، ساماندهی تاسیسات، تجهیزات عمومی روستایی اجرا می‌شود.  

رئیس بنیاد مسکن سلماس بیان کرد: اصلاح و بازگشایی معابر، جدول‌گذاری، آسفالت و سنگ فرش معابر، ساماندهی فضای سبز و ایجاد محل بازی کودکان از دیگر اهداف اجرای طرح‌هادی است.  

جعفری ادامه داد: همچنین با اجرای طرح آسفالت مسیرهای روستایی بیش از ۳۷۴ هزار مترمربع از معابر ۲۳ روستای شهرستان سلماس آسفالت شد و مردم از مسیر مناسب برای رفت و آمد برخوردار شدند.  

وی گفت: با اشاره به عملیات ایمن‌سازی در روستاهای شهرستان نیز گفت: ساخت مسکن ایمن از راهکارهای مهم مقابله با سوانح است و باید با تشویق روستاییان و ترویج ایمن‌سازی در روستاها این امر گسترش پیدا کند.  

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از پنج هزار و ۵۵۰ واحد روستایی در این شهرستان مقاوم سازی شده و برای ۱۰ هزار و ۹۵۰ واحد مسکونی اسناد مالکیت صادر شده است.  

وی تاکید کرد: در راستای تشویق روستاییان تسهیلات مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن‌های روستایی به ۴۰۰ میلیون ریال افزایش یافته‌است.  

شهرستان سلماس با ۱۵۳ روستا در ۲ بخش مرکزی و کوهسار در شمال آذربایجان‌غربی واقع شده است.  

۲ هزار و ۷۲۵ روستای دارای سکنه در آذربایجان‌غربی وجود دارد که ۲ هزار و ۲۰۰ روستا از این تعداد دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار بوده و نقشه طرح‌هادی در همه این روستاها اجرا شده است؛ طرح‌هادی روستایی با هدف ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان، هدایت فیزیکی روستاها و تامین عادلانه امکانات انجام می‌گیرد.  

پایه چنین طرح‌هایی در کشور از سال ۱۳۶۲ هجری شمسی و تحت عنوان روان‌بخشی روستاها در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به اجرا گذاشته شد و در سال‌های بعد به خصوص از سال ۱۳۶۶ هجری شمسی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پیگیری شد؛ تجدید حیات و هدایت روستاها از ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله اهداف مورد نظر در این طرح‌هاست.  

کد خبر 466037

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha