شورای عالی انقلاب فرهنگی در گزارش تازه خود از برآورد نرخ زاد و ولد شش ماه سال ۹۸ اعلام کرد این نرخ با ۱۴.۵ تولد به ازای هر هزار نفر به کمترین میزان در ۵۰ سال گذشته رسیده است.

سالانه 250 هزار نفر به جمعیت تهران افزوده می شود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، از سال ۱۳۸۰ تا سال ۹۴ افزایش موالید در حال رخ دادن بود اما پس از آن به علت خالی شدن توان درونی جمعیت تعداد تولدها با شیب تقریبا تند شروع به کاهش کرد. سال ۹۷ میزان موالید نسبت به سال پیش از آن با کاهش بیش از هشت درصدی مواجه شد که در دو دهه اخیر بی‌سابقه بود. ضمن آنکه در شش ماهه اول ۹۸ نسبت به مدت مشابه ۹۷ این تعداد با کاهش ۱۳ درصدی بیش از ۹۲ هزار کاهش در تولد در پی داشت.

بر اساس برآورد موجود در گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پایان امسال میزان تولد در ایران به رقم ۱۲۰۵۹۵۴ می‌رسد که کاهشی بی‌سابقه نسبت به سال‌های گذشته دارد. تعداد تولدهای سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۴ نشان‌دهنده کاهش ۲۰۳۷۱۰ نفری است. همچنین میزان موالید  از حدود ۲۰ در هر هزار نفر در ۹۴ با کاهش محسوس به ۱۶.۷ در هر هزار نفر در ۹۷ رسیده است.

برآورد می‌شود سال ۹۸ نرخ زاد و ولد با ۱۴.۵ تولد به ازای هر هزار نفر به کمترین حد در ۵۰ سال گذشته رسیده باشد. طبق برآوردهای انجام‌شده بر مبنای نتایج سرشماری، جمعیت ایران در پایان نیمه اول ۹۸ برابر ۸۲۷۷۶۲۷۰ نفر است. نرخ رشد جمعیت ایران از ۱.۲۹ درصد در سال ۹۰ به ۱.۲۴ درصد در سال ۹۵ رسیده و برآوردها نشان می‌دهد این نرخ در حال حاضر به حدود یک درصد رسیده باشد.

کد خبر 466034

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha