مجموع نظرات: ۰
جمعه ۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

رکود در بازار مسکن سمنان همچنان ادامه دارد؛ اما حباب قیمت‌ها هم در فروش واحدهای مسکونی و اجاره ساختمان‌ها هنوز شکسته نشده است.

مسکن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، طبق گفته رئیس اتحادیه املاک ایران، ۶۰ درصد از معاملات مسکن در استان‌های مختلف کشور کاهش پیدا کرده است و این امر در استان سمنان نیز مشهود است.

از طرفی، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و افزایش دستمزد کارگران هزینه‌های ساخت مسکن را افزایش داده است و سازندگان مسکن علاقه چندانی به ساخت نشان نمی‌دهند.

صاحب‌خانه‌ها هم با نمودار تورم و گرانی بازار، اجاره‌های خانه‌های خود را بالا می‌برند و منطق و معیار ارزیابی درستی در این رابطه وجود ندارد.

این عوامل سبب می‌شود تا رشد اجاره خانه‌ها را شاهد باشیم، رکود بر بازار خرید و فروش مسکن سایه بیندازد و حباب قیمت‌ها در ساختمان‌ها همچنان دیده شود.

  • قیمت تمام‌شده مسکن؛ مشکل اساسی

یک سازنده مسکن و رئیس انجمن خیرین مسکن‌ساز استان سمنان در همین زمینه می‌گوید: امروز به استفاده از تسهیلات پیرامون بافت‌های فرسوده نیاز داریم؛ ساخت چند واحد مسکونی در شهرها با تحقق این موضوع در برنامه ماست.

حسین هوشنگ با تأکید بر اینکه گرانی مصالح ساختمانی و دستمزدها قیمت تمام‌شده ساخت مسکن را به شکل خودکار بالا می‌برد، تصریح کرد: مشارکت خیران هم قطعاً تأثیرگذار است؛ ولی مشکل اساسی باید رفع شود.

وی با اشاره به این‌که پدیده تورم استقبال خیران را در حوزه ساخت مسکن کمتر می‌کند، اضافه کرد: گرانی‌ها بر قیمت تمام‌شده مسکن تأثیرگذار است.

این سازنده مسکن با بیان اینکه بیشترین بخش مشکل مسکن با تسهیلات بانکی رفع می‌شود، تصریح کرد: در شرایط کنونی، تسهیلات بانکی درصد خیلی کمی از قیمت تمام‌شده مسکن را به خود اختصاص می‌دهد.

هوشنگ با تأکید بر این‌که نرخ تسهیلات بانکی هم بالاست، اضافه کرد: باید در جهت ایجاد آرامش قیمتی در بازار مسکن روی نرخ تسهیلات بانکی کار کنیم.

رئیس انجمن خیرین مدرسه‌ساز استان سمنان با اشاره به اینکه نرخ بالای تسهیلات بانکی اقساط را زیاد می‌کند، تصریح کرد: دامنه بازپرداخت‌ها به همین ترتیب افزایش پیدا می‌کند و مردم عادی قطعاً در این راستا مشکل دارند.

هوشنگ اضافه کرد: مشکل جامعه هدف ما با گرانی‌ها مضاعف می‌شود؛ چون توانمند نیستند و نمی‌توانند اقساط بالا را بپردازند.

وی تأکید کرد: تسهیلات ارزان‌قیمت می‌تواند به بحث ساخت مسکن در حوزه فعالیت ما کمک کند و به آن سرعت دهد.

  • افت ۴۵ درصدی معاملات مسکن در سمنان

حسین ابراهیمی، رئیس اتحادیه املاک سمنان هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این زمینه گفت: نرخ تورم، تعیین‌کننده نرخ اجاره‌بهای مسکن است و امروز رشد ۲۵ درصدی اجاره‌ها را شاهد هستیم.

نظارت بر بازار ساخت‌وسازها و توزیع و فروش مصالح ساختمانی در روزهای آینده به‌منظور جلوگیری از افزایش خودسرانه قیمت‌ها امری است که باید در دستور کار مسؤولان مربوطه قرار گیرد

وی با تأکید بر این‌که افزایش قیمت خوراک و پوشاک و درمجموع ارزاق عمومی موردنیاز مردم بر مدار تورم بر قیمت اجاره‌بهای مسکن تأثیرگذار است، تصریح کرد: صاحب‌خانه‌ها اجاره‌بهای ملک خود را در این راستا افزایش می‌دهند.

رئیس اتحادیه املاک سمنان با اشاره به اینکه گرانی مصالح هم بر افزایش قیمت مسکن تأثیرگذار است، اظهار کرد: ۴۵ درصد افت معاملات مسکن را در استان سمنان شاهد هستیم.

  • تأمین مسکن؛ معضلی جدی

به هر تقدیر، تأمین مسکن به‌ویژه برای زوج‌های جوان این روزها معضلی جدی است که باید برای آن فکری شود.

مسکن در برهه کنونی به معضلی جدی در کشور تبدیل شده است و دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط باید در این راستا اقدامات لازم و جدی را انجام دهند.

نظارت بر بازار ساخت‌وسازها و توزیع و فروش مصالح ساختمانی در روزهای آینده به‌منظور جلوگیری از افزایش خودسرانه قیمت‌ها امری است که باید در دستور کار مسؤولان مربوطه قرار گیرد.

کد خبر 466032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha