معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت:‌زیست فناوری، ظرفیت بسیار بالای علمی دارد که می‌تواند در حل بسیاری از مسائل جاری قزوین و کشور راه‌حل ارائه کند.  

زیست فناوری

مهدی زندیه چهارشنبه ششم آذر در نشست استانی‌ زیست فناوری شتابگری در خدمت کشاورزی مدرن، سلامت و محیط زیست، افزود: امروزه کمربند سبز و باغ‌های قزوین به مقدار زیادی از بین رفته یا در بسیاری از امور دیگر مشکلات متعددی ایجاد شده است که فناوری شتابگری را می‌توان برای حل آنها مورد استفاده قرار داد.  

وی اضافه کرد: مسائل بیوتکنولوژی، میکرو ارگانیسم‌ها و پالایش‌های توامان آب و خاک همگی از جمله مواردی هستند که می‌توانند در صحنه پهناور قزوین با ظرفیت‌های بالای کشاورزی و صنعتی موثر باشند.  

زندیه با تاکید بر نقش ارزنده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حمایت از طرح‌های تحقیقاتی این حوزه ادامه داد: در تمام این حوزه‌ها می‌توان با تشکیل یک بسیج علمی حرکت‌های هدفمندی را در این جهت انجام داد.  

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه نیز در این نشست گفت: اهداف این نشست تحلیل و تشریح تقسیم کار ملی برای استان قزوین، معرفی امکانات و توانمندی‌های دانشکده کشاورزی، تبادل نظر برای بسترسازی شبکه فعالان در حوزه‌زیست فناوری در هر منطقه و تبادل نظر در خصوص رصد دانش و آینده نگاری در حوزه‌زیست فناوری هر منطقه است.  

حامد مازندرانی زاده افزود: بر مبنای سند ملی تقسیم کارزیست فناوری به هر کدام از دانشگاه‌های مادر کشور وظایفی سپرده شده که دانشگاه امام نیز یکی از این دانشگاه‌ها است.  

وی اضافه کرد: با این کار تکلیف مشخص است و هر فردی می‌داند برای حوزه کاری و مطالعاتی خود به کدام دانشگاه مراجعه کند.  

مازندرانی زاده افزود: در قالب این سند سه وظیفه به دانشگاه امام خمینی(ره) شامل بهبود ژنتیکی میکرو ارگانیسم‌ها و گیاهان مهم اقتصادی ناحیه البرز مرکزی و دشت‌های مرتبط برای تولید ترکیبات ارزشمندی چون پروتئین نوترکیب انسانی آلبومین و اینترفرون گاما و زهکشی زیستی با استفاده از گونه‌های گیاهی و میکروارگانیسم‌ها برای دفع آب مازاد و آلاینده‌های خاک سپرده شده و همچنین پالایش توامان آب و خاک در کاربرد پساب‌های شهری و کشاورزی با استفاده از روش‌های‌زیست شهری و در نهایت طراحی و ساخت تراشه‌های الکترونیکی زیستی برای جداسازی سلول‌های سرطانی در حال گردش در خون بر وظیفه این دانشگاه نهاده شده است.  

کد خبر 465998

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha