یک کارشناس تغذیه گفت: ۸۰درصد مراجعه‌ کنندگان به کلینیک‌های تغذیه در استان یزد، زنان هستند؛ و حدود ۹۰ درصد برای لاغر شدن در این مراکز حاضر می‌شوند و ۱۰ درصد بقیه هم مشکلاتی چون دیابت، فشار خون و بیماریهای قلبی عروقی و... دارند و یا متقاضی چاق شدن یا تغذیه ورزشکاری هستند.

تغذیه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،‌"علی عزیزی" که مدیریت بزرگترین کلینیک تغذیه استان یزد را بر عهده دارد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه روزانه نزدیک به ۳۰ نفر به این کلینیک مراجعه می‌کنند، استاندارد نتیجه گرفتن افراد در مراکز تغذیه و لاغری را ۱۰ درصد اعلام کرد که در مرکز تحت پوشش خود، این رقم ۵۰ درصد است.

وی علم تغذیه را بیان کننده نوع غذای مورد نیاز بدن اعلام کرد و با بیان اینکه چاقی و لاغری، یک پروسه پیچیده هست، اظهار داشت: هر چند روش‌های مختلفی برای لاغری مانند عمل جراحی یا استفاده از کمربندها و داروهای لاغری و غیره پیشنهاد می‌شود ولی آنچه می‌تواند مفیدتر باشد رعایت برخی اصول و روش‌های علمی است.

  • آرامش روحی و روانی، محور اصلی برای آنهایی که میل به چاقی یا لاغری دارند

این مشاور ارشد یادآور شد: روش‌ها علمی شامل تغذیه مناسب (نه رژیم‌های سخت)، ورزش مناسب (نه افراطی) و توجه به آرامش روح و روان اعلام کرد که مورد سوم، مهمتر از بقیه است.

عزیزی، ۶ گروه غذایی را پیشنهاد اهل فن و دانشمندان برای برخورداری از یک تغذیه سالم و اصولی بیان کرد و اضافه نمود: این ۶ گروه شامل شیر و لبنیات، سبزیجات، میوه‌ها، نان و غلات، گوشت و چربی‌ها است.

این کارشناس در ادامه، نیازهای غذایی دوران بارداری و شیردهی را متفاوت از دوران دیگر دانست و گفت: در این دوران، نیاز بدن به برخی مواد مغذی مثل پروتئین، اسید فولیک، کلسیم و آهن بیشتر میشود؛ یک بانوی باردار در سه ماهه دوم حاملگی، ۳۸۰ کیلوکالری و در ۳ماه سوم ۴۵۰ کیلوکالری انرژی اضافی نیاز دارد که باید تامین شود.

  •  از خوددرمانی پرهیز کنید

این کارشناس تغذیه به کسانی که متقاضی چاقی یا لاغری هستند توصیه کرد: از خوددرمانی، پرهیز کنند و فقط به روش‌های علمی روی بیاورند.

به گفته وی هیچ چیز نمی‌تواند بطور مطلق، چاق کننده یا لاغر کننده باشد و از این رو گرفتن رژیم‌های سخت و یا استفاده خودسرانه از دارو می‌تواند مضر باشد.

  • میان وعده غذایی فراموش نشود 

عزیزی با اشاره به اینکه هر دو تا سه ساعت در طول روز باید از میان وعده غذایی استفاده کرد، بهترین میان وعده‌ها را میوه‌جات تازه یا خشک، مغزیجات و شیر و ماست اعلام کرد.

وی افراد را از خوردن مواد غذایی همچون چیپس، پفک، سوسیس، کالباس و نوشابه‌های گازدار بر حذر داشت و آنها را برای سلامتی مضر دانست.

  • زیاده‌روی در خوردن آب، موجب مسمومیت می‌شود

عزیزی در ادامه به آنچه "مسمومیت با آب" خواند، اشاره کرد و یادآور شد: گرچه آب یکی از نیازهای اساسی بدن است اما خوردن زیاد و زورکی اب، می‌تواند مسمومیت ایجاد کند و موجب تهوع و استفراغ شود.

وی توجه به آب موجود در برخی محصولات غذایی را یادآور شد و افزود: گروه سبزیجات و میوه جات آب پنهان زیادی دارند و می‌توانند بخش زیادی از آب مورد نیاز بدن را تامین کنند و از این رو افرادی که میوه و سبزی زیاد مصرف میکنند نیازی به خوردن آب اضافی و اجباری ندارند.

چند توصیه دیگر کارشناس تغذیه‌:

۱- خواب زیاد، کم‌خوابی و بدخوابی می‌تواند باعث چاقی شود

۲- وزن کم کردن سریع و ناگهانی می‌تواند موجب وارد شدن صدمه به معده، کبد و کلیه‌ها شود و خرابی پوست و کاهش بافت عضلانی را به دنبال دارد. ضعیف شدن عضلات باعث افزایش فشار روی ستون فقرات و مفاصل خواهد شد و موجب درد پا و کمر میشود.

۳- برای غذا خوردن، وقت بگذارید، لقمه‌ها را کوچک بگیرید، آرام آرام و با مزه‌مزه کردن بخورید 

۴- تعداد دفعات رفتن به رستوان را کاهش دهید، خوردن فست فودها را تعطیل یا کم کنید 

۵- وقتی از راه علمی و اصولی وزن کم کنید شکم هم کوچک می‌شود اما انتظار صاف شدن شکم را نداشته باشید براساس تنظیماتی که در بدن وجود دارد اغلب بدن برای حفظ امنیت خود مقداری چربی را در ناحیه شکم نگه می‌دارد از این رو برای صاف شدن شکم خود اصرار نداشته باشید، جراحی شکم را هم حتی‌المقدور به فراموشی بسپارید.

۶- گوشت بخورید اما زیاده‌روی نکنید، آنهایی که گیاه‌خوار هستند در دراز مدت با کمبود بعضی مواد مغذی بویژه ویتامین ب ۱۲ مواجه میشوند.

۷- در خوردن محصولات گلخانه‌ای وسواس داشته باشید؛ در پرورش محصولات گلخانه ای اگر از کودهای شیمیایی بیشتر از حدمجاز استفاده شود موجب افزایش نیترات در آنها شده و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

کد خبر 465906

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha